Temperatuur probleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Temperatuur probleem

Bericht door Dennis_MX3 »

Ik heb een probleem met de temperatuur van de auto.

Ik heb de search gebruikt en tips gevonden maar weet nog niet wat er aan de hand kan zijn.

Als ik de auto start draait hij met hele hoge toeren (meer dan normaal).
Wanneer de motor een klein beetje warm begint te worden beginnen de toeren te schommelen tussen de 1200 en 1800 toeren ongeveer.

Ik heb gezocht naar lekker in het koelsysteem, maar niks gevonden.

De koelvloeistof is op pijl.

Maar wat me wel opviel was dat de radiator maar voor de helft warm word.
De linker kant word warm en de rechterkant blijft koud.

Hetzelfde bij de slangen de linker slang die in de radiateur gaat word wel warm, waar de slang eruit gaat word hij niet warm!

En als laatste de kachel word ook niet warm.

Ik hoop dat ik jullie genoeg geinformeerd heb.
Weten jullie waar dit aan kan liggen?

Groeten Dennis.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hij wordt dus helemaal niet warm?? Zelfs niet nadat je 20min gereden hebt?

Dan lijkt het erop dat je radiateur verstopt zit.

Je toeren schommelen zo omdat er een sensor zit in je gasklephuis die de temperatuur van je koelvloeistof meet. Als de namelijk erg koud is gaat je auto iets hoger stationair lopen om zo je motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Echter als die verkeerde informatie doorkrijgt springt deze dus op en neer.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Dat je radiateur voor maar voor de helft warm word lijkt idd op een verstopte radiateur...
(je zou deze kunnen proberen door te spoelen, baat het niet schaat het niet ;) )

Wat natuurlijk ook heel goed mogelijk is, is dat de thermostaat stuk is!!

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Maar Marcel,als de thermostaat stuk zo zijn dan zou alleen z'n verwarming het niet doen maar dan zouden z'n radiateur en slangen wel warm moeten worden toch?
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Ik heb ongeveer 10 minuten met de auto gereden, durfde niet echt langer te rijden want het lijkt me niet goed om met een hoge temperatuur te gaan rijden.

Maar als de radiateur verstopt zit dan zou er op de ingaande slang wat meer druk moeten staan lijkt mij?
Want die is gewoon heel zacht kan hem helemaal indrukken, voel geen druk.

is het verstandig om 20 minuten te gaan rijden en kijken of de andere helft van de radiateur ook warm word in die tijd of beter van niet?
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Is er onlangs aan je motor gesleuteld of is de koelvloeistof onlangs vervangen?Dan kan het namelijk zijn dat er een flinke luchtbel in het systeem zit.
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Hou gewoon ff je meter in de gaten tijdens het rijden.

Als er lucht in je koelsysteem zit, doe dan het volgende:

Bij koude/lauwe motor(niet aan) vuldop links bovenop blok eraf draaien, doe dit voorzichtig bij een lauwe motor, want er kan druk op staan. Als de dop eraf is, motor starten, en dan net zo lang stationair warm laten draaien, totdat je het koelvloeistof naar boven ziet komen, en dan direct de dop er weer op.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

@ Peter, de thermostaat zorgt ervoor dat de motor zo snel mogelijk warm wordt, en hij doet dit door wanneer de motor koud is, het koelciruit kort te maken door de radiateur niet te gebruiken, wanneer de motor op temp. komt gaat hij open en stroomt de koelvloeistof wel door de radiateur ;)

Dus wanneer de thermostaat stuk is en deze DICHT blijft geeft dat natuurlijk koellingsproblemen wanneer de motor op temp. is, bijv een kokende motor.

Wat ook kan wanneer een thermostaat die stuk is en OPEN blijft,
Nu word de motor juist niet meer warm, en duurt het een eeuw om op temperatuur te komen.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

De koelvloeistof is in juli vervangen door de mazda dealer.
maar het zit er dus alweer een redelijke tijd in lijkt me niet dat er luchtbel inzit.

Ik ga morgen een thermostaat kopen, zo duur zijn ze volgens mij niet.
Wel origineel, geen imitatie had ik al gelezen ;)

Aangezien mijn blokkie al 240K op de teller heeft, kan het natuurlijk ook een x stuk gaan.

Ik laat het wel weten als het heeft geholpen of niet!
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

WhiteFinish schreef:Hij wordt dus helemaal niet warm?? Zelfs niet nadat je 20min gereden hebt?

Dan lijkt het erop dat je radiateur verstopt zit.

Je toeren schommelen zo omdat er een sensor zit in je gasklephuis die de temperatuur van je koelvloeistof meet. Als de namelijk erg koud is gaat je auto iets hoger stationair lopen om zo je motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Echter als die verkeerde informatie doorkrijgt springt deze dus op en neer.


temperatuur sensor zit niet in je gasklephuis, maar tussen de koppen in aan de distributie zeide (3 stuks), sensor in je gasklephuis is voor de stand.

Ik vind het ook erg dapper dat je zegt dat schommelend toerental daar weg komt. Ik heb namelijk zelf ondervonden dat mijn klopsensor stuk was en dat mijn toerental ook schommelde. kan dus meerdere oorzaken hebben.

1 ding is wel correct als maar inzeide van je radiateur warm word zit ie idd verstopt.

en als je termosthaat stuk is blijft deze meestal open staan (hoeft niet altijd)

suc6
Plaats reactie