Throttle Position Sensor (TPS) afstellen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

heb de 1.6 even gefaqed en die voor de v6 staat nu ook online!!

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... highlight=
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

ik heb de tps nu afgesteld. nu als ik de ten en de grnd verbind en me stationear afstel loopt hij perfect. dit deed hij eerder niet. maar als ik de dan de paperclip verwijder dan loopt hij weer steeds 1500 toeren en zakt dan later weer. ik ben wel een stap dichterbij. lijkt me dat het niets groots meer is. maar wat kan het zijn groetjes
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

heb je er al een stuk mee gereden??

Kan zijn dat ie nog ff moet wennen aan de nieuwe stand.
Als het niet veranderd kun je proberen de stationiar af te stellen zonder paperclip. dus geen verbinding op de TEN en GRN.

Weet niet zeker of het gaat uitmaken, de methode van afstellen komt uit de info van het mx-3.com forum.
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

ja heb er al een stuk mee gereden. en als ik hem afstel zonder ten en ground dan hou ik hetzelfde probleem. zet ik de paperclip ertussen en ga ik rijden dan loopt hij perfect.
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

nieman een idee..?
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

ik kan je helaas ook niet helpen m3nace sorry.

ik heb het gister ook geprobeerd voor mn 1.6.

Maar op de plek waar ze vertellen dat je je gasklep los moet halen
en de schroef helemaal los moet maken om de gasklep goed in het huis te laten vallen daar zit bij mij een vacuumpompje of iets dergelijks en daaronder zit de gashendel dus nu weet ik niet goed waar ik aan moet draaien :roll:

heeft iemand het al geprobeerd met een 1.6 ohc ?

Alvast bedankt groetjes Daniel
Afbeelding
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

het afstellen zelf is helemaal goed gegaan. hij loopt nu ook soepeler. maar mijn toeren probleem is er nog. alleen als ik ten en grnd verbind dan loopt hij zoals hij moet lopen. en valt de naalt direct naar stationear toerental.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

volgens mij is het ook de bedoeling dat je niet gelijk naar staioniar gaat.

Zover ik me kan herineren blijft me toerenteller altijd ff rond de 1000-1200 toeren draaien als ik ergens stop, daarna valt ie terug naar 800 ong.

Volgens mij hoort die ook zo te zijn, weet alleen niet hoelang het bij jou duurt Glen.
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

nee bij mij blijft hij elke keer als ik gas geef staan bij de 1500 toeren en dit is best een lange tijd. eerder blijf zoals joou gewoon ff een fractie hangen @ 1000 toeren. dit doet hij dan ook als ik ten en grnd verbonden heb.
Gebruikersavatar
raymondmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
Locatie: vaals

Bericht door raymondmx-3 »

he Glen het inderdaad zo dat het toerental na stoppen of koppeling intrappen eerst tussen 1000-1200 toeren blijft en kort daarna zakken doet tot ongeveer 800 toeren.

maar toen ik mijn klze kreeg bleef hij ook altijd op 1500 toeren draaien en zakte niet, nou hebben ze toevalling laats gevonden in de garage waar het aan lag.

aan het blok zijn meerdere vacuum leidingen, en op sommige plaatsen alleen afblind dopjes, daar was er bij mij een van met een schuurtje in zodat hij daar lucht naar binnen zoog, en sinds ik daar nu een nieuwe op heb werk alles precies zo als het moet.


meschien eens een idee om een goed te luisteren naar de blok op je ergens iets hoort kwa lucht aanzuigen/ of die afblind dopjes eens controleren.
Plaats reactie