1.6 16v naar 2.5 v6???

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dummie
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 dec 2005, 14:36
Locatie: sint-oedenrode

Bericht door dummie »

Ik heb een vraag over een V6 swap en omdat dit topic volgensmij het beste aansluit op mijn vraag ga ik hier maar verder. Het is geen project wat ik meteen wil laten doen want breng als het goed is de tweede week van augustus mijn auto naar de spuiter om de VSX bumperkit erop te laten zetten en te laten spuiten maar wil het zeker eens een keer doen en daarom wil ik nu al wat informatie bij elkaar verzamelen zodat ik weet wat mijn opties zijn.

Het zit namelijk zo:

ik heb een 1.6 16v uit 1998 heb toen express voor een 1.6 16v gekozen omdat de v6 mx-3's die ik kon vinden op internet allemaal van '93 / '94 kwamen en wilde liever een wat jongere wagen dan een v6 maar als het niet al te duur uitpakt wil ik toch een v6 laten swappen.

Ik heb al gezien dat ik met de ruimte zit dus kan niet zomaar een zogenaamde K motor laten swappen.

Maar welke motors kan ik dan wel laten swappen?

De BPT 1.8 turbo...
Ik heb een site (brusmotors.nl) gevonden (toevalig bij mij in de buurt 8) ) die motoren verkoopt en als ik dan naar de MX-3 1.8 v6 24v kijk zijn het allemaal K8 motoren dus dat zal zeker niet passen...
zijn er nog meer motors of een site waar kan ik zien welke motors ik kan laten swappen want wil zo graag een v6 :lol:
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Wil je nu naar de V6 of gewoon een makkelijk passende sterkere motor?

Je weet dat de BPT geen V6 is toch?

Het wordt erg veel werk voor je om naar een V6 motor te swappen. Welke je dan neemt maakt niet zoveel uit, aangezien alle K motoren dezelfde afmetingen hebben en dezelfde aansluitingen.
In jouw geval zou ik kiezen om te gaan voor een BP of BPT motor (de i4 1,8 zonder of met turbo).

Als je graag een V6 wilt is het toch echt de makkelijkste optie om met een V6 te beginnen.
Gebruikersavatar
dummie
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 dec 2005, 14:36
Locatie: sint-oedenrode

Bericht door dummie »

mx almere schreef:Wil je nu naar de V6 of gewoon een makkelijk passende sterkere motor?

Je weet dat de BPT geen V6 is toch?

Het wordt erg veel werk voor je om naar een V6 motor te swappen. Welke je dan neemt maakt niet zoveel uit, aangezien alle K motoren dezelfde afmetingen hebben en dezelfde aansluitingen.
In jouw geval zou ik kiezen om te gaan voor een BP of BPT motor (de i4 1,8 zonder of met turbo).

Als je graag een V6 wilt is het toch echt de makkelijkste optie om met een V6 te beginnen.


:oops: ohw haha ja ben een beetje een newbie hierin dus vandaar ;)

Ja zou eigenlijk wel graag een v6 willen maar als dat er veel werk en vooral geld gaat kosten heb ik liever iets minder PK dus dan een 1,8 turbo maar wat is he verschil tussen Bp of BPT ? en deze motor zou je nagenoeg zo moeten laten kunnen swappen?
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

Het verschil tussen bp en bpt is de turbo, vandaar die T ;)
Ik zou voor de BPT gaan dan krijg je hetzelfde vermogen als uit een k serie motor alleen de swap is veel makkelijker te doen.
Gebruikersavatar
dummie
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 dec 2005, 14:36
Locatie: sint-oedenrode

Bericht door dummie »

Ok :mrgreen:

Dus de i4 1,8 Turbo (BPT) is het makelijkst te swappen.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik zou ook voor de BPT gaan, er zijn volgens mij in nederland pas 2 of 3 mensen die hiermee rond rijden.

Lekker uniek en het leuke psst geluid van de dumpvalve :D
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
scary
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1767
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:41
Locatie: Someren

Bericht door scary »

i4 1,8 Turbo (BPT) ik zou hier voor kiezen,, er rijden inmiddels te veel kl-ze's rond,, als ik euro's had dan ging ik er voor
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Waarom niet gewoon een turbo op die 1.6 schoppen?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

V6peter schreef:Waarom niet gewoon een turbo op die 1.6 schoppen?


omdat je omgerekend voor een complete turbosetup denk ik meer kwijt bent als voor een BPT blokje....

ok, blokje moet er wel weer uit, en andere erin, motorkap moet iets gemodificeerd worden maar dan nog zul je wel goedkoper uitzijn...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Is ook wel weer wat voor te zeggen. 8)
Plaats reactie