KLZE vs KLDE`

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

martinenijenhuis schreef:een ze sneller dan een DE hahahahaha :lol: :lol: .....
Groetjes M&M


??? :?

wat?

een DE is nooit sneller als een ZE, ZE heeft meer pk meer koppel, en gewicht is gelijk.

als de DE sneller is waarom doet iedereen dan in hemelsnaam een ZE swap :roll:

en waarom zou je anders in een mx-6 een KLZE gooien?

trouwens waarom post je gewoon niet je feiten, zoeken is zo irritant. En niet alle oude topics bestaan nog.

edit:

tenzij je over non-stock praat.

klde is het sterkste blok uit de k-serie.

dus zou een modded klde het snelst zijn of kunnen worden.

maar ik wil snelste stock speed, dus dan KLZE>KLDE.

zowel in acceleratie als topsnelheid.

hoewel het koppel niet veel verschilt, 160ft-lb (DE) vs 165ft-lb (ZE), gaat de ZE sneller optrekken.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het komt erop neer dat een goed lopende klde best een klze eruit kan rijden.

Uiteraard hangt dit van veel dingen af:
1.. de bestuurder !!
2.. gewicht van de auto (muziek installatie etc)
3.. gewicht van de velgen (roterende massa)
4.. grote van de velgen, groter = minder snel

Waar M&M op doelt is dat zij Sam en mijzelf er een keer uit hebben gereden met sprinten. Zij met een KLDE wij met een ZE.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

idd het verschil is zoiezo maar iets van 1 tot 1,5 seconden , dat is zo verspeeld ;)

maar tussen een De en een k8 zit ook maar 1 tot 1,5 seconden , zou je dus met een k8 een klde eruit kunnen rijden ? :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

ow dat het kan jah, een klde kan wel een klze eruit rijden.

maar qua cijfers is de klze het sneller blok.




5. soort banden
6. gewichtsverdeling(bijv dmv aangepaste vering)
7. staat van de koppeling

ow en punt 4 ben ik het niet mee eens.

grotere velgen zij meestal zwaarder, dat is waar.

maar grotere velgen is niet per definitie langzamer.

pak maar eens een gewichtje aan een kort touwtje, en slinger dat rond begint makkelijk te draaien maar het laten blijven draaien kost energie.

doe hetzelfde met een lang touw, nu heb je meer energie nodig om het ronddraaien te beginnen, maar het blijft vrijwel uit zichzelf doorgaan.

tis een afweging, net als koppel/pk. (waar ook een fabeltje over gaat dat koppel voor acceleratie zorgt een pk voor topsnelheid)

bijv:

18" : meer kracht nodig om te beginnen met rotatie, maar eenmaal rollend is er minder kracht nodig.

15" : begint makkelijk met rotatie, maar heeft op snelheid meer kracht nodig voor de rotatie.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Waar ik idd op doelde is de sprintwedstijd tijdens het Donky treffen waarbij wij de ZE,s idd zoek reden.
(zelfs de sprint tijden staan nog ergens op internet)

De eerste plaats was voor een duitser ook met een DE
Wij op de 2e plaats ook DE
En daarna pas ze,s .......

En waarom BIJNA iedereen een ze plaatst.....als er 1 schaap over de dam is........
Zo en hierbij laat ik het ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

lijkt mij dan dat een DE blok lichter in gewicht is dan een ZE, dus het totaal gewicht van de mx dan ook een stuk lichter is, of niet ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

hehe :lol: ZE rijders kunnen niet sprinten :P

@hiwo, nou het ZE blok is maar een kilo of 10 zwaarder dan het K8 blok dus ik denk dat dat allemaal wel gelijk is ongeveer.

DE & ZE is hetzelfde blok, alleen intake, nokkenas enz. verschillen. tenminste dat stond op mx-3.com
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

JForce schreef:klde is het sterkste blok uit de k-serie.

.


ook niet correct, dat is een kf
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

owja , dat kan ook.

maar wtf ook niet? de rest is wel correct kerel. :roll:

als je met een ZE verliest van een DE kan je gewoon niet drag racen.

specs van ZE zijn gewoon beter. Maar dan moet je wel goede grip hebben.
Pat-mx3
New member
New member
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2009, 12:32

Bericht door Pat-mx3 »

Heerlijke discussie is dit met een hoop info, keep it going ! :)

Als ik het dus goed begrijp kun je een DE ook upgraden naar een ZE als je de nokkenas vervangt met die van een ZE?
Plaats reactie