motor check lampje

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

op de bovag site kun je lezen wat de bovag garantie inhoudt.

Als je een auto bij een bavag dealer koopt zit er meestal 3-6 maanden bavag gerantie op. Alle mankementen die dan binnen die tijd aan het licht komen horen onder de garantie te vallen, tenzij de verkoper met je overeen is gekomen dat je de wagen met bekende gebreken koopt, maar dan moet het op je overeenkomst staan.

Als je deze gebreken (schriftelijk) aan de garage houder (binnen de garantie termijn) meldt moet hij het oplossen op zijn kosten. Hij had dit bij de aankoop van die auto beter moeten controleren.


Probleem is echter als de verkoper je maar afwimpeld, en net doet of hij het niet kan maken. Wat ik zou doen is de alle kosten die je hebt gemaakt, incl 1 extra rit naar de verkoper, op papier zetten, hier ook inzetten dat je de verkoper in gebreken stelt aangezien hij jouw wagen, conform de bovag garantie, niet kan reparen. Geef de verkoper een redelijk termijn om hiet schriftelijk op te reageren (1 week is meer dan genoeg) om met een goed voorstel te komen om te reparen.

Je hoeft niet alle voorstellen zo maar te accepteren. Het moet een goed en dergelijk voorstel zijn, en je kunt je beroepen op de bovag richtlijnen.
Een andere optie is om je locale dealer een schatting van de kosten te laten maken, en wellicht als ie echt service wilt leveren, laat je het hem met de verkopen partij regelen. De locale dealer weet ook wat de bovag bepalingen en garanties zijn, hier kun je ook informatie krijgen.


Balangrijkste is dat je alles op papier zet en krijgt, ook een reactie kun je eisen dat ze het op papier zetten, anders is het altijd zijn woord tegen die van jou.


suc6 ermee.
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

Bericht door martien76 »

BlackSheep schreef:op de bovag site kun je lezen wat de bovag garantie inhoudt.

Als je een auto bij een bavag dealer koopt zit er meestal 3-6 maanden bavag gerantie op. Alle mankementen die dan binnen die tijd aan het licht komen horen onder de garantie te vallen, tenzij de verkoper met je overeen is gekomen dat je de wagen met bekende gebreken koopt, maar dan moet het op je overeenkomst staan.

Als je deze gebreken (schriftelijk) aan de garage houder (binnen de garantie termijn) meldt moet hij het oplossen op zijn kosten. Hij had dit bij de aankoop van die auto beter moeten controleren.


Probleem is echter als de verkoper je maar afwimpeld, en net doet of hij het niet kan maken. Wat ik zou doen is de alle kosten die je hebt gemaakt, incl 1 extra rit naar de verkoper, op papier zetten, hier ook inzetten dat je de verkoper in gebreken stelt aangezien hij jouw wagen, conform de bovag garantie, niet kan reparen. Geef de verkoper een redelijk termijn om hiet schriftelijk op te reageren (1 week is meer dan genoeg) om met een goed voorstel te komen om te reparen.

Je hoeft niet alle voorstellen zo maar te accepteren. Het moet een goed en dergelijk voorstel zijn, en je kunt je beroepen op de bovag richtlijnen.
Een andere optie is om je locale dealer een schatting van de kosten te laten maken, en wellicht als ie echt service wilt leveren, laat je het hem met de verkopen partij regelen. De locale dealer weet ook wat de bovag bepalingen en garanties zijn, hier kun je ook informatie krijgen.


Balangrijkste is dat je alles op papier zet en krijgt, ook een reactie kun je eisen dat ze het op papier zetten, anders is het altijd zijn woord tegen die van jou.


suc6 ermee.


garatie kregen we niet waarom niet simpel zat we ruilde een auto in daarom was voor hem de inkoop te laag voor garatie maar zogezegd het motercheck lampje gaf ie al aan.

hij adverteerde als mx3 in perfecte staat ja perfect mag je nooit verwachten maar niet meteen dit zeker omdat ie zij ja het lampje gaat aan omdat hij effe van de accu spanning is geweest.

