Auto weer lekker laten glimmen: wasstraat of niet?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Ga je wel eens met je MX door de wasstraat?

Regelmatig
3
7%
Soms
14
34%
Nooit
24
59%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Maestro
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 feb 2007, 12:14
Locatie: Maasbommel
Contacteer:

Auto weer lekker laten glimmen: wasstraat of niet?

Bericht door Maestro »

Hallo mensen. Een vraagje voor jullie.
Misschien herkennen jullie dit wel. Misschien verklaar je me voor idioot, maar ik kom er echt ff niet uit.

Ik heb een paar weken geleden een mooie Blaze Red MX-3 van 97 gekocht. De glans die de auto had toen ik hem uit de showroom reed begint nu wat te vervagen. Hij heeft behoorlijk wat buitjes te verduren gehad de laatste tijd en ik heb er lekker wat kilometers mee gemaakt.

Maar nu het probleem: ik heb dus echt helemaal geen verstand van hoe ik de lak moet onderhouden en hoe ik de wagen moet wassen / poetsen / boenen / waxen etc. Mijn vorige auto (corolla) reed ik altijd lekker makkelijk door de wasstraat.

Ik sprak laatst met een autodealer. Die vertelde mij dat de wasstraat het minst gevaarlijk is qua laksschade door het wassen. Iemand met een spons zal veel eerder zijn lak beschadigen, zei hij. Nieuwe auto's die bij hem de showroom in gaan, haalt hij zelf altijd eerst door die wasstraat.

Wat is nu wijsheid?
Hoe moet je een auto eigenlijk lekker laten blinken?
Is het niet een beetje 'oneerbiedig / respectloos' om zo'n mooie auto door de wasstraat te gooien (moet je niet een beetje verliefd je auto lekker zelf wassen).

Tsja, wat vinden jullie eigenlijk? Wie heeft een mening of een tip? Hoe zorg jij eigenlijk voor die mooie glans?

Groetjes,

Maik
Laatst gewijzigd door Maestro op 13 mar 2007, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scary
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1767
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:41
Locatie: Someren

Bericht door scary »

ik was hem altijd zelf ik doe hem noooi door de wasstraat, lekker zelf wassen en elk half jaar waxen. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

scary schreef:ik was hem altijd zelf ik doe hem noooi door de wasstraat, lekker zelf wassen en elk half jaar waxen. :)


idd dit is het beste :bier: :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

zelf wassen krijg je idd het beste resultaat mee.
en idd af en toe waxen, maar niet elke week of 2 weken ofzo want dat schijnt ook niet echt goed te zijn.
wat ik doe is altijd voorspoelen(afspoelen) en vervolgens een emmer water met shampoo van meguir's http://www.meguiars.nl/images/cats/enth ... ash_nl.gif
als je deze shampoo gebruikt hoef je niet eens meer te waxen want dees bevat als een soort wax, waardoor de auto eruit ziet en voelt als net gewaxed.
en als je toch ook wilt waxen (gebruik ik) deze wax....
http://www.meguiars.nl/cgi-bin/specwd.pl?pc=G7016&tp=0
het spul van meguir's is wel duur maar je doet er ook erg lang mee want je hebt er niet veel van nodig :bla:
super resultaat Gegarandeerd :bier:
wastraat is af en toe wel is handig, als het wisselvallig weer is en de auto echt een beurt nodig heeft.
toch prefeer ik handwassen :bounce3: :mrgreen:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

tja wasstraat of zelf met een emmertje aan de slag blijft denk ik persoonlijk.

Voorheen ging ik vaak door de wasstraat, wel een goede en mijn auto kwam er altijd erg mooi en glimmend uit. Nu heb ik in mijn nieuwe buurt nog geen goede gevonden, of betaalbare en ga ik naar de wasbox. Hier spuit ik hem met de hoge druk af en was hem daarna met de hand.

Waxen doe ik ong 1 keer in de 2 maanden ofzo, ligt er een beetje aan hoe veel zin ik heb en hoe de lak er bij staat.

Maar zoals ik al zei iedereen heeft zo zijn eigen was wensen en ideeën. Maar het lijkt me dat het advies van een verkoper ook niet uit de lucht is gegrepen, die auto moeten er mooi bij staan voor de verkoop.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ik kan me wel vinden in zijn argument dat je soms ook kans op ''schade'' aan de lak kan oplopen als je het met de spons doet..

veel mensen pakken zo een emmertje water, sponsje drbij en schoonmaken maar...

en daar ga je dan al de fout in want met de spons veeg je al het vuil in de lak met kans dat er harde stukjes tussen zitten welke dan gaan krassen..

wat ik altijd doe...

eerst even met de hogedrukreiniger er overheen, het grofste vuil afspuiten.. dan 2 emmertjes water halen en een spons...

1 emmertje vullen met schuim en de ander met schoon water... auto schoonmaken met schuim/water uit de ene emmer en daarna de spons schoonmaken in het 2e emmertje...

zo voorkom je dat er vuil in het water komt waar het schone water en schuim inzit en je zo evt krasjes kan maken..

daarna even grotendeels afdrogen met een pluisvrije doek en een ommetje maken om hem ''droog te rijden''

daarna evt nog met de wax aan de gang en je kan er weer eventjes tegenaan...

carwash doe ik echter ook wel eens als ik geen zin heb aan dit hele ritueel en ik de auto smerig vindt...

dan gewoon eerst even zelf goed afspuiten onder hogedruk en daarna pas de wasstraat in..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

wat veel mensen ook fout doen is een schuursponsje gebruiken en dan ff t hardnekkige vuil met de ruwe kant ff weghalen.

Dus allerlei krassen
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
Maestro
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 feb 2007, 12:14
Locatie: Maasbommel
Contacteer:

Bericht door Maestro »

Je hoort gewoon bij een beetje rondvragen in je vriendenkring nogal wat tegenstrijdige dingen over de wasstraat. Zo hoorde ik gisteren weer dat je lak dof wordt van de wasstraat. Dof, dus zegmaar helemaal het tegenovergestelde van geil glimmend! :roll: :) Hehe.

Tsja, weet je eigenlijk wil ik gewoon zelf wassen, het contact met je auto onderhouden zegmaar. Een beetje liefde dus. Maar ik moet dat wassen enzo nog leren en kan elke tip gebruiken. :bier: Dan kan ik mijn eigen voorkeur bepalen en van het weekend lekker aan de slag.

groetjes,
Maik
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Op de lange termijn kan een wasstraat de lak inderdaad dof maken. Maar ik denk dat dit ook meer een mythe uit vroegere tijden is die nog steeds rondhangt. Ik gok dat de moderne machines hun werk best goed doen.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik vind dat verschillende wasstraten alleen maar krassen achterlaten en nog niet echt goed schoonmaken.

Vooral op mijn striping viel het op, sommige vlakken waren gewoon nog erg vuil
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie