Nieuwe verkeersregels 1 Mei

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Xtremer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jan 2007, 20:31
Type Mazda: Anders
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Xtremer »

>> Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.


Zoals ik dit lees komt het er op neer dat de voertuigen waar nu al xenon in zit (after market) deze regel ook geld. Dus dat betekend dat we geen Xenon meer in onze (Standaard) koplampen kunnen stoppen. :?

Een locale politie pet kon me niet verder helpen en weten niet wat ze met deze regel bedoelen :shock:
Rondzwervende ex-lid, zonder mx3, maar nog wel aanwezig op dit gezellige forum.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

E-mail correspondentie met RDW:

Gekopieerde tekst (met dank aan mr2PUNTfreak):

Even contact gehad met een oud-collega die handelt in aftermarket xenonsets, blijkt niet waar te zijn en geldt alleen voor auto's van bouwjaar jan 2007.
Ben zelf even aan het zoeken geweest en heb dit gevonden op de site van seat online.


De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok
Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:


Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.
====================
Een nieuwe poging:


Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok
Eindhoven


En dit was het definitieve antwoord:


Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

turbulence schreef:E-mail correspondentie met RDW:

<knip>

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Niks aan de hand voor ons dus, lijkt mij.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Plaats reactie