uitlaat

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Remus en Sebring hebben iets minder weerstand dan orgineel maar houden idd weerstand dus tegendruk, maar zoals ik al aangaf moet je keuze maken in wat je wilt vervangen, uitlaat of kat, beide freeflow maken resulteert in vermogensverlies.

Mensen denken dat ze sneller zijn maar komt doordat de hersenen denken dat je sneller gaat als die meer geluid maakt.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

WhiteFinish schreef:Daar ben ik het weer niet mee eens.

Een turbo motor heeft tegendruk nodig. Een mazda van ons niet.
Zo ie zo, je hebt nog een einddemper die ook voor druk zorgt.

Bij mijn eigen auto is het zeer merkbaar dat tijdens de apk de auto heel erg inhoudt (met kat) in tegenstelling tot andere tijden waarbij er geen kat onderzit.

Ik zou een katvervanger monteren en je middendemper gewoon lekker laten zitten voorlopig.

Hier kan je nog het een en ander teruglezen (waar je ook weer ziet dat de meningen verdeeld zijn)
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=41096


Een turbo motor heeft juist geen tegendruk nodig (tot zover..), aangezien een turbo niks anders is dan een schoepenrad die aangedreven word door uitlaatgassen. dus hoe meer tegendruk de uitlaat heeft van een turbomotor, des te langzamer de turbo in het rond gaat, gevolg minder inlaatdruk dus minder vermogen.

bij een atmosferische moter gaat dit natuurlijk niet op. die heeft uiteraard tegendruk nodig. (soort van 2takt principe)

Meestal is het zo dat als de kat vervangen word, het vermogen ook omhoog gaat. dit simpelweg omdat er nooit de ideale tegendruk standaard in een autopiepe zit.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

Helemaal gelijk Kobus !
@whitefinish, zet em eerst even op de testbank alvorens dit te zeggen aub.

Teveel tegendruk geeft vermogensverlies maar te weinig ook !
Bij n/a auto's is tegendruk heel belangrijk juist !
Heb het onlangs nog gezien op de testbank, was puur verschil met silencer en zonder silencer.
De uitlaat eindtip ging van 2.5 inch naar 1inch scheelde kleine 10 pk :blink: door de tegendruk juist.
Koppel ging ook direkt omhoog.

Hoe groter de pijp en hoe meer herrie en hoe minder dempers wil niet zeggen dat je een bak vermogen hebt.

Kijk maar is rond op een circuitdag als daar een echte racer op een brug staat ofzo.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Goed, maar nu zijn jullie het generalizeren.

Het ging erover hoe het is voor een mx3.

Anyway; mijn mening is nog steeds hetzelfde.
Totdat iemand mij het verschil op een mx3 heeft kunnen aantonen met een rollerbank uitdraai oid zal ik zo blijven denken ;)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

wat white finish zegt klopt gedeeltelijk, als je enkele delen uit de tegendruk lijn weglaat kan de mazda makkelijker en voelbaar beter doortrekken, echter als je teveel open maakt, een holle buis dus, dan kan de motor te weinig druk opbouwen...

een turbo motor mag lekker hol en zonder tegendruk zijn, dan spoelt de turbo makkelijker en sneller op...
even a broken clock gets to be right twice a day.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

We zijn niet aan het generalizeren.
We hebben het hier over de mx3.
Je zegt zelf : mijn mening !

Dus je baseert het op gevoel en niet op feiten.

Het gaat erom dat je nu iemand verteld waar die wijs aan doet terwijl je zelf geen feiten hebt en dit dus kan laten zien.
Je volgt je "gevoel", sorry hoor maar dat vind ik een beetje onzin.

Als patje bijv. even zijn dynoruns upload kan je het al zien ;)

Anders zou ik graag zien dat je aantoont hoe opener de pijp hoe meer vermogen, suprise me please. (op de mx3 wel te verstaan)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

ik heb de mijne op de rollerbankgehad.

en had toen 134.7 on gekoriseert.
de 136 van fabriekuit is gekoriseert.

zou je dit met die 134.7 doen dan zou je er +/- 8 pk bij krijgen.
dus 144 en ik heb er en freeflow demper en race cat tussen zitten.

dit zijn harde rolerbank gegevens deze staan ook in mijn profiel.
je zal niet veel kunnen winnen maar er is zekker wel iets te winnen.

ik denk het mooist wat je kan doen is de pk/koppel verhouding veranderen door je uitlaat te verandere.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

90% van het vermogen van een auto zonder turbo of SC word bepaald door de uitlaat is mij eerder geleerd door techneuten.

@ wittefinish: Generaliseren? Al zouden de mensen hier dat doen, maakt niks uit, een zuigermotor is een zuigermotor, of t een opel VW Mazda of Honda is, het principe is altijd hetzelfde. Alleen de een moet iets meer aangepast worden dan de ander om hetzelfde te kunnen. Basis blijft altijd gelijk.

word tijd dat jij eens echt gaat experimenteren ipv alleen te denken hoe het moet.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

MarcX3 schreef:90% van het vermogen van een auto zonder turbo of SC word bepaald door de uitlaat is mij eerder geleerd door techneuten.

@ wittefinish: Generaliseren? Al zouden de mensen hier dat doen, maakt niks uit, een zuigermotor is een zuigermotor, of t een opel VW Mazda of Honda is, het principe is altijd hetzelfde. Alleen de een moet iets meer aangepast worden dan de ander om hetzelfde te kunnen. Basis blijft altijd gelijk.

word tijd dat jij eens echt gaat experimenteren ipv alleen te denken hoe het moet.


Omdat jij het zegt MOET IK gaan experimenteren :lol: :lol:

Iemand vraagt hier om advies. Daar wordt dan een mening bij gegegeven.
Ik heb nog niemand hier gezien die een dyno sheet voor & na heeft geupload. Dus wat iedereen ook zegt is zijn/haar mening.

Veel mensen die dit de eerste keer zouden lezen en er zijn alleen maar opmerkingen dat het een holle pijp moet zijn gaat dat natuurlijk ook doen. Terwijl het MISSCHIEN niet juist is.

Ik vind het nu langzamerhand op een nutteloze discussie aan het lijken met alleen maar verwijten over en weer of iemand het juist heeft of niet.
Aangezien ik hier nu zelf in betrokken ben zal ik als mod er niks aan veranderen maar hoop wel dat een van de andere dat doet als er weer eens verweten wordt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

wat een onzin zeg !
waarom moet er hier altijd gelijk gemod worden als er een discussie ontstaat.

Het gaat puur om het feit hier dat mening en harde feiten elkaar tegen spreken.

En als iemand daar op in gaat wees dan ook zo eerlijk om die kritiek op te nemen, ik ga toch niet zomaar voor de lol zeggen dat je ongelijk (of misschien gedeeltelijk) hebt.........

Probeer gewoon opheldering in zaken te geven.
Ik heb het gewoon al een aantal x nu gezien op de testbanken, probeer alleen maar duidelijkheid gegeven naar de vragen die gesteld worden.

Als je dan iets niet 100% weet of baseert op je mening, vermeld dit dan ook erbij, kleine moeite lijkt me.

Verstrekken van "deels verkeerde" informatie is niet zo moeilijk als iedereen roept wat ie denkt of voelt ongeveer.....
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie