BruteFrits schreef:Het onderblok is hetzelfde, er zitten andere koppen op met andere nokkenassen, ander inlaatspruitstuk en volgens mij zitten er ook andere zuigers in. Dit resulteert in een hoogcompressie blok met ongeveer 30pk meer. koppel is nagenoeg hetzelfde als dat van de DE.
Er is ook nog een laagcompressie ZE blok met ongeveer 190pk.
Het inlaatspruitstuk bij mij is gepoortmatched (of hoe je het ook schrijft).
Dit is het blok waarvan gezegd werd de eerste KLZE turbo (mikee/Jeroentje) maar is dus eigenlijk een (aangepaste) DE, en nu zonder turbo.
Moet wel ff toegeven dat ik hierboven een tikfout gemaakt heb, 290nm moet 260 nm zijn ... Scheelt toch een hoop naar de verkeerde kant.
De eerste dyno sessie kwam het koppel uit op 240nm, maar na wat spelen met de ecu toch nog 20nm gevonden.
Het is heel simpel .
Jij hebt een KLZE met DE koppen . (Kijk maar eens goed naar de foto's op de site van jeroentje)
Dit zijn flat top zuigers van een KLZE 10,1:1
En ik lees hier veel dingen die niet kloppen .
Zo wordt er gezegt dat een DE sterker is als een ZE .
De blokken zijn het zelfde hoor .
Zelfde krukas (Staat alleen kl31 of kl01 op) de zelfde drijstangen , ook de nokkenassen zijn het zelfde (Curvedneck) de longneck heeft kl31 nokkenassen .
De drijfstang en krukas lagers zijn het zelfde net als de klep seals .
Olie pomp en waterpomp is ook allemaal het zelfde .
De koppen zijn ook het zelfde alleen zijn de poorten van de DE ovaal en die van de ZE vierkant ook die intake kleppen zijn iets grotervan de ZE.
En waar om de ZE's vaker stuk gaan ?
Dat zijn mensen die denken dat als ze een ZE hebben meer kunnen als met een DE en dan de zooi kapot trappen .
Met een ZE trap je harder als met een DE of K8 .
Maar blokken zijn even sterk.
De curverneck en longneck hebben evenveel pk .
Alleen op een ander toerental dit komt door de intake en nokkenassen .
Longneck is hogere toeren en curvedneck lagere toeren .
De de zogenaamde laag compressie ZE is maar 175 pk en geen 190 .
Dit is gewoon een DE met ZE koppen en een curvedneck intake.
Sommige van deze blokken zitten dus in de xedos 9 .
Je kan me niet vertellen dat de koppen van een kl31 23 pk extra opleveren met alleen iets grotere kleppen en andere poorten .
De zuigers van een laag compressie (ZE) zijn gewoon DE zuigers .
Dat wil zeggen dat de ZE zuigers maar 10 pk extra geven .
Ook ben ik niet van meening dat de KF de sterkste motor is van de k serie.
Je wil niet weten hoeveel mensen op het 323F forum met kapote blokken zitten .
Dus ook de kf blokken gaan net zo veel kapot als de klde klze of K8 .
De KF is gewoon een opgeboorde versie van een K8 .
De zelfde krusas , drijfstangen ,koppen en nokkenassen alleen de intake is anders kwa vorm .
KLDE kan best op een je-50 rijden tis maar net welke chip je gebruikt .
Ik rij met een je-50 en kl05 ecu met een kl36 chip .
Het is niet de ecu die bepaalt welke lmm je moet gebruiken maar de chip .
MX-3gold rijd met een kl02 lmm en een k819 ecu en een DE chip .
Een goeie DE kan sneller zijn als een slechte ZE .
Op het mx-6 forum is er ook iemand met 193 pk met een DE .
Hier zitten dan wel alle bolt ons op .
Als jij een slecht afgestelde ZE hebt dan kan het zo maar zijn dat je op de 185 pk zit en dan aan strond gereden wordt door een DE.
Ook de bak maak een hoop verschil .
K8 is sneller als een KL omdat de K8 bak een kortere overbrenging heeft .
Vliegwiel maakt ook verschil .
En een K8 vliegwiel geeft meer whp en koppel op de wielen dan een kl vliegwiel .
Op de krukas krijg je er niks bij maar je maakt er wel pk's mee los voor op de wielen .
Mijn oude KLDE had 176,2 pk op de krusas en 145 op de wielen en een koppel van 260 nm . (Stock 167 en 220 nm koppel)
En dat alleen door een catvervanger en een K8 vliegwiel .
Wil je snel zijn met op trekken dan zou ik voor een ZE gaan met een K8 bak .
lmm hoef je niet te veranderen .
Je ecu moet je wel even na kijken of deze geschikt is voor te chippen .
Niet alle K8 ecu's kan je gebruiken .