Pagina 2 van 3

Geplaatst: 01 mei 2007, 22:13
door bramx3
echt zo niet cool man :(
hoop dat de schade mee valt .
gelukkig is het blok een los loper , maar het kan ook fout gaan .
hopelijk heb je meer geluk dan mikee en mij .

Geplaatst: 02 mei 2007, 10:07
door WhiteFinish
Zoals ik al zei..

Veel succes ermee... Tis altijd klote als je blok vastloopt. Kunnen helaas een paar mensen meer over meepraten (ik gelukkig nog niet).

Hopelijk vind je het probleem snel en brengt het verder geen grote consequenties met zich mee.

Geplaatst: 02 mei 2007, 17:25
door crazyarjan
Dit is iid zwaar klote...

als ik JD-graffix begrijp blijft er weinig over om over te denken...

is de nokkenasbout niet losgelopen? geen loctite? of rekbouten?


hoe strak heeft de riem gestaan? als die te los had gestaan kan die gaan klapperen.. al lijkt me sterk dat daar zulke krachten bij kunnen optreden.

als je meer weet laat het weten ben benieuwd!!
gr arjan

Geplaatst: 02 mei 2007, 17:32
door hyperman
aan de riem en nokkenassen en dergelijke is verder niets veranderd sinds het blok erin is gelegd en dat is 2 jaar geleden. hij heeft alleen anderhalf jaar stilgestaan.
Hoe het er uit ziet is dat er een deel van de poelie is afgebroken.(@marcx3 geen glad oppervlak bij de breuk)
daardoor is de poelie scheef komen te staan en is vastgeslagen op en schroef die vlak voor de polie in het blok zit op het moment dat dit gebeurde is de nokkenassen op het tappunt deels opengebroken.

Geplaatst: 02 mei 2007, 20:10
door JD GRAFFIX
I have been thinking about of this all day and doing some drawings on paper to test the theory......so here goes.

The crankshaft drives the engine, this via the Timing belt turns the cam gears and they turn the camshafts. If the cam gear broke and blocked it self against a screw, the power from the crankshaft would have broken the screw or one of the spokes on the cam gear. The camshaft would not break as there is no rotating mass forcing it once the gear is blocked.

However if the camshaft blocked (probably by a screw or a washer, Hugo found something in the intake manifold) the crankshaft will continue to turn forcing the cam gear to turn and thus breaking the camshaft pin and the gear.

This is probably very difficult to understand just by reading it, but I have even talked to the mechanics where I work (Caterpillar) and this is the only theory that we can come up with.......Hugo I know it dont help now but at least you know the cause.

Geplaatst: 02 mei 2007, 20:17
door hyperman
I know what you mean, I blocked against the screw and that caused the force on the camshaft.
I'll be taking out the camshafts friday evening.

Geplaatst: 04 mei 2007, 19:20
door hyperman
oke de camshafts zijn er op een na uit (tering wat zit die bout goed vast)
de nokkenas waar het probleme zat is helemaal gebroken op het tappunt.
alle nokkenassen gaan eruit en worden door andere vervangen evenals de poelies en riem.

Geplaatst: 04 mei 2007, 19:36
door bramx3
cam shafts , dat zijn toch die nokke-as pully's he ?
die zitten idd ongeloofelijk vast ja , met 2 man en een flink potje vloeken los gekregen laatst :roll:

Geplaatst: 05 mei 2007, 00:28
door crazyarjan
Je bedoelt de poeliebouten van de nokkenas poelie's
die zitten vaak erg goed vast...

grootste probleem is meestal het tegenhouen van de nokkenas met losdraaien..

Geplaatst: 05 mei 2007, 19:48
door turbulence
bramx3 schreef:cam shafts , dat zijn toch die nokke-as pully's he ?
die zitten idd ongeloofelijk vast ja , met 2 man en een flink potje vloeken los gekregen laatst :roll:


camshaft is de nokkenas.. camshaftpulley is de nokkenas pully... ;)