Koppeling vervangen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Condance schreef:is ook zo, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het wel mee zal vallen met de schadelijkheid van atf, aangezien het onder de -18 ook in de bak kan, boven -18 zal de olie wat dunner zijn maargoed, dat is ook de reden waardoor hij soepeler schakelt. Ik zeg dus niet dat dit ook meteen goed is voor de bak, maar ik geloof niet dat het heel veel kwaad kan.
Maar zoals gezegt: de tijd zal het leren...


en ik vind dat we wel een beetje voorzichtig moeten zijn met het verstrekken van dit soort info. je weet nooit wie het oppakt en het evt ook zo uitvoert met evt allerlei vervelende concequenties naderhand.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Carthago schreef:Wat is het truukje dan eigenlijk? in andere woorden het voordeel ervan?


Doordat de olie dunner is en minder 'plakt' aan je tandwielen en iets makkelijker overals bijkomt. schuift alles in je bak wat makkelijker. Maar omdat t minder aan je tandwielen blijft zitten slijten de tandwielen tig x zo snel met als gevolg dat je versnellingsbak zeer vroeg aan t einde van zijn latijn zal zijn.

@ Condance: wat jij met je bak doet moet je zelf weten maar een automonteur zou eigenlijk beter moeten weten maar goed tis jou keuze.

@ de rest die dit volgt: Tis totaal geen aanrader. ATF betekend Automatic Transmission Fluid. en een automaat werkt anders dan een handgeschakelde bak. werkt meer met oliedrukken en zo net als je stuurbekrachtigingssysteem. daarom zit er ook een peilstok aan een automaatbak. en een peilpunt op t potje van je stuurbekrachtiging. omdat die beide met de olie werken en daardoor moet de olie ook dun zijn om snel te kunnen reageren.

Een handgeschakelde bak heeft de olie eigenlijk alleen maar nodig om te smeren en te koelen. dus de olie moet goed aan de tandwielen blijven zitten dus moet die weer dikker zijn.

en als t -18 is blijf ik lekker thuis, en denk dat iedereen dan dat ook wel doet dus dat is geen reden om er ATF in te flikkeren
Driven by a sixpack
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Nou dan heb ik een vraagje .
Een automaten bak heeft toch ook tandwielen ?
Dus dan zal de automatenbak sneller kapot/slijten gaan dan een handgeschakelde ?

Stel deze vraag maar effe want wil wel eens weten hoe dat zit dan .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisc ... ellingsbak

werking van de automaat uitgelegd.

Automaat schakeld met oliedruk. totaal ander principe dan een handbak.
En de automaatbak is gemaakt om met ATF olie te werken, daar kun je weer geen versnellingsbakolie in flikkeren want dan werkt de automaat weer niet naar behoren.

Bij een handbak werk je met heveltjes. die ringen heen en weer schuiven.
die zijn niet gemaakt om met ATf om te gaan (sommige versnellingsbakken wel maar niet deze bak) doordat die sneller slijten schakel je slechter dus tandwielen slijten ook harder door t minder treffend schakelen en door t slijpsel van de synchromeshringen slijten je tandwielen nog harder. plus wat ik al zei, blijft de ATF olie niet zo goed aan de tandwielen plakken als de olie die erin moet dus dat slijt ook harder. Het is een domino-effect wat je krijgt.
Driven by a sixpack
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Oke weer wat geleerd
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

ik laat jullie het weten als de bak het begeven heeft :angel:
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Binnenkort dus... wordt vervolgd. :mrgreen:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

hahahaha :lol: :lol:

@ MarcX3 duidelijke uitleg :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie