@MX3V6_DH

Hier kunt u praten over de auto's e.d. van "Leden". (zie menubalk "LEDEN" voor online profielen)

Moderator: Moderators

MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

De afgelopen week heb ik het complete interieur van mijn MX-3 uit de auto gehaald omdat ik de audio installatie wil herzien. Mijn plan is op dit moment als volgt:

Fase 1
- 20 mm2 voedingskabel vanaf accu naar kofferbak vervangen door 35 mm2 exemplaar met bijbehorende zekering
- 20 mm2 massakabel vanaf accu naar kofferbak verwijderen
- nieuw massapunt maken in kofferbak en daar een 35 mm2 massakabel op monteren
- Condensator komt te vervallen
- Professionele voeding en massa verdeelblokken installeren (ik split nu de voeding naar mijn 2 versterkers vanaf mijn condensator)
- RCA kabels vanaf radio naar kofferbak vervangen door 3 nieuwe sets van 2 kabels, 1 van de signaalkabels van deze sets inzetten als massakabel voor de radio
- nieuwe speakerkabels vanaf kofferbak naar voren trekken
- de ESX versterker die op dit moment mijn composet aanstuurt vervangen door een JBL GTO 1004

De kabels ga ik netjes scheiden, dus voeding gaat langs de linker kant van de auto en de RCA kabels gaan langs de rechter. Op dit moment heb ik alles door het midden liggen (langs de versnellingspook en de handrem), maar dat veroorzaakt een zeer irritante dynamo ruis.

Fase 2
- samen met DJ_Mike een nieuwe, gesloten subwooferkist maken voor mijn subwoofer
- Phonocar composet in de deuren vervangen door een JBL MS-62 composet
- Tweeters van JBL composet installeren in het gedeelte van het dashboard dat direct onder de voorruit zit (waar ook de ventilatiegaten voor de voorruit in zitten)

Fase 3
- JBL GTO 7001 versterker installeren ter vervanging van de JBL Power 180.2

Ik ga morgen proberen fase 1 af te ronden. Als ik een keer niet vergeet om mijn camera mee te nemen dan zal ik tijdens de werkzaamheden wat foto's maken, ook meteen van mijn 'nieuwe' spoiler 8)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Be_Easy »

klinkt allemaal zeer goed!!
Ben benieuwd hoe het er straks bijstaat :bier:
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

Goed bezig word zeker iets moois
Sahjhan
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 sep 2010, 17:45
Locatie: Heerlen (limburg NL)

Bericht door Sahjhan »

vergeet die camera maar niet ben nieuwsgierig na de pics! :D
Afbeelding
We're off to never-never land
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Er ging toch wat meer tijd in fase 1 zitten dan ik dacht, maar ik ben vandaag een heel eind gekomen. Zoals beloofd heb ik tijdens het werk af en toe een foto gemaakt:

Afbeelding
Zo stond de auto erbij toen ik vanmiddag begon. Het interieur, de oude RCA en de oude speaker kabels had ik vorige week al uit de auto gehaald. Ik heb toen ook mijn voedings en massa kabels opnieuw getrokken langs de linker dorpel, maar dat bleek later voor niks te zijn geweest. Ik heb namelijk voor wat ik wil bereiken een dikkere voedingskabel nodig en de massakabel is zelfs volledig overbodig. De volgende keer bel ik eerst DJ_Mike en ga ik dan pas wat doen in plaats van andersom :)

Afbeelding
Wat vruchten van eerder verricht werk: de met Vibraflex (loodbitumen) gedempte bodem van mijn kofferbak. Ik heb nog wat van die matten liggen en twijfel er over om het nog wat verder door te laten lopen, tot onder de achterbank (bovenkant van dit plaatje).

Afbeelding
Ik ben begonnen met het trekken van de nieuwe voedingskabel. Als je goed kijkt zie je dat er langs de dorpel een stuk karton en een stuk plastic zitten die een soort 'tunnel' vormen in je vloerbedekking. Dit is een ideale plek voor kabels, want je ziet er niks van als de vloerbedekking terug op zijn plek ligt.

