Sloom rijden?!

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Joopie
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2005, 13:39
Locatie: Duiven

Bericht door Joopie »

Ok, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik vond dat de motor inderdaad al snel op tempratuur was, althans dat gaf die aan. Dit komt dus doordat deze de koelvloeistof meet.

Ik rijd dus de motor warm zoals eerder beschreven en volgens jullie doe ik dit op de juiste manier. Dat is in ieder geval fijn om te horen. Maar als het motortje eenmaal warm is, blijf ik meestal rond de 3000 toeren schakelen en probeer laag in toeren te rijden. Ik trap hem wel eens op de staart maar dan geef ik nog geen vol gas en schakel bij de 4500 toeren. Nu zullen sommigen wel lachen ;) maar ik heb de gedachten dat je absoluut niet in het roode gebied moet komen.

Ik heb net het rijbewijs en daar leren ze je laag in toeren rijden etc. Dat gaat er moeilijk uit. Dus ik vraag aan jullie wat is ongeveer het juiste of meest geschikte toerental om te schakelen als de motor warm is?!

Ohjah, ik weet niet of één van jullie een antwoord hier op heeft maar ik hoor een tik bij de cilinders vandaan komen. Het lijkt net een diesel. Kan het misschien een klep zijn en als dit zo is, is dit ernstig?!

Sorry voor de vragen maar het is mijn eerste auto en wil hem goed onderhouden. Het is mijn kleine schatje :D

Groetjes
5 reasons to date a paintballer:
1. we arent afraid to get down and dirty 2. we have at least a 10 inch stiffi 3. we always wear protection 4. we never forget to lube. 5.we have quick finger action
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Heej Joopie,

Leuk te horen dat je zo blij bent met "je schatje" en dat je er zuinig op bent...
Ik denk dat niemand je tips hoeft te geven over het schakelen.
Dit voel je zelf het beste aan....

Zeker nu je je rijbewijs nog niet zo lang hebt is het verstandig de auto rustig te leren kennen...
en het op zijn staart trappen krijg je vanzelf wel door....,
en dan merk je ook wel wanneer dat het lekkerste schakeld ;)

Voor wat betreft de tik in jouw blok laat ik het woord aan de auto monteurs van mazdamx-3.nl :) de club monteurs ;)
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Marcel_mx3 schreef:Ik denk dat niemand je tips hoeft te geven over het schakelen.


Beetje jammer. Ik geef graag tips over het schakelen.

Ik wil wel even zeggen dat je waarschijnlijk in een diesel hebt leren rijden en dat die meer power hebben in de lage toeren. Een mx-3 vind het ook leuk om een keer in de zoveel tijd te gieren. Het rode gebied op de toerenteller is dat waarvan de fabrikant dacht dat het schadelijk zou zijn om hier teveel in te rijden, maar je mag het af en toe best aantikken hoor.
Lees ook even de FAQ over VRIS, dan weet je wat je mist als je altijd voor de 4500 toeren schakelt.

Het beste toerental om te schakelen als ie warm is, is een beetje afhankelijk van wat voor een auto er naast je staat bij het stoplicht, hoeveel haast je hebt, welke temperatuur je graag in de winter hebt over 30 jaar etc. :turn:
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Het beste toerental om te schakelen als ie warm is, is een beetje afhankelijk van wat voor een auto er naast je staat bij het stoplicht, hoeveel haast je hebt, welke temperatuur je graag in de winter hebt over 30 jaar etc. :turn:[/quote]
Hahahaha :bier:
Maar over die tik, kijk even bij FAQ onder "schotelveren bij de V6"
misschien bedoel je dit ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joopie
New member
New member
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2005, 13:39
Locatie: Duiven

Bericht door Joopie »

Ok, ik denk dat het geluid de Carbon knock is. Er stond bij dat het niet schadelijk is dus...

Ik heb de FAQ van VRIS ook gelezen en als ik het stukkie goed begrijp heeft je blokkie tussen de 4250 en 6500 toeren de meeste power?!

In ieder geval ga ik mijn "schatje" ff uitproberen en kijken waar ze het lekkerst schakelt als ze warm is.

Ik dank jullie voor de info en antwoorden!!
5 reasons to date a paintballer:
1. we arent afraid to get down and dirty 2. we have at least a 10 inch stiffi 3. we always wear protection 4. we never forget to lube. 5.we have quick finger action
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Olie temperatuur meter:

maak hem in je carterstop koop een nieuwe
boor er een gat in aan de buitenkant en doe die temperatuurvoeler
onderin je carterstop en kit het spul af
in je carter is de motorolie meestal het koelst
dus als ie daar warm is is ie overal goed warm zodat je ken vlammen.

over het schakelen:
als ik haast heb tussen 5500 en 6500 toeren
en als ik normaal rijdt tot 4000 toeren
dan valt ie bij het schakelen precies 1000 toeren trug.
To finish first, first you have to finish!
Plaats reactie