Pagina 2 van 3

Geplaatst: 06 mar 2008, 23:47
door Condance
Vandaag de versnellingsbak en de koppeling eruit gekregen, alleen de nieuwe koppeling bleek 10 mm te groot te zijn dus ik moet morgen even een andere halen. Het is op zich nog best te doen op 2 bokjes, ik moet alleen nog even zien hoe ik de versnellingsbak olie in de bak krijg. Weet iemand misschien waar deze vulplug zit en tot hoe vol hij gevuld moet worden?

Geplaatst: 08 mar 2008, 20:47
door Condance
Ok, gisteren de koppeling erin geknalt en de bak er weer opgezet en alles teruggezet. ATF in de bak, schakelt weer wat soepeler en de koppeling is weer perfect! Olie moest in het gat van de kilometertellerkabel en het tandkransje is dan de peilstok.
Vandaag een open luchtfilter gemonteerd, lekker geluidje 8)

Geplaatst: 08 mar 2008, 21:23
door xedos
ATF in je bak? oke dan. :?

Geplaatst: 08 mar 2008, 21:55
door MarcX3
xedos schreef:ATF in je bak? oke dan. :?


Is toch een perfecte oplossing.
Schakeld opeens een stuk soepeler :)






Totdattie opeens errug zwaar schakeld doordat de bak in de vernieling geholpen is door veel te verkeerde olie :clown: :?

@ Condance
ATF is alleen voor stuurbekrachtigingssystemen en automaatbakken geschikt.

ATF is totaal ongeschikt voor de meeste handgeschakelde bakken, de olie word tussen de tandwielen uit geperst terwijl de olie die er normaal in zit enigzins wel tussen de tanden van de tandwielen blijft zitten en daardoor smeert.

Oftewel de smering laat nogal te wensen over. En aangezien de versnellingsbakken van de mx-3 redelijk gauw slijten is het totaal geen aanrader.

Geplaatst: 10 mar 2008, 09:28
door Condance
Misschien wel, maar dit truukje is me tijdens m'n stage geleerd in de garage. Misschien niet de beste oplossing maar het scheelt wel. Binnenkort maar weer eens wat atf eruit laten lopen en wat normale olie erbij...
Ook is het Dextron 3 olie ipv 1 of 2, deze olie heeft betere smeereigenschappen waardoor het bijna geen tot geen kwaad kan voor de bak heb ik me laten vertellen.

Geplaatst: 10 mar 2008, 21:22
door xedos
De tijd zal het leren..

Geplaatst: 11 mar 2008, 00:54
door Carthago
Wat is het truukje dan eigenlijk? in andere woorden het voordeel ervan?

Geplaatst: 11 mar 2008, 08:43
door Condance
De olie schijnt dunner te zijn waardoor de bak soepeler schakelt.
In de werkplaatshandleiding van de mx-3 staat dat onder -18 graden celsius er sowieso atf in de bak moet en daarboven normale bakolie.

Geplaatst: 11 mar 2008, 20:22
door RichMX-3
Condance schreef:De olie schijnt dunner te zijn waardoor de bak soepeler schakelt.
In de werkplaatshandleiding van de mx-3 staat dat onder -18 graden celsius er sowieso atf in de bak moet en daarboven normale bakolie.

maar tis hier toch nooit -18???? wil niet bijdehand doen hoor, maar ik probeer iets op te steken hier :mrgreen:

Geplaatst: 11 mar 2008, 22:06
door Condance
is ook zo, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het wel mee zal vallen met de schadelijkheid van atf, aangezien het onder de -18 ook in de bak kan, boven -18 zal de olie wat dunner zijn maargoed, dat is ook de reden waardoor hij soepeler schakelt. Ik zeg dus niet dat dit ook meteen goed is voor de bak, maar ik geloof niet dat het heel veel kwaad kan.
Maar zoals gezegt: de tijd zal het leren...