iets dat aanloopt tijdens accelereren

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

iets dat aanloopt tijdens accelereren

Bericht door gcw »

Goedemorgen iedreen :)

Tijdje geleden heb ik een mazda mx-3 gehad. En heb veel aan jullie gehad hier op het forum. Bedankt nog voor de tips etc! :bier:
Nu zit ik waarschijnlijk met een probleempje.

Ik heb op dit moment voor 2weken de auto van me broer te leen. Het gaat om een honda del sol.
Tijdens het accelereren hoor ik een ratel alsof er iets aanloopt. Wanneer de snelheid verhoogd versneld de ratel. Als ik in zijn vrij gas geef hoor ik die ratel niet. De ratel klinkt niet als een harde tik ,maar meer als iets wat aanloopt.

Joa ik weetet het is hier een mx3 forum maar ik denk mischien kunnen me oude tipgevers mij weer even helpen. :)

Weet iemand wat dit kan zijn??

:bier:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Wiellagers??
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

WhiteFinish schreef:Wiellagers??


als ik de auto in zijn vrij laat uitrijden hoor ik niets van het aanlopende geluid.
Dus dacht ik bij mezelf dat het probleem niet bij de wielen zit. Of zit ik hier fout?

het geluid komt alleen met accelereren (met in z'n vrij gas geven is het geluid ook nie aanwezig).
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zet de auto eens omhoog en draai eens aan de wielen....

dat je het niet hoort als de auto in de vrij staat is wel erg vreemd, ga je toch ergere dingen denken...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

koppelingssysteem functioneerd misschien niet helemaal lekker meer.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ik denk zo te horen de binnenste homokineten of tripode koppeling. Net wat voor systeem ze gebruikt hebben. Tijdens accelereren worden deze belast en gaan ze tikken.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

bedankt voor jullie reacties :bier:

Het rijgedrag is niet veranderd qua optrekken en schakelen etc. Kan het dan alsnog iets met het koppelingssysteem te maken hebben??


Ik ben gisteren langs een garage geweest en die zeggen dat het waarschijnlijk in de kat. zit.
Ze zijn een stukje mee gereden en hebben de auto op de brug gezet.
Door op de kat. te tikke hoor je een soort van trilling. Dit geluid is het zelfde als wat er komt met accelereren.
Bij de garage zeggen ze dat het geen kwaad kan om zo door te rijden.
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

als het van het resoneren van een uitlaat gedeelte komt, zou je het ook bij gas los moeten horen. Namelijk bij bepaalde toerentallen.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

lijkt mij ook stug dat het de katalysator is, want je zegt hetzelf, is alleen als de auto in de versnelling staat..

of de schakelstang moet ergens tegen de uitlaat aankomen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
gcw
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 nov 2006, 11:59
Locatie: Ammerstol=Zuid-Holland & Amstenrade=Limburg

Bericht door gcw »

joa doordat het alleen in de versnelling is was ik ook al bang dat het iets meer zou zijn dan alleen de kat.
Als er wat mis is met een homokineet maakt het ook geluid bij het bochten maken heb ik me late vertellen. Dat is bij deze auto niet het geval.
Het geluid komt bij het accelereren in zijn eerste versnelling en het terug schakelen.

Mijn oom (monteur) is even meegereden. En hij heeft de gedachte dat het iets met de versnellingsbak te maken heeft. Een lager ofiets. Of dat er erg weinig olie in de versnellingsbak zit of erg oude olie.
Weet iemand van jullie wat het ongeveer kost om dat na te laten kijke bij de garage?

edit:
Ik laat het wel aan me broer over. Dit probleem kan niet binne 2 dagen gebeuren dus ligt gelukkig niet aan mij ,maar aan gewoon slijtage/onderhoud ofiets :roll:


SAMENVATTING:
Waarschijnlijk ligt het aan de versnellingsbakolie of een lager.
Plaats reactie