wanneer schakel jij ?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Dat niet alleen he

Je kan ook een hoger verbruik krijgen door slechte lamdasensoren of verkeerd afgesteld gasklephuis.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Ik schakel altijd rond de 3000rpm vind ik hem het fijnste rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Ik schakel meestal bij de 3500 toeren. Soms trek ik hem door tot de 8500 toeren, hi hi hi :oops:
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

moet je vooral zo blijven doen , schakelen op 8500 toeren
is goed om je blok kapot te krijgen
de rode lijn zit er niet voor niet al bij 7000 toeren ( V6 )

en het heeft ook geen enkele zin om verder door te trekken , want je hele koppel is allang weg voor je bij de 8500 toeren bent
gewoon doorschakelen ben je sneller mee weg dan door te gaan tot de 8500rpm :roll:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Soms trek ik hem door tot de 8500 toeren


damn, wist niet dat je m zo ver kon doortrekken, dacht dat ie een toerenbegrenzer heeft en na +/- 7800 de brandstof toevoer afkapt ?


wat is eigenlijk het ideale toerental om te schakelen ? voor max pk/koppel...
Laatst gewijzigd door Hiwo op 30 jan 2008, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik dacht bij een V6 zo rond de 5600 toeren , dan moet je je ideale koppel hebben .
kan ook een beetje verschillen per blok

ik lees ook bij autoweek dit bij de V6 van voor de face lift al op 3500 toeren ligt ( lijkt me sterk )
en na de face lift , bij 5000 toeren
dit lijkt me niet erg te kloppen

je kan het hier na lezen
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen

hoewel ik er toch bij blij , rond de 5500 toeren
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Het gunstigste is juist om net na het rode te schakelen (incl. tussengas dan). Dat kan (niet dagelijks en uren achter elkaar uiteraard) geen kwaad, en na het omhoogschakelen vallen je toeren terug op het gunstigste aantal toeren wat betreft koppel/pk's. Als je vroeger schakelt kom je op een te laag aantal toeren terecht en moet je je pk's terug opbouwen.

@Mikey: de toerenteller stopt bij 8000 toeren, hoe weet je dan dat je 8500 toeren maakt? De begrenzer zit bij de V6 volgens mij 'al' bij 7800rpm.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je op een testbank bent geweest zie je bij welk toerental je vermogen wegvalt. Bij mij was dit ong 6500 toeren. Mijn maximum koppel zit rond de 4500...

Dus als ik schakel voor de 6500 valt ie weer terug in het beste koppel gebied 4500-6500


@mikey. Het hoog in toeren trekken van onze blokjes kan er redelijk snel voor zorgen dat er een klep valt en dan kan je het blok gedag zeggen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Toerenbegrenzer zit net voor 8000 rpm. Bij mij trekt hij dan nog lekker, maar ik ga nooit zo ver door, alleen op top want dan komt ie bij 235 km/h in de toerenbegrenzer van zn 5, ook al trekt ie dan nog lkkr door. dus nog wel vermogen.
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Ga ervanuit dat jullie niet vaak in dat soort toerengebied rijden althans niet lang...
KLZE's zijn dan net waterkokers, je watertemp loopt op tot 110-120 en je olie kan oplopen tot ruim boven de 130.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Plaats reactie