motor dreigt uit te vallen tijdens langzaamrijden en remmen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ricoh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:43
Locatie: Leeuwarden

motor dreigt uit te vallen tijdens langzaamrijden en remmen

Bericht door Ricoh »

Een enkele keer komt het voor dat de motor telkens erg terug valt in toeren als ik filerijd en dan moet remmen. Dan valt het toerental terug tot een dieptepunt waarna hij weer hersteld. Maar soms valt de motor ook uit.

Dynamo is in orde (gemeten)
Geen storingscodes

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen ?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

wat is de toestand van je bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor?
MX-6 2.0 '95
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

boven op je gasklep zit een stel schroef.
als je deze te ver dicht draait , en dan gas geeft , dan kan ie met terug vallen in toeren , um niet meer opvangen zeg maar.
draai je deze iets open , kun je ervoor zorgen dat ie dit beter opvangt.
probeer dit eens.
kan misschien komen door het koude weer
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
Ricoh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:43
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Ricoh »

Boegies, kabels en verdeelkap zijn zgan

Ik kan idd eens die verstelschroef proberen.
Al loopt ie stationair heel stabiel op 700 rpm

Bij warm weer had ik er ook af en toe last van.
Gebruikersavatar
Jaapio
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 sep 2004, 09:47
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Deventer

Bericht door Jaapio »

hey ricoh,

mijne doet dat ook heeel af en toe, valt ie in eens uit.
maar dit gebeurt zeker niet regelmatig. eerst dacht ik veel vocht ofzo totdat hij het ook 1 keer deed met droog weer.

hij loopt ook perfect stationair en hij pakt ook heel goed op.

gr Jaap
"Professional soldiers are predictable, but the world is full of dangerous amateurs"
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

hoe zijn je accuklemmen? als hier veel oxidatie opzit willen die af en toe niet genoeg amperes doorlaten en mss dat het wel zo is dat je ecu dan zegt: "uitschakelen die hap". Dit kan een oorzaak zijn, maar denk het eerlijk gezegd niet. kleine moeite om na te kijken :)
MX-6 2.0 '95
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

Jorn schreef:hoe zijn je accuklemmen? als hier veel oxidatie opzit willen die af en toe niet genoeg amperes doorlaten en mss dat het wel zo is dat je ecu dan zegt: "uitschakelen die hap". Dit kan een oorzaak zijn, maar denk het eerlijk gezegd niet. kleine moeite om na te kijken :)


ik heb zelf een vergelijkbaar geval gehad.
een accu pool zat niet goed vast , en maakte minder contact.
hierdoor wou de auto niet starten ( je hoorde een klik , dat de startmotor rond wou draaien , maar gelijk viel alles uit )

maar ik denk niet dat dit hier het geval is
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Aandrijving bij lage toerentallen is het lastigst voor de motor, de regeling van inspuiting en ontsteking is dan erg kritisch. Een kleine afwijking kan dan al veel gevolgen hebben. Misschien een idee om bij te houden onder welke omstandigheden het gebeurt (motortemp, buitentemp, toerental, versnelling, enz.). Dan kan je het probleem reproduceren.

Andere dingen om te bekijken:

1. Er staat me iets bij dat er een regelsysteem is dat bij remmen of schakelen iets aan het stationair toerental wijzigt. Misschien dat je het daar in kan zoeken.

2. Ik heb ooit een Seat gehad die het perfect deed. Alleen na meer dan 100 km snelweg begon de ellende. Als ik dan afremde en ontkoppelde begon het toerental te schommelen en sloeg hij af. Na 10 minuten reed hij weer zonder problemen. De oorzaak: een klein scheurtje in de inlaat, waardoor de computer na een langere rit ontregeld raakte en de mengverhouding totaal verkeerd afregelde bij lage toerentallen. Niet helemaal hetzelfde probleem, maar het zou een idee kunnen zijn om eens naar het inlaattraject en het vacuumsysteem te kijken.

3. Misschien dat de combinatie van KLZE met bepaalde computer/sensoren/actuatoren toch niet helemaal perfect werkt (vergelijk jouw setup eens met die van Jaapio).

Succes ermee.
Gebruikersavatar
haantje
New member
New member
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2010, 18:29
Locatie: Enschede

Bericht door haantje »

ik had het verglijkbare probleem,, bij gebruik van een verbruiker met name aan achterruitverwarming of me rem, dreigde me motor uit tevallen,, in combinatie van bijde viel die meteen uit,, nu heb ik die stelschroef geprobeert en het toeren tal met 100 verhoogt en nu loopt die net zo mooi als ik alles aanzet ( zelfs met me audio en extra verlichting aan) eerder trok die het niet ( komt denk ik door de dynamo, op het moment van inschakelen gaat je dynamo meer stroom leveren en duz zwaarder draaien waardoor je motor het niet meer trekt en uitvalt
stap niet in stap niet uit ik ga nog een rondje in zen achteruit!!!
Gebruikersavatar
Ricoh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:43
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Ricoh »

Bedankt voor de reacties.

Heb het zowel bij koude motor als warme motor.
Maar alleen bij koppelen en remmen tot stilstand.

Ik heb geen inlaat luchtslang, maar een CAI

Ik heb het stationair toerental iets verhoogd, en nu maar afwachten of het weer voorkomt.

Heb ook nog twee nieuwe lambdasensoren liggen die gemonteerd gaan worden, mogelijk dat hiermee het probleem ook opgelost is.

Die lambdasondes heb ik aangeschaft omdat 1 niet meer herkent werd bleek laatst bij de dealer. Ik hoop dat hiermee mijn uitzonderlijk hoge verbruik ook verholpen is

Hou jullie wel op de hoogte
Plaats reactie