Trillen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

RichMX-3 schreef:als dus 1 kant de zuiger vast zit remt ie aan de andere kant harder :roll:

Trillen met remmen gebeurd als je schijven (een beetje) krom zijn.
Als ze koud zijn voel je het niet, hoe warmer ze worden hoe meer het staal uitzet en hoe meer jij de slag (dus de trilling) in je stuur voelt.


Zo bedoel ik dat niet. Als bv links meer remt, dan rechts, trekt ie naar rechts omdat er links meer vertraging is dan bij rechts. Dat is 9 van de 10 keer wel zo, maar ik mag het ook fout hebben, correct if i wrong :) Het is maar goed, dat ik niet weet dat ik niet goed ben, anders werd ik er gek van :mrgreen:
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

nee klopt ;)
wist dat jij ook wat anders bedoelde ;)

Maar zit er standaard een remkrachtverdeler op dan ?
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

maar dat is opzich wel raar, want de remmen zaten dus vast.

dus die zijn gereviseerd alle 4. en er zitten nieuwe schijven en blokken op.

dus kromme schijven dan moeten de nieuwe schijven krom zijn geproduceerd ofzo.

en dat was ergens in april niet lang geleden dus, ik heb de remschijven rustig in geremd.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

dat lijkt me allemaal niet van toepassing dan.

Centreerringen/fuseekogels/draagarmen en de rubbers/wiellagers al na gekeken ?
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Centreerringen: nee nog niet

fuseekogels: nee, zitten er fusees op de achteras? de trilling lijkt van de achteras te komen, hoewel dit ook bedrog kan zijn omdat ik het voel in de rugleuning van mijn stoel.


draagarmen en de rubbers: nee, waar moet ik aan denken? stabilisatie stangen?

wiellagers: ja, ok
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

centreerringen echt als eerst doen.
Is echt 5 min werk om te checken en als dat het is is het ook zo verholpen.

Bij mij zitten er wel fusee op de achteras maar dat is geen mx3 (meer) ;) maar er is vast wel iemand die dit weet hier.

En idd gare rubbers in bijv. je trekstangen waardoor toespoor, wielvlucht etc etc allemaal niet meer kloppen kan ook een hoop narigheid veroorzaken.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

RichMX-3 schreef:centreerringen echt als eerst doen.
Is echt 5 min werk om te checken en als dat het is is het ook zo verholpen.


Jah dat moet ik echt even doen :P

maar als ze er nou niet op zitten hoe weet ik dan 100% zeker dat ze er wel tussen moet? welke maten moet ik meten?

volgens mij zitten er geen fusee op de achteras, ze staan iig niet bij de onderdelen van h-base en fordprobestore.
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

op mijn mx zitten aan de voorkant geen centreerringen, kheb niks gezien toen ik de remschijven deed vervangen.
MX-6 2.0 '95
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

als je geen stock velgen hebt kan het haast niet anders dan dat er centreerringen op moeten.
Simpelweg je as is bijv 50 mm en je wielnaaf 50.6 mm als je je wiel erop zet denk je, mwah niets aan de hand, maar een halve cm ruimte is erg veel.

Als je een beetje een idee wil krijgen wat ik bedoel : doe is een plakband rolletje om je vinger en laat die draaien, hetzelfde gebeurd bij je wiel als dit niet strak op elkaar aangesloten zit.

Je kan het meten door een schuifmaat te nemen en je binnenmaat nemen van je velgnaag, dat wordt de buitenmaat van je ring.
De binnenmaat van de ring moet dezelfde maat hebben als je as waar je wiel op gaat.

Het beste kan je naar een "betere" bandenboer/garage rijden, daar je wiel eraf en dan centreerringen passen.

Het luistert verschrikkelijk nauw, ik had eerst ook geen goede, die waren rondom 1 mm te klein en echt veel speling op mijn wiel.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
MazdaMatrix
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:30
Locatie: Lelystad

Bericht door MazdaMatrix »

martinenijenhuis schreef:Oke heeft iemand dan goed adres hier in Flevoland of omgeving...

En Kwik fit of euromaster die vallen af!

Groetjes M&M


Hoezo valt Euromaster af? Ik werk daar tegenwoordig en toen ik daar net werkte stond ik er van te kijken hoe serieus ze daar zijn. Zelfs de merkdealers laten geregeld een auto bij ons uitlijnen. Sterker nog, euromaster heeft een opleidingscentrum en vorig jaar zijn er een aantal van de citroen dealer bij ons op cursus geweest.

Gr Marnix
Once a mazda, always a mazda.
Plaats reactie