ik ben met mijn teller platen bezig

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Gast

Bericht door Gast »

Marcel_mx3 schreef:Otto.... ik heb het nu eens getest, en zowel bij de km teller, als de toeren teller heb ik de wijzer er af kunnen halen zonder te breken...

Ik heb het gedaan met een vork..

Ps voor dat je het ook gaat proberen met volgende platen, denk er wel aan dat je een manier zoekt hoe je de wijzers er weer in de juiste stand op krijgt... !


ik heb de platen er al op zitten ze konden ook over de wijzersdus ik hat ze niet los hoeven te halen
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Ik ben zelf al weze expirimenteren met een voeding enz. gaat opzich wel goed...

Maar de FAQ area bij de 323Fclub moet je daar voor geregistreerd zijn?
of kijk ik daar elke keer weer overheen....? :oops:
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Ehhhm... ik dènk het niet... ze staan in het forum onder "FAQ Techniek". Overigens staat het verstopt onder het kopje "hoe moet het dashbord uit mekaar?"

Direct link: http://www.323fclub.nl/modules.php?name ... 70&start=2
Afbeelding
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Overigens: de trucjes die er staan zijn voor de 323f BG, dus met mechanische kabel. die heeft als voordeel dat bv de snelheidsmeter een eigen nulpunt heeft. Dat is een voordeel, vanwege het terugzetten.

De MX-3 (iig de V6) heeft echter een electronische snelheidsregistratie, en het KAN DUS ZIJN dat die hetzelfde is opgebouwt als de 323f BA van na de facelift (voor de niet-kenners: de BG is het type met de klapkoplampen, de BA is het model daarna). Wat is daar het probleem? Dan moet je even weten hoe een snelheidmeter precies werkt.

De naald van een snelheidsmeter wordt met behulp van een veer tegengehouden. Als de auto niet rijdt, staat de teller daardoor op 0. Als de auto gaat rijden, wordt de naald tegen de spanning van de veer in gedraait. Bij een electronische registratie door spanningverschil (denk ik), bij mechanische weergave doordat een as heelsnel draait (de weerstand van de eerder genoemde veer zorgt er dan voor dat die as "slipt", zodat de naald niet net zo hard ronddraait als die as ;)

Of je bovenstaand verhaaltje nu snapt of niet: de clou zit em in die veer. Die is namelijk nogal strak opgespannen. bij de mechanische registratie in bv de Mazda 2323f BG maakt dat niet uit: de as heeft een eigen stop, en kan dus niet verder terugdraaien dan die stop.

Bij de electronische registratie van de snelheid - iig bij de 323f BA - zit die stop er niet, maar wordt de naald, en dus de as, en dus de veer, tegengehouden door de naaldstop op de tellerplaat. Aangezien de MX-3 die naaldstop óók heeft, kan ik me zo voorstellen dat het daar hetzelfde werkt.

Haal je dus de naaldstop of de naald weg, dan zal de veer zich ontspannen, en zal de as een stuk of 6, 7 keer tegen de klok in terugdraaien. De naald terugzetten, wordt dan een hels karwei kan ik me zo voorstellen.

Maar volgens mij is de oplossing nabij: de naaldstop wordt volgens mij namelijk alleen effectief gebruikt als het contact uitstaat. Zodra de motor loopt, zal de wijzer minstens 0 km/u aangeven, of ie nu een naaldstop heeft of niet. Als dat het geval is, is er ook geen probleem, want dan is het een kwestie van motor starten en naald terugplaatsen.

Maar let op het woordje "als" in die vorige zin. Een simpele, en volgens mij niet zo risco volle manier om daar achter te komen, lijkt me de doorzichtige kap van je tellers afhalen, en alles terug aansluiten. Contact uit laten, en de naald over de naaldstop heen tillen. Valt ie dood, dan heeft ie een eigen stop, en is er niets aan het handje. Schiet als de sodemieter 360 graden tegen de klok in, dan heb je inderdaad te maken met het probleem dat ik probeer te schetsen. Start vervolgens de motor maar ga niet rijden. Als de naald daardoor inderdaad 360 graden terugdraait, en dus aan de verkeerde kant tegen de naaldstop tikt, dan werkt mijn methode voor het eiken van je snelheidsmeter.

bovendien kun je dan een foto maken van je dash waar je 300 km/u reed ;)

Snappen jullie het nog? nee? Nou ja, op schrift kan ik het niet beter uitgelegd krijgen helaas...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Voor wat betreft de KM teller van de v6 die ik bij deze uit elkaar heb gehaald zit het denk ik anders.

Ik zal daar met de tijd nog wel eens een how to van maken.

Echt heeft deze wijzer geen veer, en geen stop...
Dus ook na de start van de auto zal de wijzer op de 0km/u worden gehouden door de in de tellerplaat aanwezige stop.

Het asje van de wijzer kan oneindig lang rechtom of linksom draaien,
Het zit in een (magneetje denk ik) welke weer in een dubbele spoel zit gewikkeld...

(een beetje het idee van een elektro motor )

ik heb 1 van deze spoeltjes op een gelijk spanning gezet, te weten 2.843 Volt (het laagste wat mijn voeding kan :)
Dit had tot gevolg dat de meter 73 km/u aan gaf.
Uiteraard heb ik dat een aantal keer geprobeerd, en elke keer kwam ik weer op 73km/u

Daarna heb ik de wijzer er af gehaald, ik ga er dus nu ook vanuit dat wanneer ik deze spanning er op zet, en ik de wijzer terug plaats in de 73km stand dat alles dan weer moet werken.....

Dat is een test die ik zal doen met deze meter, voordat ik mijn eigen meters uit elkaar haal... hihi

Ps ik weet nu ook hoe al die kakkerlakken de km stand terug draaien, dat is ook echt simpel.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

ps voor jullie FAQ sectie moet je dus inderdaad geregistreerd zijn...
Dus dat zal ik dan maar even doen.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Hoe was jij eigenlijk de wijzers van van terug te plaatsen otto?
Gast

Bericht door Gast »

Marcel_mx3 schreef:Hoe was jij eigenlijk de wijzers van van terug te plaatsen otto?


als ik je goed begrijp bedoel je hoe ik van plan was de wijzers terug te plaatsen now die heb ik dus niet los gehaalt dat is dan dus makkelijk :D
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Ooh tja dat maakt het inderdaad een stuk eenvoudiger....
Ik dacht dat omdat je een wijzer had afgebroken...
Gast

Bericht door Gast »

Marcel_mx3 schreef:Ooh tja dat maakt het inderdaad een stuk eenvoudiger....
Ik dacht dat omdat je een wijzer had afgebroken...


ik wilde ze er afhalen maar toen was er weer een afgebroken en wilde ik die platen gewoon in de kast leggen maar Qinx kwam met het verhaal dat je de platen over de wijzers kan plaatsen dus toen heb ik dat maar gedaan
Qinx bedankt :bier:
Plaats reactie