(HOW-TO) Lamda sensoren vervangen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

(HOW-TO) Lamda sensoren vervangen

Bericht door WhiteFinish »

Lamda sensor (o2 sensor)
De lamda sensor, in het geval van een v6 sensoren, zitten in je uitlaat gemonteerd. Deze sensoren meten verschillende aspecten van de uitlaatgassen.

Aan de hand van deze informatie stuurt de sensor signalen terug naar de ecu om zo je mengsel te bepalen (lucht/benzine).
Nu kan het voorkomen dat je auto een foutcode geeft dat je sensor kapot is (bijvoorbeeld code 17/24). Het kan ook voorkomen dat je sensor kapot is ZONDER dat je computer dit aangeeft. De sensor is in dit geval kapot maar kan op zijn laatste krachten nog wel signalen doorgeven, de computer ziet de sensor dan niet aan als “kapot”, dit terwijl de sensor wel verkeerde informatie doorgeeft.

Het vervangen van de sensor kan een duur bezigheid zijn. Mazda-dealer prijs (01-09-2007) 330 euro ex btw. Vervangingssensoren (specifiek mazda mx3) kosten +/- 150 euro.
Het is ook mogelijk om een universelen sensor aan te schaffen. Dit betekend dat je zelf aan de slag moet gaan met het omsolderen van diverse kabeltjes.
Er zijn 2 mogelijkheden van je huidige sensor. Je hebt een 3-draads of een 4-draads sensor. Dit is van GROOT BELANG bij het bestellen van een universele sensor.
De laatste goedkoopste optie is onderaan het bericht vermeld.

Waar zorgen de kabels dan voor?
Je hebt een aantal functies: Signaal doorgever. “heater”[b/] om de sensor sneller op temperatuur te laten komen en [b]aarde kabel.
Nu moet je dus gaan uitzoeken welke kabel waarvoor zorgt. Bij de universele is het vrij simpel. Je krijgt een stukje papier bijgeleverd waarop staat waar welke kabel voor dient.
Nu nog van de auto zelf.
Blauw is de kabel die zorgt voor het signaal. Dit is de belangrijkste
2x zwart zorgen beide voor de heater
Wit zorgt voor aarde.

Je kan ook nog iets verder kijken naar het punt voorbij het stekkertje. Hier gaan de kabels over in een andere kleur. Ik heb hier niet mee getest dus dit is voor mij moeilijk te zeggen.

Aangezien er toch nog redelijk veel mensen zijn die een universele sensor nog te duur vinden kunnen er ook voor kiezen om alleen een sensor te kopen met maar 1 draad. Deze ene draad verzorgt het signaal naar de ecu. Dit betekent dat je auto er lang over doet om zijn ideale mengsel te bereiken omdat die door de uitlaat zelf opgewarmd moet worden (ipv door elektriciteit).
Van de 3 of 4 draden die op je sensor zitten moet je dus alle overige draden weglaten behalve die van het signaal. Hierop sluit je die ene draad van je nieuwe lamdasensor aan.
Voor zover ik weet is een 1-draads sensor van een Nissan S13 of S14 hiervoor geschikt. Aangezien ik dit zelf ook niet heb uitgeprobeerd moet je er zelf het een en ander zoekwerk naar verrichten. (een goede bron hiervoor is oa www.mx-3.com en www.probetalk.com )
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gesloten