Types KL blokken

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Toch maar even afgesplitst.

Millenia S = millenia Supercharged.

Wellicht een normale millenia ?

Maar hoe kan het dan dat je zo'n groot verschil hebt tussen de 167pk en 190 pk. Alleen door de vorm van inlaatkanalen ?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Heb nog even gegoogld en idd de millenia S is de miller .
Alleen op mx6.com hebben ze het over de hybride DE met de millenia drijfstangen .
Nu weet ik niet zeker of deze ook de millenia s drijfstangen heeft of ander drijfstangen .(Misschien gewone millenia drijfstangen ?)
Heb verschillende rebuild gezien en daar zaten dus de drijfstangen al in . (Gewone millenia drijfstangen of millenia s drijstangen weet ik niet )
Hier ga ik me nog eens in verdiepen


Dit is wat ik weet uit ervaring .

KLDE kl01/kl03

kl01 klde zuigers laag compressie
kl01 nokkenassen
kl03 intake (shortneck)
kl 1a1/1o1 koppen (Zijn 2 soorten met 30 mm intake kleppen en 33mm)
167 pk

Hybride DE (De zo genaamde laag compresie klze)

KLDE kl01/kl03
kl01 klde zuigers laagcompressie
kl01 nokkenassen
kl31? intake (Curvedneck)
kl31 1a1/1o1 koppen (Hebben allemaal 33mm intake kleppen)
175 pk (Die 8 pk komt door de intake poorten en intake)

Curvendneck klze kl31

kl31 klze zuigers hoog compressie
kl01 nokkenassen (Sommige zijn ook wel eens geleverd met kl31 nokkenassen maar dat komt zelden voor)
kl31? intake (curvedneck)
kl31 1a1/1o1 koppen (Allemaal 33mm intake kleppen)
190 pk

longneck klze kl31

kl31 klze zuigers hoog compressie
kl31 nokkenassen
kl31 intake (longneck)
kl31 1a1/1o1 (Allemaal 33mm intake kleppen)
195pk (De 5 pk komt door de nokkenassen en de intake)

Het verschil is alleen dat de longneck zijn power iets hoger heeft .
Onderin is de curvedneck sneller .
Maar van 0 naar 100 hebben ze bijna tot geen verschil .
De 190 en 195 pk neem ik maar met een korreltje zout .
Ik kan eigenlijk nergens iets vinden dat me echt verteld wat de juiste cijfers zijn .

En dan heb je de hybride ZE's nog .
De blokken zoals die van stenniz .
Daar zitten toch wel heel wat verschillen in vergeleken met een (normale) curvedneck ZE.
Mazda is toch wel aardig aan het rommel geweest met de blokken .

De 190 pk laag compressie bestaat niet .
Als er een laag compressie zo zou zijn dan is die het zelfde als de hybride DE .
Waar komt die 15 pk dan vandaan ?

Ik zelf persoonlijk spreek pas van een ZE als je ZE zuigers hebt .
En dat is ook voor een DE .
En of je nu kl31 koppen hebt of kl 1a1 koppen dat maakt niet uit .

De compressie geeft de meeste power zoals je kan zien bij stenniz heeft dat blok toch 189 pk met kl 1a1 koppen
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Zo, dit is zo'n beetje die info die ik vergaard heb, have fun.

Mazda K-Series V6 Info
Deze informatie is een verzameling van internet, dus niet aannemen dat dit allemaal 100% correct is.
Bronnen: Mazdaworld, probetalk, mx-3.com, mazdamx-3.nl, mazda626.net, etc.


