1.6i --> BPT

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

jeroidMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 jun 2009, 13:06

1.6i --> BPT

Bericht door jeroidMX3 »

beste leden,
ik ben misschien van plan om mijn 1.6i te vervangen door een BPT-blok.
hoewel ik hier nog geen / weinig kennis over heb doe ik een oproep aan jullie :)
wie kan mij informeren over wat er dan allemaal vervangen moet worden aan mijn 1.6i DOHC als ik een BPT-blok neem?

mvg, Jeroen

edit. iemand eng idee waar zo'n blok te verkrijgen is?
Wie laag wil zijn, moet omrijden
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

De meeste info hierover is te vinden op www.mx-3.com
De BPT is echter ERG zeldzaam. Ze komen namelijk uit de 323 GTR en daarvan zijn bij mijn weten maar iets van 500 exemplaren gemaakt ofzo.
Vanwege deze reden moet je ook rekenen op een aanschafprijs van 2500-3000 Euro.
De B6T is een iets meer realistische optie. Of zelf een BP-DE turbo-en (wordt ook veel gedaan in de VS en is daarom ook veel over te vinden op mx-3.com)
jeroidMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 jun 2009, 13:06

Bericht door jeroidMX3 »

thanks yence :)
ik wil in 2010 / 2011 namelijk ook motorisch aan de slag gaan.
en na informere kwam het totaalbedrag voor een turbo op mn 1.6 uit rond de 9000€ en dat vond ik toch wel een beetje tegek.
dus het is makkelijker om gewoon een B6T op te sporen en die in te bouwen?
zijn er nog andere mogelijkheden voor een 1600?
Wie laag wil zijn, moet omrijden
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Voor de 1.6 dohc zijn eigenlijk alle opties moeilijk, dit vanwege de sterk afwijkende kabelboom van de B6-DE ten opzichte van alle andere Mazda 4 cylinders. Bij alle opties heb je de kabelboom + ECU nodig. Bij de B6T is het ook nodig om je motorkap aan te passen.

De B6T en de BP-DE geven je tegen de 140 pk. Als je een BP-DE opbouwt met turbo, dan ligt het aan de rest van je set-up, maar dan heb je zowiezo een programmeerbare ECU zoals bv. Haltech nodig. 200pk+ is dan echter wel haalbaar.

Een goede turbo set-up hoeft geen 9000 euro te kosten, da's wel erg overdreven, maar wat je ook doet met de '95-'98 1.6, duur wordt 't zowiezo. Als je het goed wilt doen en je kan het niet zelf, reken dan op 5 a 6.000 euro.
jeroidMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 jun 2009, 13:06

Bericht door jeroidMX3 »

oke dan :)
want een maatje van me zei dat ik ook zuigers enzo moet gaan aanpassen en injectoren enzo... das dus allemaal onzin?
heb er ook nog aan zitten denken om een 1.6 turbo te laten bouwen, gewoon vanaf 0, dat ik gewoon iets unieks in mn MX heb hangen :D
Wie laag wil zijn, moet omrijden
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

als je een non-turbo blok opnieuw opbouwt met turbo dan zijn er idd een aantal dingen die je in de gaten moet houden. Het is iig zeker geen onzin wat die maat van je vertelt. Ik geloof dat als de standaard compressie waarden niet geschikt zijn voor een turbo, dat dan idd de zuigers aangepast moeten worden (weet ik echter het fijne niet van, mss dat iemand anders daar meer over kan verstellen).

De standaard injectoren zijn geschikt tot een bepaald aantal pk's. Meestal is dit 30 a 40 pk boven het standaard vermogen. Grotere injectoren en een brandstofpomp met meer capaciteit zijn bij de extremere setups dus idd nodig.
jeroidMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 jun 2009, 13:06

Bericht door jeroidMX3 »

Yence schreef:als je een non-turbo blok opnieuw opbouwt met turbo dan zijn er idd een aantal dingen die je in de gaten moet houden. Het is iig zeker geen onzin wat die maat van je vertelt. Ik geloof dat als de standaard compressie waarden niet geschikt zijn voor een turbo, dat dan idd de zuigers aangepast moeten worden (weet ik echter het fijne niet van, mss dat iemand anders daar meer over kan verstellen).

De standaard injectoren zijn geschikt tot een bepaald aantal pk's. Meestal is dit 30 a 40 pk boven het standaard vermogen. Grotere injectoren en een brandstofpomp met meer capaciteit zijn bij de extremere setups dus idd nodig.


ik bedoel gewoon een turboblok laten bouwen :) met koppeling en al.
Wie laag wil zijn, moet omrijden
Riesh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 jan 2007, 12:15

Bericht door Riesh »

de bpt is de 1.8 turbo uit de gtx, hier is nog wel redelijk aan te komen.
de bpd is de 1.8T uit de gtr die is inderdaad een stuk zeldzamer.

BPT is om verschillende redenen aan te raden boven de BPD voor daily gebruik.

B6T is ook een leuke optie
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
jeroidMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 jun 2009, 13:06

Bericht door jeroidMX3 »

MZD Styling schreef:de bpt is de 1.8 turbo uit de gtx, hier is nog wel redelijk aan te komen.
de bpd is de 1.8T uit de gtr die is inderdaad een stuk zeldzamer.

BPT is om verschillende redenen aan te raden boven de BPD voor daily gebruik.

B6T is ook een leuke optie

ja klopt. ik ben een beetje de opties aan het afwegen en de kosten ervan.
want al zou ik naar een 1.8 turbo gaan, moet ik toch ook mn achteras voorzien van schijven en andere ECU zoeken?
heb op Ebay een BPT zien staan, met kabelboom / ecu en alles erbij, maar dat blok ziet er beetje verrot uit...
Wie laag wil zijn, moet omrijden
Riesh
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 jan 2007, 12:15

Bericht door Riesh »

Neem anders even contact op met Andre GTX van het formule323 forum.

Die heeft een behoorlijke verzameling 323 gtx/gtr/gt staan en weet bijna alle ins en outs van die blokken
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
Plaats reactie