Nu kreeg ik een mail van hem dat hij hadt gezegd dat de auto makementen hadt denk je dan echt dat we dan een seat cordoba in goede staat in ruilen plus geld der bij dus hij draait het om.

de sensor die hij zo bestellen de pingel sensor heeft ie nooit besteld hoorde ik van de mazda dealer in bemmel vondt ie te duur.

Dus nu scheept ie me af dus ik vindt het een oplichter hij verdient zat op de seat kijk maar is ophttp://www.welk.nl wij kregen 750 voor terug en hij heeft een bijna staan voor 2300 euro.

En dan moelijk doen door al op plaats bij koop het sensor te laten vervangen ik vindt het gewoon op deze manier oplichten van de mensen.

Dus ik denk dat deze man me helemaal niet tegen moet komt maar dus kosten alle ons zijn dus zal minder vakantie zijn voor ons en de kinderen
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

blijft moeilijk verhaal zoiets..

je moet zo zien, je koopt iets terwijl er een mondelinge overeenkomt wordt gemaakt. je zit dan met het probleem dat jij maar moet bewijzen dat er iets anders is gezegd.

wat heb je betaald voor de mx3? bouwjaar, kmstand etc...

volgens mij heb ik dit tijdje terug ook al eens gezegd in een ander topic. de verkopende partij moet er op voorhand vanuit gaan dat jij als koper leek bent op het gebied van autotechniek. zij horen jou goed voor te lichtten en niet op te lichtten...

ik heb tijdje terug eens voor mijn werk wat meer info uitgezocht over consumentenrecht en de bescherming van de consument en dit gaat vaak wel erg ver ( als consument sta je erg sterk, maar moet je wel weer aan div voorwaarden voldoen.

juridisch denk ik dat het moeilijk wordt om in dit geval je gelijk te krijgen, zeker aangezien er geen dingen op papier staan en jij nu een bewijsplicht hebt om je gelijk te bewijzen (woord tegen woord)

als hij je tegemoet wil komen in de te maken kosten zou ik dat op papier laten zetten en officieel laten ondertekenen..

''officieel'' hoort de verkoper zelfs het euvel gratis te moeten verhelpen aangezien hij dus een auto heeft verkocht in gebreke, en is het onderdeel wat kapot is gegaan ook nog eens niet erg onderhevig aan slijtage. echter zit je dan weer met de vraag, wat is het bouwjaar, kmstand etc en is dit in relatie met het kapotgaan van de sensor.

mag je bijv van een auto met 300.000 op de teller niet een keer verwachten dat deze kapot kan gaan. stel het is een 98er met 120.000 op de teller dan mag je het weer niet verwachtten ( maar kan natuurlijk wel voorkomen)

heb net ook even in de bovag regels gelezen en daar zitten ook wel weer wat haken en ogen aan..

Ziet u in een advertentie of op een prijskaart staan ‘meeneemprijs’ of ‘handelsprijs’ kunt u er van uitgaan dat u moet bijbetalen voor BOVAG-garantie. Zo niet, dat kunt u ervan uitgaan dat BOVAG-garantie is inbegrepen in de koopprijs



In artikel 15 van de BOVAG-voorwaarden staat vermeld dat de verkoper op gebruikte auto’s met een aankoopbedrag van € 4.500,– of meer, danwel met een aankoopbedrag dat meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde zes maanden BOVAG-garantie verleent, tenzij de koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard hiervan af te zien.


dus als er niet officieel op papier iets is opgesteld wordt het al moeilijk en kan de bovag organisatie niet veel doen.

als het aanschafbedrag onder de € 4500 is of minder dan 35% van de cataloguswaarde ( maar dan moet je 7000-8000 betaald hebben) dan geldt de bovag garantie ook niet.

en als je bij de bovag niet aan kunt kloppen is de enige optie de gang naar de rechter.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie