Hoogte mx-3

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Kijk eens naar de kleur en staat van je veren....

Zijn ze rood ? (9 van de tien verlagingsveren) zien ze er beduidend beter uit als de rest ? zo ver ik weet zijn de orginele veren altijd zwart geweest
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

@ MarcMx3: ik snap je volkomen maar ik ben meestal niet geneigd naar de onwaarschijnlijkere verklaring. Tuurlijk zakt je auto iets meer in als hij geladen is maar dat betekent niet dat je dan zomaar alle verschillen in hoogte daarmee kan verklaren.

De veren zijn gewoon roestig dus ik gok toch op origineel ja. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

woytek schreef:@ MarcMx3: ik snap je volkomen maar ik ben meestal niet geneigd naar de onwaarschijnlijkere verklaring. Tuurlijk zakt je auto iets meer in als hij geladen is maar dat betekent niet dat je dan zomaar alle verschillen in hoogte daarmee kan verklaren.

De veren zijn gewoon roestig dus ik gok toch op origineel ja. :mrgreen:


je hebt onze posts dus niet doorgenomen of je kan t ff niet volgen, maakt niet uit zal ff een klein rekensommetje maken zodat je t snapt want t is niet onwaarschijnlijk. Yence en ik hebben t over een paar mm afwijking per onderdeel. en dat moet je bij elkaar optellen.

(tis ter illustratie geen vaste waarden is gewoon als voorbeeld)

BV:
standaard mx v6 goede conditie alleen andere velgen

velgen en banden: 15mm hoger dan normaal.
nieuwe standaard veren : moeten nog 10mm nazakken
Vrij lege tank 10 liter inhoud 5mm hoger dan normaal.

Heb je je mx al 3 cm hoger staan dan normaal.

Standaard mx v6 slechte conditie

volle tank, 5mm lager
hele slechte banden op te lage spanning 10mm lager dan normaal
ophanging: 15mm door speling/uitslijten

3 cm lager dan normaal

betekend dus dat als je deze 2 mxjes naast elkaar zou zetten dat je een verschil hebt van 6 cm

Heb ik t nog niet eens over verlaging, dikke ICE install oid gehad puur 2 standaard mxjes vergeleken en op maar 3 simpele punten gepakt als voorbeeld. de maten en onderdelen heb ik gepakt zodat t makkelijk optelt en vrij logisch is, ook al zit ik er per ding een paar mm naast zit er nog een paar cm tussen 2 standaard mxjes ;) :bier:

zou je bv de mx in slechte contitie hebben dus 3 cm lager dan normaal en een maat van je een mx met net nieuwe 4cm verlagingsveren wie nog 1cm moeten nazakken zit je al op dezelfde hoogte
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ik heb er nog eens uitgebreid naar gekeken en wil toch nog wat duidelijkheid hebben. We hebben de mx-3 nog eens gemeten en ik kom uit op 128 cm, dus 3 cm lager dan de aangegeven standaard hoogte van 131 cm.

De veren zijn zwart en zien er nog goed uit, er zitten maar een paar roestplekjes op. Wel viel me op dat de voorveren meer windingen hadden dan achter.

De auto is dus een V6 uit 98 en heeft geen extra gewicht zoals een ice-install. De tank was wel behoorlijk leeg toen we hem opgemeten hadden.

Dan heb ik nog een vraagje over de velgen. Standaard V6 heeft 15" velgen met band 55. Onder mijn auto zitten nu 16" velgen met maat 40. Als ik echter mijn velgen opmeet aan de buitenkant dan meet ik iets meer dan 17". Wat is nu de echte maat van je velg en hoe kan je het verschil berekenen ten opzichte van je orginele velgen? Ik heb dus 215/40/16.

Ik heb als laatste nog foto's gemaakt van de wielkasten:


voor:
Afbeelding

achter:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

@ woytek: hoe meet je eigenlijk en waar meet je?
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Met een gewoon meetlint en dan neem ik het hoogste punt op mijn dakje, dus niet de achterruit sproeier.

Ik heb overigens ook de grond speling gemeten, waarschijnlijk is dat een wat betere maat voor dit probleem. Deze was dacht ik 15/16 cm vanaf de voorbumper (origineel).
Afbeelding
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Je maakt het jezelf heel erg moeilijk met al dat meetwerk van je... ;)

Als je heel makkelijk wilt vergelijken moet je het volgende doen.
Je meet vanaf het hart van je wiel tot de onderkant van je spatbord.
Die maat blijft namelijk altijd gelijk,maakt niet uit of je er andere velgen/banden onder doet.
Zo kun je namelijk makkelijk het verschil zien tussen een 1.6 en een 1.8 en ook of ie verlaagd is.
Meet dit wel aan de voorkant van je auto,de achterkant kan verschillen omdat niet iedereen evenveel benzine in z'n tank heeft... :mrgreen:
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

standaard maat is:

195x55x15

dan kom je op een wielomtrek totaal van 595.5mm

jouw maat is:

215x40x16

dan kom je op een wielomtrek totaal van 578.4mm

of te wel bijna 2cm minder...

zowieso is de bandmaat niet helemaal correct, wijkt 2.9% af... als je daar en tegen 215x45x16 zou nemen dan heb je maar een tellerafwijking van 0.7%

als ik zo naar de ruimte kijk tussen jouw velg en de wielkasrand dan is ie zeker niet verlaagd..

zowieso is het gat groter tov standaard maat omdat de totale wielomtrek 2cm kleiner is..

dus gewoon 40 of 45mm verlagingskitje scoren.... meet maar op wat het gat nu is, trek daar 40 of 45mm vanaf en je kunt ongeveer al inzien wat je gaat zakken
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Super bedankt! Ik snap de 215/40/16 aanduiding nog niet helemaal maar het is duidelijk dat ie inderdaad al een stuk lager ligt door de banden die er nu onder zitten!
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

woytek schreef:Super bedankt! Ik snap de 215/40/16 aanduiding nog niet helemaal maar het is duidelijk dat ie inderdaad al een stuk lager ligt door de banden die er nu onder zitten!


215 is de breedte van de band in mm ( dus 215mm)

40 is de hoogte van de wang van de band in % van de breedte van de band ( dus 40% van 215mm)

en 16, das de diameter van je velg he... ( maar dat wist je vast al wel)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie