De Oliemaatschappijen leveren in de winter een aangepastte brandstof ivm het vriespunt. Dit gaat ten koste van de energie per L.
Als je in de winter euro 95 tankt en met koude temperaturen rijdt dan is het verbruik maar zo 10/15% hoger tov het gemiddelde verbruik.
Ik tank altijd V-power (eigenlijk is dat euro 97, hogere klopvastheid dus meer energie per L) ik haal dan bij normaal gebruik +/- 1 op 10 / 1op 10,5. Dit betekend dat na 385KM (dagteller) mijn reserve lampje gaat branden. Reserve is +/- 5L dus goed voor 50 km. Max dus 435km op de dagteller.
Zomers haal ik bij normaal gebruik en gebruik van V-Power 1 op 11 / 1op 11,7. Bij 405km begint dan mijn reserve lampje te branden. + 5L reserve is max 465km.
In de winter is na +/- 435 km je tank zo goed als leeg.
In de Zomer is je tank +/- na 465 km zo goed als leeg.
Maar rijd je tank nooit helemaal leeg! Rotzooi wat onderin zit wordt dan door je brandstofpomp en door je injectienozzles gevoerd. Dit kan leiden tot verstoppingen of erger. Geloof me er zit altijd rotzooi onderin!
Om een heel lang verhaal kort te maken:
Gebruik je dagteller. Zet deze na elke tankbeurt op 0 en tank nooit later dan bij 400km! Zit je altijd goed en heb je zeker geen lampje nodig.

NOTE: Als je wielomtrek is veranderd door aangepaste velgen dan kun je mijn hele verhaal vergeten.