Pagina 5 van 6

Geplaatst: 23 jan 2008, 16:40
door WhiteFinish
Dat niet alleen he

Je kan ook een hoger verbruik krijgen door slechte lamdasensoren of verkeerd afgesteld gasklephuis.

Geplaatst: 24 jan 2008, 19:32
door johnmichel
Ik schakel altijd rond de 3000rpm vind ik hem het fijnste rijden.

Geplaatst: 29 jan 2008, 23:50
door mikeymx3
Ik schakel meestal bij de 3500 toeren. Soms trek ik hem door tot de 8500 toeren, hi hi hi :oops:

Geplaatst: 30 jan 2008, 06:50
door bramx3
moet je vooral zo blijven doen , schakelen op 8500 toeren
is goed om je blok kapot te krijgen
de rode lijn zit er niet voor niet al bij 7000 toeren ( V6 )

en het heeft ook geen enkele zin om verder door te trekken , want je hele koppel is allang weg voor je bij de 8500 toeren bent
gewoon doorschakelen ben je sneller mee weg dan door te gaan tot de 8500rpm :roll:

Geplaatst: 30 jan 2008, 06:54
door Hiwo
Soms trek ik hem door tot de 8500 toeren


damn, wist niet dat je m zo ver kon doortrekken, dacht dat ie een toerenbegrenzer heeft en na +/- 7800 de brandstof toevoer afkapt ?


wat is eigenlijk het ideale toerental om te schakelen ? voor max pk/koppel...

Geplaatst: 30 jan 2008, 06:59
door bramx3
ik dacht bij een V6 zo rond de 5600 toeren , dan moet je je ideale koppel hebben .
kan ook een beetje verschillen per blok

ik lees ook bij autoweek dit bij de V6 van voor de face lift al op 3500 toeren ligt ( lijkt me sterk )
en na de face lift , bij 5000 toeren
dit lijkt me niet erg te kloppen

je kan het hier na lezen
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen

hoewel ik er toch bij blij , rond de 5500 toeren

Geplaatst: 30 jan 2008, 07:30
door Yence
Het gunstigste is juist om net na het rode te schakelen (incl. tussengas dan). Dat kan (niet dagelijks en uren achter elkaar uiteraard) geen kwaad, en na het omhoogschakelen vallen je toeren terug op het gunstigste aantal toeren wat betreft koppel/pk's. Als je vroeger schakelt kom je op een te laag aantal toeren terecht en moet je je pk's terug opbouwen.

@Mikey: de toerenteller stopt bij 8000 toeren, hoe weet je dan dat je 8500 toeren maakt? De begrenzer zit bij de V6 volgens mij 'al' bij 7800rpm.

Geplaatst: 30 jan 2008, 10:31
door WhiteFinish
Als je op een testbank bent geweest zie je bij welk toerental je vermogen wegvalt. Bij mij was dit ong 6500 toeren. Mijn maximum koppel zit rond de 4500...

Dus als ik schakel voor de 6500 valt ie weer terug in het beste koppel gebied 4500-6500


@mikey. Het hoog in toeren trekken van onze blokjes kan er redelijk snel voor zorgen dat er een klep valt en dan kan je het blok gedag zeggen.

Geplaatst: 30 jan 2008, 11:49
door Carthago
Toerenbegrenzer zit net voor 8000 rpm. Bij mij trekt hij dan nog lekker, maar ik ga nooit zo ver door, alleen op top want dan komt ie bij 235 km/h in de toerenbegrenzer van zn 5, ook al trekt ie dan nog lkkr door. dus nog wel vermogen.

Geplaatst: 30 jan 2008, 11:53
door BruteFrits
Ga ervanuit dat jullie niet vaak in dat soort toerengebied rijden althans niet lang...
KLZE's zijn dan net waterkokers, je watertemp loopt op tot 110-120 en je olie kan oplopen tot ruim boven de 130.