
Teflon -- loctite?
Moderator: Moderators
- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
M3nace schreef:het is vooral ter afdichting .....niet voor het vreten daarvoor kan je beter kopervet ofzo gebruiken
Teflon heeft ook smerende eigenschappen.
worden vaak bij (industriele) lagers en glijdelen en zo gebruikt.
Loctite heeft ook afdichtingsmiddelen, je kan zo bij de lokale automaterialenzaak kijken in een boek welke Loctite je nodig hebt.
Tis schreeuwend duur maar ideaal spul.
Driven by a sixpack
M3nace schreef:sorry had het over de teflon tape.
Dan kan ik je toch geen gelijk geven. Teflon tape is vooral bedoeld ter smering. Daarnaast heeft het als bijkomstigheid afdichtende eigenschappen. Het schroefdraad waar je het op gebruiken moet is namelijk conisch zodat naarmate je het verder draait ook vaster gaat zitten. Om te voorkomen dat bepaalde materialen (zoals aluminium en rvs) te vroeg op elkaar in gaan vreten pas je een smeermiddel toe. Teflon is daarvoor een praktisch middel aangezien het kruipende eigenschappen heeft onder druk zodat het zich goed verspreidt (en zo ook de allerkleinste gaatjes afdicht.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Fullsize schreef:M3nace schreef:sorry had het over de teflon tape.
Dan kan ik je toch geen gelijk geven. Teflon tape is vooral bedoeld ter smering. Daarnaast heeft het als bijkomstigheid afdichtende eigenschappen. Het schroefdraad waar je het op gebruiken moet is namelijk conisch zodat naarmate je het verder draait ook vaster gaat zitten. Om te voorkomen dat bepaalde materialen (zoals aluminium en rvs) te vroeg op elkaar in gaan vreten pas je een smeermiddel toe. Teflon is daarvoor een praktisch middel aangezien het kruipende eigenschappen heeft onder druk zodat het zich goed verspreidt (en zo ook de allerkleinste gaatjes afdicht.
waarom zou je het meestal op conische draad gebruiken? Als je bouten gebruikt doe je er toch ook geen teflon tape op? in je laatste zin zeg je het toch zelf

M3nace schreef:waarom zou je het meestal op conische draad gebruiken? Als je bouten gebruikt doe je er toch ook geen teflon tape op?
Klopt precies. En waarom heb ik al geschreven.
Als je een aluminium stopje in een aluminium draadgat draait van bijvoorbeeld een oliefilteradapter dan is de kans groot dat deze niet afdicht en je krijgt hem er niet heel meer uit. Met wat teflon tape er tussen heb je beide problemen niet meer.
Recht draad hoef je helemaal niet af te dichten en het is zo ruim dat het zich niet vast kan klemmen. Dus heb je geen tape nodig.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
waarom hoef je rechte draad niet af te dichten? volgens jou? als je toch werkt met drukken zal je wel moeten. gebruik altijd teflon op het werk voor stoomleidingen...e.d. ook voor idd conische draad maar wel met als doel om af te dichten. Dat het daarbij vreten tegen gaat is idd waar maar dat is toch niet het hoofdoel waarom je het gebruikt..
Recht draad heeft in principe altijd een andere manier van afdichting.
Je zegt stoomleidingen, bedoel je dan afdichtingen met gasdraad? Want dat is conisch draad en zeker geen recht draad. Dan kom je gemiddeld niet verder dan 3 tot 4 duimers en lage druk stoom.
Als er al afdichten zijn op recht draad (bv tot 100 bar) dan is het afdichtingsprincipe niet gebaseerd op het schroefdraad, maar op een pakking die onder druk komt te staan tussen 2 pakkingvlakken doordat er schroefdraad wordt aangedraaid. Of het nu met bouten rind een flens gaat of bijvoorbeeld een manometerafdichting (recht draad met een kleine pakking op een kopse afdichting).
Je zegt stoomleidingen, bedoel je dan afdichtingen met gasdraad? Want dat is conisch draad en zeker geen recht draad. Dan kom je gemiddeld niet verder dan 3 tot 4 duimers en lage druk stoom.
Als er al afdichten zijn op recht draad (bv tot 100 bar) dan is het afdichtingsprincipe niet gebaseerd op het schroefdraad, maar op een pakking die onder druk komt te staan tussen 2 pakkingvlakken doordat er schroefdraad wordt aangedraaid. Of het nu met bouten rind een flens gaat of bijvoorbeeld een manometerafdichting (recht draad met een kleine pakking op een kopse afdichting).
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering