Pagina 1 van 3

motor swap van 1.6I naar een 1.8V6 k8 motor hoe doe je dit

Geplaatst: 27 jan 2010, 18:04
door wide mx-3
zoals je hierboven kan lezen ga ik in mijn mx3 een 1.8V6 K8 motor leggen maar ik heb een heleboel vragen

1kan de motor er zo in met de motorsteunen van een 1.6
2moet de kabelboom van de V6 overgezet worden
3en de ecu wat moet je daar mee doen
4en heeft iemand ervaring met de belgische keuring voor de swap
5en de schakelstangen moeten die ook overgeplaatst worden


alvast bedankt voor te antwoorden

Geplaatst: 27 jan 2010, 18:51
door WhiteFinish
Kosten technisch gezien kan je beter een v6 kopen

Wat moet je doen om dit het makkelijkste te laten verlopen?

Donor V6 kopen
Alles overzetten. Kabelboom, ecu, bak, motor, motorsteunen etc

Geplaatst: 27 jan 2010, 18:54
door bramx3
ik denk dat je in belgie problemen gaat krijgen
iemand die hier ook bij de club zat , had een v6 met een 2,5 liter kl-ze
zelfs dat kreeg ie daar niet door.
laat staan van een 4 , na een 6 cilinder.

Geplaatst: 27 jan 2010, 19:03
door wide mx-3
ja wat moet ik nu doen de v6 is al gekocht en ik wil hem er kost e wat het kost er in maar ik vraag mij af hoe begin je daar aan

Geplaatst: 27 jan 2010, 20:56
door Yence
niet lullig bedoeld, maar had je je daar niet beter eerst in verdiept, voor dat je die V6 aanschafte? 'T is bepaald geen beginners klusje. Heb je behalve het blok ook de versnellingsbak, kabelboom, ecu en assen e.d.?
Om te beginnen zal je eerst de verschillen uit moeten zoeken tussen de kabelbomen en de boel labelen (sensoren e.d.). Hierover is helaas weinig info te vinden, aangezien het haast nooit gedaan wordt bij de mx-3, maar op mx-3.com kan je wel het een en ander aan info vinden over de kabelbomen afzonderlijk.
Daarna blok, assen etc. eruit, originele motorsteunen verwijderen, v^ steunen erin lassen, alle V6 onderdelen erin en dan wordt 't puzzelen met de kabelboom.
Jeroentje.nl kan het voor je doen, maar gezien het aantal uren die er in gaan zitten, mag je op een fors bedrag rekenen.

Geplaatst: 28 jan 2010, 15:36
door wide mx-3
hallo voor alle duidelijkheid het gaat hier om een voledig voertuig vn de 1.8 en ik heb ook eentje van een 1.6 dus de 1.8 moet in de 1.6 komen dus ik heb alles maar de vraag is hoe begin je daar aan ik snap wel dat je alles moet overbouwen en nu gaan julie denken waarom pak je de 1.8 niet omdat de caroserie voor het schroot is

Geplaatst: 28 jan 2010, 17:16
door Yence
ok, je hebt dus al het materiaal. Maar hoe bedoel je dan , "hoe begin ik hieraan?" ?
Zoals ik al zei, het begint denk ik bij het uitpuzzelen van de kabelboom. Waar zitten alle sensoren, bedrading e.d. op het oude blok, ECU en kabelboom in verhouding tot de V6.

Geplaatst: 28 jan 2010, 18:00
door bramx3
bekijk eerst maar eens hoe je de auto door de keuring heen gaat krijgen
anders kun je elk jaar voor de keuring alles omwisselen.

en niet lullig bedoeld , maar je komt voor mij over als of je niet dagelijks aan auto's werkt.
correct me if i'm wrong ;)
maar ik zou er dan zelf absoluut niet aan beginnen.
je haalt ermee beide auto's mee over de kop ;)

Geplaatst: 28 jan 2010, 19:22
door The-Xtreme_Mazda
als ik het niet verkeert heb heet die duitser tom-mx3 die heeft ook een swap gedaan van 1.6 naar klze en hij kon zeggen dat hij er heel lang over gedaan, het is inderdaad niet zo maar iets waar je ff aan begind maar als je het nu ziet er erg dik uit maar daar is ook super veel tijd en geld ingestoken ;) :bier: :mrgreen:

mvg michael

Geplaatst: 28 jan 2010, 19:25
door wide mx-3
JA IK WERK NIET AAN AUTOS MAAR MIJN BROER WEL DIE IS CAROSIË
EN DAN NOG DIE KAN OOK NIET ALLES WETEN HE MAAR ALS IK NU GEWOON DE HELEBOEL OVERBOUW UIT DE 1.8 NAAR DE 1.6 KAN ER TOCH GEEN PROBLEEM ZIJN OF WEL