Wie kent deze sensor

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Wie kent deze sensor

Bericht door WhiteFinish »

Wie weet waar deze sensor voor is ?? Hier zitten 2 slangetjes op waarvan minimaal 1 er naar een vaatje toeloopt waar benzinedampen inkomen.

De sensor zit tegen het schutboard geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

VRIS balgje... zitten er als goed is 2 op... 1 links en 1 rechts op je intake manifold..

lopen via paar slangetjes naar 2 VRIS solenoids, niet naar benzine gerelateerd iets volgens mij
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

wat is een vris balgje??

Wat doet het? Waar kan ik het terugvinden in het handboek etc?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

WhiteFinish schreef:wat is een vris balgje??

Wat doet het? Waar kan ik het terugvinden in het handboek etc?


uhmm

vanaf f2-100 kun je er wel meer over vinden...

is gewoon het klepje tussen het VRIS systeem... deze gaan open op het moment als je in de VRIS openrange komt...

RPM...........0-3250......3250-4250......4250-6250...........6250-7500
VRIS#1.....Closed.......Open...............Open....................Closed
VRIS#2.....Closed.......Closed.............Open....................Closed

met deze 2 vris kleppen kun je ook goed zien of je een probleem hebt met het VRIS systeem... zie bovenstaande hoe ze moeten staan bij een bepaald toerental..

lees ook even de FAQ over iets meer inside info over VRIS..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

die wat tegen het schutbord zit heeft te maken met recirculatie van uitlaatgassen via je carboncannister naar je intake. heeft met milieueisen te maken.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

is inderdaad en magneetklep die inpulserend het uitlaatterugvoersysteem regeld. Als deze niet werkt dus bijvoorbeeld open blijft staan krijgt de motor teveel uitlaatgassen toegevoerd en zal de motor stikken als het ware. ook zal het co omhoog gaan door slechte verbranding.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

ik heb bij mij het complete systeem losgekoppeld en verwijderd. Gene problemen bij de apk gehad daarmee.
jeroentje.nl
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40

Bericht door jeroentje.nl »

hugo is de enige die het juist heeft.

De solenoid zoals deze heet (is geen sensor maar een regelklep)
Zorgt dat er bezine dampen worden afgevoert naar het inlaat spuitstuk.
Deze gaat heel af en toe open.. ik dacht bij het aanzetten van het contact.

Bij een nissan S13 wordt deze vaak verwijdert .. ik vind het alleen een beetje link die bezine damp in het motor ruim.

een MX-3 V6 heeft 5 solenoids dacht ik

1 bezine damp (canister)
2 EGR regeling (kunnen er ook 2 zijn)
3 VRIS I
4 VRIS II
5 Bezine druk regelaar (hot start)

RX-7 heeft er 12 :?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Maar hoe moet die dan wel / niet aangesloten zitten?

Heb bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met de intake van JohnMichel en hij heeft vacuumslangen weer heel anders zitten.

Terwijl hij ook is gewisseld van longneck naar curvedneck
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
jeroentje.nl
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40

Bericht door jeroentje.nl »

de canister maakt niet uit.
Als die maar ergens na de gas klep zit.
Deze gaat alleen heel even open als je het contact aanzet.
Mag voor het testen ook los liggen.. als je het inlaat spruitstuk maar dicht hebt.
Plaats reactie