Kijk is wel te doen. Gewoon een schakelaar en een lel batarijen en dan tijdens het rijden de toeren in de gaten houden, maar dat is ook weer zo'n gedoe

Moderator: Moderators
Al eens uitgerekend hoeveel liter lucht een motor per minuut verbruikt ? Als je dan nog eens druk wilt opbouwen tot , laat ons bescheiden blijven, 0,5 bar overdruk
Dan heb je een debiet aan lucht maal 1.5 nodig. Een 4 cilinder 4-takt motor heeft per omwenteling, 2 arbeidsslagen en een 1.6 liter verbruikt dan dus 0.4 x 2 = 0.8 liter lucht (onder ideale omstandigheden)
Aan 6000 rpm verbruikt dat kleine 1.6 liter motortje dus al 6000 x 0.8 = 4800 liter lucht en dat is 4.8 kubieke meter !
Denk je dat je met dat "petieterig" motortje een ballon kan vullen van die omvang op 1 minuut tijd ?
En dan heb je nog geen drukvulling want dan moet je een nog veel hoger debiet kunnen leveren.
Als je "ventilatortje" minder levert dan vormt ie zelfs een restrictie in je inlaat en smoor je je eigen motor, zodat ie zelfs nog minder vermogen gaat hebben !
Waarom denk je dat die superchargers en dergelijke, aangedreven worden door een serieus dikke riem ?
Omdat die dingen veel vermogen verbruiken !
Mijn Eaton M45 verbruikt zo een 28 pk als ie 10 psi moet leveren bij een motortoerental van 6000 rpm op mijn 1.6 liter motortje !
Die 28 pk komt van de krukas en wordt dus overgebracht naar de supercharger met een 4 ribs riem !
Al ooit eens een 28 pk electromotor gezien ? Dat is een serieuze brok ijzer en koper, geloof me ! Dat motortje dat op die ventilator steekt, komt niet echt in de buurt en vergeet het dus dat dit ook maar iets gaat opbrengen !
MDC schreef:Oke wat kost tegenwoordig een echte, oudewetse, normale, betrouwbare superchardge? Waar kun je ze halen? Ik wil dit wel is weten en waarschijnlijk gaan aanschaffen maar werd op internet niet veel wijser. Mocht iemand een prijsindecatie hebben dan zou ik het graag willen weten of eventueel eeen adres zou ook niet verkeerd zijn. BVD.