stationair pulserend lopen - afslaan bij gas loslaten na..

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

Ik vermoed dat het probleem in je watertemperatuursensor zit.

Deze sensor werkt samen met je motormanagement,
waneer deze niet goed werkt, zal je auto soms reageren alsof hij koud-warm-koud-warm is.. Vandaar het schommelende toerental.

Dit sensortje is voor een scheet en een kop koffie te bestellen op www.mijnautoonderdelen.nl of gelijkwaardige websites.

Het sensortje zit heel simpel vast gedraaid.
Ik denk dat als je deze heb vervangen dat het al een heleboel zal schelen.

Waneer je auto je koelvloeistof eruit gooit, wijst het er toch op dat je koelwater te warm wordt... of dat je reservoirtje simpelweg te vol zit. :)

Ik zou het sensortje ff vervangen...
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

dibbes schreef:
WhiteFinish schreef:Als je Fan aanslaat betekent het dat een van je koelvloeistof sensoren kapot is. Deze zorgen er namelijk voor dat je motormanagement (ecu) in noodstand schakeld.

Wanneer je die hebt vervangen moet je eens de ECU recesetten. (accuklem eraf halen, minuut rempendaal indrukken).
Vervolgens wanneer de motor warm is moet je proberen je koelvloeistofsysteem te ontluchten.

Hoe ik het altijd doe (geen idee of het juist is). Warme motor. Voorzichtig bijvuldop losdraaien (kokende kvs), dit is de dop tussen de cilinderbanken, en daar elke keer bijvullen. Na het bijvullen in de bovenste radiateurslang knijpen en de luchtbellen naar boven zien komen. Zo herhaal ik het totdat er vrijwel geen lucht meer naar boven komt.



en zie je...het is toch erg dat diverse garages zeggen dat er niets mis is en die fan nooooit aanslaat als de motor niet loopt..en dan wel voor de zoveelste keer de ontsteking vervangen..

Kan je me duidelijk maken welke van de twee sensoren dat dan is? Want bij lopende motor gaat het dus goed. Als ik weet waar deze zit kan ik precies duidelijk maken welke ze moeten vervangen. Of kan iemand zoals ik (;)) met een gereedschapkistje en een parkeerplek die 50 meter van mn huis is, dat zelf?

Dank voor je reactie trouwens...


Je fan hoort niet te draaien als je de motor uit zet .
Je zal zien dat als je fan draait en je de motor uitzet dat de fan ook zal stoppen .

Blijft hij draaien dan is er idd een sensor kapot zoals WhiteFinish zegt .
Dan moet je de voorste groene sensor vervangen bij de vul dop .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je kan het volgens mij ook checken door de connector van de sensor af te halen wanneer de motor loopt.

Springt de fan direct aan, is dat de sensor die je moet hebben. (zoals mazdarati zegt, waarschijnlijk de groene)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

oke...
Het is dus niet zo dat de fan draait als het contact en/of motor uit staat. Dus die sensor is dan goed..

Als ik het dan goed heb begrepen kan het dan de watertemperatuursensor zijn waardoor ook de ecu verkeerde info krijgt waardoor hij zo ongelijk loopt stationair en afslaan enz...

Klopt bovenstaand?

We praten dan niet over de sensor bij de vuldop toch? waar zit deze ongeveer? Niet de vuldop, dat weet ik...maar die sensor ...

En dan het al jaar durende probleem van de koelvloeistof er uit gooien bij uitzetten motor.. Dat lijkt niet te tackelen... idd loopt de druk dan op en spuwt hij alle vloeistof terug in het tankje totdat deze overloopt.. maar waarom dan pas..niet als is ik rij en het 30 graden is... pas bij stilstand en ook bij slecht weer.

Drijft me tot waanzin, en het drijft me op kosten en tot nu toe is er geen oorzaak gevonden.

Maar ik ben heel blij als iemand nog kan aanduiden of ik het juist begrepen heb van de sensor en waar ik deze kan vinden..zodat ik de goeie heb :)

Alsvast weer grote dank!
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Als hij koelvloeistof eruit gooit bij alleen stil staan dan duit het erop dat de motor te heet wordt bij stil staan en dan gooit hij je koel vloeistof eruit .
Zo lang jij rijd dan wordt de motor gekoeld door de lucht .
Tijdens het rijden werkt de fan bijna nooit omdat hij dan gekoeld wordt door de lucht die door je radiateur loopt .
Pas bij het stil staan in de file of voor het stoplicht dan slaat hij pas aan .

Maar als de motor stationair loopt slaat dan de fan wel aan ?
Of slaat hij alleen aan als je de motor weer start ?

Wat je eens kan proberen is om de stekker van de temp los te halen en dan een stukje gaan rijden tot de motor goed warm is .
De fan blijft dan wel steeds draaien maar dat is alleen om te zien of hij dan als nog koel vloeistof eruit gooit .

Gooit hij het er niet meer uit dan heb je waarschijnlijk een probleem met de fan .

Heb je de ecu al uit gelezen ?

Afbeelding

Naast de olie pijl stok zie je een sensor zitten rechts onder de vul dop deze stekker moet je dan los halen .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

eindelijk gelukt te kunnen uitlezen...

dit is wat ik kreeg:

lang (de langste) 2 - lang - 6 - 2 - lang - 6 - 2 - lang - 6 - 2


Klopt het als ik dat lees als:

12 Throttle Position Sensor
16 EGR Function Sensor
02 Crank Position Sensor 2 (NE 2 Signal

jullie reactie is weer erg welkom...
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

zou het heel fijn vinden als iemand kan zeggen of ik het goed lees qua ecu code... anders ga ik alsnog verkeerd bezig...

dus..klopt bovenstaand?
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Ik snap dit gedeelte even niet .

lang (de langste) 2 - lang - 6 - 2 - lang - 6 - 2 - lang - 6 - 2

Als je bv code 27 en 36 hebt dan doet hij dit .

Eerste 3 a 4 sec blijft het ledje branden .
Dan doet hij 2 sec niks .
Dan geeft hij 2 lange en 7 korten knippers .
Dan brand de led weer 2 sec niet en geeft dan 3 lange en 6 korte knippers .

Dan begint hij weer op nieuw .

Eerst 3 a 4 sec branden en geeft hij weer de fout code's aan .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Zoals Mazdarati aangeeft zou je de auto moeten uitlezen.

De auto begint altijd vanaf 0. Dus code 09 komt altijd voor code 17.

Probeer het nog eens en laat ons weten wat eruit is gekomen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

ik heb er een filmpje van gemaakt.. denk dat het voor jullie veel beter te beoordelen valt..

hier kan je het zien: http://www.youtube.com/watch?v=Zy62Rlfy88Y

(let niet op mijn geblaf naar mijn vriendin ...bedoel het niet zo :) )

ben heel benieuwd hoe jullie het uitlezen..
Plaats reactie