Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:12
door WhiteFinish
PascalMX3 schreef:Achter de "vuldop" van het koelvloeistof dus die dop op het blok, zitten 2 sensoren in het blok.
Één met een enkelvoudige draad, en één met 2 draden(dikke stekker) Die sensor waarop die kabel zit met 2 draden, dat is de temp sensor, die andere is ook een temp sensor, maar die geeft het signaal af naar de meter in je cockpit.
Als die sensor waarop de 2 draden zit, niet goed functioneerd, dan zal hij bij warme motor net zoveel weerstand afgeven naar de ecu, dan als bij koude motor................ gevolg warme motor blijft hoog in stationair lopen.

Check deze sensor eens bij warme motor. Stekker er af, de multimeter er op, en dan moet de waarde zijn bij WARME motor 0.29 tot 0.35 KOhm zijn.


Hierdoor springt de computer in zijn noodprogramma en gaat de fan aan.

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:16
door WhiteFinish
hyperman schreef:die kun je inderdaad doormeten pagina F2 099 is voor het doormeten van je idle klep al zal daar geen probleem zijn en pagina F2 150 voor de vaf
Ook hier zal hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand zijn.
wanneer je stil staat en hij schommelt in toerental dan doet hij dit maar een bepaalde tijd en als je goed op let wordt dit naar verloop van tijd steeds minder omdat de ecu zich aan gaat passen om het schommelen tegen te gaan.


Ik heb alles nagemeten van die 2 pagina's en de aantallen Ohms kloppen gewoon. Zitten goed tussen de toegestane waardes.


Nu heb ik een ander probleem wat ik heel raar vind. Heb de auto inmiddels afgesteld dat ie met warme motor in zijn vrij gewoon rustig stationair loopt.
Hierbij is vacuum gemeten en dit is gewoon goed. Geen lekken oid.
Nu zet ik hem in zijn versnelling (met koppelingspendaal ingedrukt) 1,2 of achteruit) en in een keer zakt het vacuum weg en valt de motor uit.

Gaat er soms ergens een apart kanaal open op het moment dat de auto in een versnelling wordt gezet?

Ik meen me te kunnen herinneren dat de ecu wel extra benzine inspuit als je hem in zijn 1 zet omdat de auto dan weg moet rijden en wat extra nodig heeft.
Mijn monteur stond ook erg raar te kijken van het probleem :?

Geplaatst: 20 sep 2007, 18:22
door BlackSheep
kan me herinneren dat frank (xedos) ook een keer iets had gepost over een koppelings schakelaar of versnellingsbak schakelaar.

volgens mij is dat diegene die dan ook tegen de ecu zegt dat ie wat meer brandstof moet inspuiten. Wat als deze schakelaar / sensor nou niet goed werkt, dan wordt er dus teweinig ingespoten en valt de wagen uit.

Geplaatst: 20 sep 2007, 21:34
door johnmichel
Die zat toch onderaan je koppelings pedaal>

Geplaatst: 21 sep 2007, 16:08
door WhiteFinish
Het onregelmatige lag aan mijn tps. Deze bijgesteld en hij blijft lopen.

Alleen co meting klopt geen hol van. Maar tussen de 6 en 8% zuurstof en tussen de 7 en 9,5 % co.

Zodra ik een vacuum lostrek stijgt mijn zuurstof gehalte en zakt mijn co maar binnen een minuut heeft de ecu het allemaal alweer bijgesteld en is het weer oude waarde.

Geplaatst: 22 sep 2007, 14:27
door WhiteFinish
Heb mijn foutcodes uitgelezen

9-- Engine Coolant Temperature Sensor --> Koelvloeistof sensor ?? (of watertemp sensor?)

12 -- Throttle Position Sensor --> Gaskleppositie sensor


17 and 24 Closed Loop System --> Geen flauw idee

Geplaatst: 22 sep 2007, 15:45
door turbulence
WhiteFinish schreef:Heb mijn foutcodes uitgelezen

9-- Engine Coolant Temperature Sensor --> Koelvloeistof sensor ?? (of watertemp sensor?)

12 -- Throttle Position Sensor --> Gaskleppositie sensor


17 and 24 Closed Loop System --> Geen flauw idee


9 is de sensor die boven je distributie zit op de vulslang volgens mij.

12 is idd je TPS, ik heb misschien nog wel ergens een werkende TPS unit liggen die zou je kunnen proberen. (maar dan moet ik even de garage op de kop halen want heb geen idee waar die ligt)

17/24 is volgens mij voor het ECU programma... closed loop is als hij in de veilige modus rijdt, noodprogramma als ware, zou ook de reden kunnen zijn dat je zo'n hoge uitstoot hebt.

zou eerst eens de tempsensor vervangen, ECU resetten en kijken hoe hij dan reageert. maar in principe moet ie nu ook mooi k*t rijden of niet

Geplaatst: 22 sep 2007, 18:57
door WhiteFinish
Loopt zo ie zo kut... Haal maar 250 km met een tank van 38/39 liter.

Ik meen op het amerikaanse forum gelezen te hebben dat 17/24 o2 sensoren kunnen zijn. (of de vaf)

@turb.. Als je de tps zou kunnen vinden voor mij zou dat alvast mooi zijn !!

Geplaatst: 22 sep 2007, 22:22
door martinenijenhuis
WhiteFinish schreef:Loopt zo ie zo kut... Haal maar 250 km met een tank van 38/39 liter.

Ik meen op het amerikaanse forum gelezen te hebben dat 17/24 o2 sensoren kunnen zijn. (of de vaf)

@turb.. Als je de tps zou kunnen vinden voor mij zou dat alvast mooi zijn !!


wij hebben die probleem ook ooit eens gehad,
en bij ons was het toen o.a de vaf, en de koelvloeistof temp.sensor.

Groetjes M&M

Geplaatst: 23 sep 2007, 11:11
door WhiteFinish
De vaf is zo moeilijk na te gaan.

Heb trouwens ook de tps gemeten
Als ik die van mijn curved neck meet (die er nu opzit) Meet ie 3,5 ohm en naarmate die meer open gaat, wordt het 0 ohm

De oude tps van mijn long neck meet 4,5 ohm en naarmate die meer open gaat ook 0 ohm.

Ik weet niet goed wat de standaard waarden zijn, maar lijkt mij dat minimaal 1 van de 2 niet klopt