uitlaat

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

RenssMX3
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2009, 21:18
Locatie: Zeeland

uitlaat

Bericht door RenssMX3 »

Hallo,

Ik heb een MX-3 1.6 16v DOHC. Eerder heb ik al een Sebring einddemper gemonteerd.
Nu heb ik plannen om de katalysator of de tussendemper te vervangen voor een rechte pijp. Mijn vraag is met wat win ik het meeste koppel/vermogen?? De katalysator vervangen of de tussendemper? of alle 2 ertussenuit?
Aangezien de katalysator verplicht is bij de apk heb ik eerder de voorkeur om de tussendemper te vervangen.
Laatst gewijzigd door RenssMX3 op 04 feb 2010, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

heey rens, ik heb dezelfde type mx-3 als jij. ik ben nieuwsgierig waar je die eindemper vandaan had?
MX-6 2.0 '95
RenssMX3
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2009, 21:18
Locatie: Zeeland

Bericht door RenssMX3 »

Jorn schreef:heey rens, ik heb dezelfde type mx-3 als jij. ik ben nieuwsgierig waar je die eindemper vandaan had?


Ik heb de Sebring demper via de plaatselijke tuning shop.. Daar is die besteld via GKB import.
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

denk dat je het meeste winst hebt bij het vervangen van de kat.. die geeft de meeste restricties.
Maar reken niet op wonderen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

ik denk dat je allen maar verlies krijgt
om dat je te veel tegen druk verliest
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Inderdaad,je hebt er helemaal geen winst van.

De enige winst die je hebt is dat ie lekkerder klinkt. :)

Je Mazda motor moet een bepaalde tegendruk hebben,heeft ie dat niet dan gaan de prestaties zelfs iets achteruit in plaats van vooruit.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Daar ben ik het weer niet mee eens.

Een turbo motor heeft tegendruk nodig. Een mazda van ons niet.
Zo ie zo, je hebt nog een einddemper die ook voor druk zorgt.

Bij mijn eigen auto is het zeer merkbaar dat tijdens de apk de auto heel erg inhoudt (met kat) in tegenstelling tot andere tijden waarbij er geen kat onderzit.

Ik zou een katvervanger monteren en je middendemper gewoon lekker laten zitten voorlopig.

Hier kan je nog het een en ander teruglezen (waar je ook weer ziet dat de meningen verdeeld zijn)
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=41096
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
RenssMX3
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2009, 21:18
Locatie: Zeeland

Bericht door RenssMX3 »

De meningen zijn inderdaad flink verdeeld.. hebben nog meer mensen ervaring hiermee op de 1.6??
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Motor MOET tegendruk hebben, bij de 1.8 en ook de 1.6 is af fabriek een zo optimaal mogelijke uitlaatsysteem ontwikkeld. beetje aanpassen kan verbeteringen tot gevolg hebben, betere flow ed.

Trek de uitlaat maar eens los vanaf het spruitstuk en je zult zien dat het vermogen erg verminderd is.

Je kan wel een beetje spelen maar het is of goede einddemper en kat weg of freeflow en kat eronder, zo blijf je het meest bij de optimale prestaties. middendemper kan ook eventueel vervangen worden maar kat is makkelijker te vervangen. En middendemper houd niet zoveel tegen als de kat.

Sommige turbomotoren heben iets tegendruk nodig om het op toeren te laten komen te begrenzen anders kan die te snel in toeren schieten en kan de smering het niet aan. Maar zijn er ook genoeg die geen tegendruk nodig hebben of waar het zelfs niet gewenst is.

Te veel tegendruk bij een turbo kan leiden tot een opgeblazen uitlaat of turbo.

En diegenen die beweren dat de auto heel erg inhoud met kat die moeten eens kijken of die kat niet verstopt zit. ;)
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Vind m zonder cat ook beter rijden dan met cat...
Als einddemper heb ik een Remus.

Tegendruk ligt ook aan de diameter van de uitlaatlijn zelf, als je gewoon de standaard uitlaatlijn blijft houden zal ie denk ik altijd wel wat van zijn tegendruk hebben, maar door het vervangen van de cat, en de demper word de flow een stuk beter.
Afbeelding
Plaats reactie