K8 ’91-‘94
1.8
136 hp @ 6000 rpm
115 lb-ft @ 4000 rpm
9.2:1 compressie
K8-1A1 & K8-101
??? Nokkenassen
Curved neck k8 intake
Intake poort: D-vorm
Kop poor: D-vorm
Vlakke Zuigers
?? ECU
JE-50 VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda Mx-3


K8 ’94-‘98
1.8
132 hp @ 6000 rpm
115 lb-ft @ 4000 rpm
9.2:1 compressie
K8-101 & K8-1A1
??? Nokkenassen
Curved neck k8 intake
Intake poort: D-vorm
Kop poor: D-vorm
Vlakke Zuigers
?? ECU
JE-50 VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda Mx-3


K8-ZE
1.8
144 hp @ 6000 rpm
115 lb-ft @ 4000 rpm
9.2:1 compressie
K8-101 & K8-1A1
??? Nokkenassen
Curved neck k8 intake
Intake poort: D-vorm
Kop poor: D-vorm
Vlakke Zuigers
?? ECU
JE-50 VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met dit blok: Eunos 500


KLDE ’93-‘95
2.5
164 hp @ 6000 rpm
156 lb-ft @ 4000 rpm
9.2:1 compressie
KL-101 & KL-1A1
KL-01 Nokkenassen
Short neck intake
Intake poort: D-vorm
Kop poor: D-vorm
Gedeukte Zuigers
?? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s Geleverd met dit blok: Mazda Mx-6 LS, Ford Probe GT, Mazda 626 LX


KLDE ’95-‘97
2.5
160 hp @ 6000 rpm
156 lb-ft @ 4000 rpm
9.2:1 compressie
KL-101 & KL-1A1
KL-01 Nokkenassen
Short neck intake
Intake poort: D-vorm
Kop poor: D-vorm
Gedeukte Zuigers
?? ECU
??? VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s Geleverd met dit blok: Mazda Mx-6 LS, Ford Probe GT, Mazda 626 LX


KLDE/ZE 98+ (Rated @ 170 pk, mogelijk underrated, redelijk aantal dyno’s met 190-200pk)
2.5
190 hp? @ 6500 rpm
160 lb-ft @ 5000 rpm
9.5:1 compressie
KL-101 & KL-1A1 Revised
KL-01 Nokkenassen
Short neck intake
Intake poort: Vierkant
Kop poor: D-vorm (bezuiniging door Mazda :S )
??? Zuigers *
* That casting number is very high, it is almost undoubtedly a newer KLZE motor with the newer style pistons (similar to hemi pistons actually)
?? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s Geleverd met dit blok: Mazda Millenia (=Xedos 9)


KLDE/ZE ’95 only (Rated @ 170 pk, mogelijk underrated, redelijk aantal dyno’s met 190-200pk)
2.5
190 hp? @ 6000 rpm
160 lb-ft @ 5000 rpm
9.5:1 compressie
KL31-101 & KL31-1A1
KL-01 Nokkenassen
Curved neck intake
Intake poort: Vierkant
Kop poor: Vierkant-vorm
??? Zuigers *
*That casting number is very high, it is almost undoubtedly a newer KLZE motor with the newer style pistons (similar to hemi pistons actually)
?? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s Geleverd met dit blok: Mazda Millenia (=Xedos 9)


KLZE curved (mogelijk dat deze versie eigenlijk niet bestaat en dus gewoon een 95 millenia is, aangezien 9.5:1 zuigers mogelijk ook vlak zijn)
2.5
197 hp ?@ 6500 rpm
165 lb-ft @ 4800 rpm
10:1 compressie
KL31-101 & KL31-1A1
KL-01 Nokkenassen
Curved neck intake
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
- ECU ( een andere indicatie van niet bestaand blok, waarom is er geen standaard ecu voor de curved neck, voor zo’n populaire swap)
MAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met die blok: Eunos 800 (=Millenia/Xedos 9 J-Spec)


KLZE straight
2.5
197 hp @ 6500 rpm
165 lb-ft @ 5500 rpm
10:1 compressie
KL31-101 & KL31-1A1 Codes
KL31 Nokkenassen
Straight neck intake
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
KL31/36 ECU
JE-50 VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda Mx-6 J-Spec, Mazda MS-8, Mazda Capella Wagon ’97-‘02


KL-G4
2.5
170 hp? @ ???? rpm
163 lb-ft @ ???? rpm
9.5:1 compressie
??? & ??? Codes
??? Nokkenassen
G4 short neck intake
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
???? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1: ?
Vris 2: ?

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda 626 ‘98+


KJ-ZEM
2.3 SC
210 hp @ 5300 rpm
210 lb-ft @ 3500 rpm
??? compressie
??? & ??? Codes
??? Nokkenassen
Straight neck intake
Intake poort: ???
Kop poort: ???
??? Zuigers
??? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1: ?
Vris 2: ?