Afbeelding
Hier komt de voedingskabel door het schutbord. Ik heb hem meteen linksaf laten gaan, over de pedalen en de stuuras heen. Het viel nog niet mee om, liggend op mijn rug met mijn hoofd onder het dasboard en mijn benen op de achterbank, de kabel in de juiste positie te manouvreren :)

Afbeelding
Bij dit stekkerblok heb ik de kabel naar beneden geleid. Hij duikt achter de zekeringbak langs en onder de vloerbedekking.

Afbeelding
Toen was het de beurt aan de RCA kabels. Ik heb een radio met 6 uitgangen (3 x 2), dus ik moest 3 kabelparen trekken. Hier is de 'tunnel' van het stuk karton en plastic onder de vloerbekking door beter te zien.

Afbeelding
Het is misschien wat moeilijk te zien, maar hier komen de RCA kabels achter het dashboardkastje vandaan. De kabels lopen boven het dashboardkastje langs van de rechterkant van de auto naar de radio. Om te voorkomen dat ze naar beneden vallen, heb ik ze met een tie-wrap aan de luchtbuis die daar loopt vastgemaakt.

Afbeelding
Zo ziet het er in het midden van de auto uit. Die losse flap vloerbedekking wordt normaal gesproken door de achterbank op zijn plaats gehouden.

Afbeelding
Het eindresultaat: voeding en signaal komen volledig van elkaar gescheiden de kofferbak in. Onderweg raken ze elkaar nergens, wat bij mijn oude oplossing van 'alle kabels door het midden' wel zo was.

Afbeelding
En zoals beloofd eindelijk :oops: een foto van de spoiler. Het gaat om een Pakfeiffer spoiler die je bovenop een standaard MX-3 1.6 afdekplaat monteert. Normaal gesproken is de afdekplaat zwart, maar dat vond ik niet mooi dus heb ik die in de kleur van de auto laten spuiten. De rubbers die om de 1.6 afdekplaat heen horen had ik er helaas niet bij, dus die heb ik nieuw moeten bestellen bij de Mazda dealer. Volgens mij moesten ze uit Japan komen, want ik heb er bijna 2 maanden op moeten wachten :mrgreen:

Dit weekend of -als ik eerder tijd kan vinden- op een door de weekse avond ga ik verder met knutselen :)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

ziet er goed leon

het begin is erg goed
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Uiteindelijk ben ik deze week op 4 van de 5 door de weekse avonden bezig geweest :) Ik heb het volgende gedaan:

De scheidingsfilters van mijn composet in de loze ruimte onder de radio neergelegd en de speakerkabels door het midden naar achteren getrokken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna mijn interieur weer netjes in elkaar gezet. Eigenlijk kostte dit nog het meeste tijd. De kofferruimte ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Ik heb deze week ook een 3 maanden oude JBL GT01004 versterker voor een goede prijs over kunnen nemen van iemand. Mijn volgende stap is het weer aansluiten van alle audio componenten die ik op dit moment heb, om zo te kunnen testen of de bekabeling nu goed is. Ik verwacht dit volgende week te kunnen doen en zal jullie weer in geschreven woord en beeld op de hoogte houden.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Sahjhan
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 sep 2010, 17:45
Locatie: Heerlen (limburg NL)

Bericht door Sahjhan »

dat begint ergens op te lijken :P
ben benieuwd hoe het eruit ziet dalijk met de kist!

daarnaast is dit erg handig voor audiotechnische leken zoals mij! xD
Afbeelding
We're off to never-never land
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Ik ben blij dat je er wat aan hebt, dat is ook een beetje het idee achter deze 'reportage' :)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Even een keer een niet-audio profiel update; ik heb deze week motorkappen geruild met StefanV6. Ik heb nu dus zijn kap met doorgelaste booskijkers en hij heeft mijn standaard motorkap.

Zo ziet de kap eruit op mijn auto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er echt heel blij mee 8)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Plaats reactie