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda Millenia (Xedos 9/Eunos 800)


KF-DE
2.0
144 hp @ 6500 rpm
132 lb-ft @ 5500 rpm
??? compressie
KL8-101 & KL8-1A1 Codes
??? Nokkenassen
Short Neck KF intake
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
??? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1: ?
Vris 2: ?

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda MX-6, Mazda Lantis, Eunos 800,


KF-ZE
2.0
160 hp @ 6500 rpm
132 lb-ft @ 5500 rpm
??? compressie
K8-101 & K8-1A1 Codes
??? Nokkenassen
Curved neck k8 intake met vierkante poorten
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
??? ECU
??? luchtmassameter
Vris 1: ?
Vris 2: ?

Auto’s geleverd met dit blok: Eunos 500


KF-ZE Type R
2.0
170 hp @ ???? rpm
140 lb-ft @ ???? rpm
10:1 compressie
K8-101 & K8-1A1 Codes
??? Nokkenassen
Curved neck k8 intake met vierkante poorten
Intake poort: vierkant
Kop poort: vierkant
Vlakke Zuigers
KL31/36 ECU
JE-50 VAF luchtmassameter
Vris 1:
Vris 2:

Auto’s geleverd met dit blok: Mazda Lantis Type-R

Afbeeldingen:

Zuigers:

Boven ZE onder DE.

Afbeelding

KF zuigers

Afbeelding

KF-ZE Zuigers

Afbeelding

Intakes:

Straight:

Afbeelding

Curved:

Afbeelding

k8:

Afbeelding

KF:

Afbeelding

KF-ZE:

Afbeelding

KL-DE:

Afbeelding

KL-G4:

Afbeelding

Officiele ZE ontsteking:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JForce op 12 dec 2010, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Goede info !
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

Zeker goede informatie
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

Past een kl g4 blok in een mx3 of zie ik dat nou verkeerd?
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

mx3hoogeveen schreef:Past een kl g4 blok in een mx3 of zie ik dat nou verkeerd?


nee dat zie je niet verkeerd, dat kan. een KLG4 is eigenlijk gewoon een KLDE, maar dan een compleet gereviseerde versie. nieuwe intake, nieuwe koppen, andere internals etc.
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

Aha handig om te weten dit wist ik allemaal niet maar ik kan nergens een vris potje vinden heeft de vernieuwde klde dat niet?
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

mx3hoogeveen schreef:Aha handig om te weten dit wist ik allemaal niet maar ik kan nergens een vris potje vinden heeft de vernieuwde klde dat niet?


jawel, hier kan je ze wel zien.

Afbeelding
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Toch kloppen er een paar dingen niet .
Zo heeft de de k8de de zelfde soort zuigers als die van de klze .
Dit zijn flat top zuigers .

Ook kan het niet zo zijn dat de koppen van een kl moter passen op die van een k8 .
`
Ook betstaad de curvedneck ZE zeker met ZE zuigers .
Mij eigen ZE was een curvedneck ZE .
Deze heb ik (omgebouwt) naat longneck spec .
Hier heb ik kl31 nokkenassen in gezet en een longneck intake .

Voor de rest klopt het wel aardig maar zoal ik al eerder zij een laag compressie ZE bestaat niet met 190 pk .
De compressie is daar gewoon veel te laag voor om aan dat vermogen te komen .
De poorten zijn namelijk het zelfde als die van de ZE en met een paar kleine aan passingen kan je geen 20 pk pakken .
Anders had iedereen deze mods wel gedaan aan zijn ZE .

De foto van de KF-ZE klopt ook niet . Deze moet je effe om wisselen met die van de kf-de .

In de kf serie ben ik niet zo bekent omdat ik nooit aan de motor gewerkt hebt en ook nooit in verdiept heb dus daar kan ik niet veel over zeggen .

Wat ik wel weet is dat sommige KF blokken met K8 koppen zijn geleverd .
Misschien dat barreljan hier iets meer over kan zeggen aan gezien hun een paar kf blokken hebben gehad .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie