[HOW TO/FAQ] Ontstekingsproblemen en HEI module installeren

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

[HOW TO/FAQ] Ontstekingsproblemen en HEI module installeren

Bericht door turbulence »

de onsteking is een zwak punt bij de mx3 helaas. velen van ons hebben er al eens mee te maken gehad.
het lijkt erop dat vooral de eerdere mx3's veel problemen hebben met de onsteking ( tot 1994/1995) en dat het ook alleen voorkomt bij de v6 modellen.

omdat het een ''vaag'' gebied is om het probleem te traceren zal ik proberen hier een beetje duidelijkheid te scheppen in wat de symptomen zijn en wat er aan te doen valt.

1 ) Oorzaak van het probleem

Aangezien de onsteking moet weten wanneer hij moet vonken staat deze direct in verbinding met de ECU ( regelcomputer)
de ECU berekend aan de hand van de stand van de krukas de posities van de zuigers en zorgt er zo voor dat de juiste cilinder op het juiste moment een vonkje krijgt.
echter is het onderdeeltje wat ervoor moet zorgen dat deze informatie doorkomt vaak de boosdoener in het onstekingsprobleem.

Het ontstekingregelunit heeft een soort thermische beveiliging ingebouwd. De beveiliging zal niet gauw optreden, echter is er kans op een defect in de regelunit waardoor de thermische beveiliging continu aangaat. Op het moment als de unit te warm wordt zal deze zichzelf uitschakelen ( met als gevolg GEEN vonk en een auto die dus niks meer doet)

Op dat moment zou je denken dat een nieuwe regelunit het probleem zou oplossen, maar helaas zijn deze niet los verkrijgbaar waardoor je dus gedwongen wordt een complete nieuwe ontsteking te kopen.



1 ) Symptomen van een kapotte ontsteking

het is en blijft een vaag gebied, daarom raad ik je ook altijd even aan om je ''probleem'' ook op het forum te posten zodat er altijd nog over gediscussieerd kan worden ipv het maar direct voor zoete koek aan te nemen en een onsteking te kopen waarna het misschien blijkt dat het wat anders is ( deze FAQ is echt bedoeld om je een idee te geven van wat het KAN zijn

Wat een veel gehoord symptoom is, is dat terwijl je rustig aan het rijden bent je auto ineens er mee ophoudt. alle lampen gaan aan op het dashboard en er is geen aandrijving meer van de motor.

Op het moment dat je dan stilstaat aan de rand van de weg en een minuutje of 5 wacht en dan opnieuw start dan doet de auto het ineens weer. Het komt ook voor dat de auto daarna helemaal niet meer te starten is, terwijl een dag later de auto zonder problemen weer start.
Dit kan een vreemde situatie scheppen aangezien het lijkt dat het goed is, maar de kans is zeer groot dat het probleem telkens terugkomt en met een grotere frequentie, dus neem het niet voor lief maar onderneem wel direct actie!

Helaas is het dan 9 van de 10 keer de onsteking die kapot is gegaan, dus focus je zoektocht daar in 1e instantie wel op.


je kan dan een paar dingen doen;

* nieuwe ontsteking kopen
* HEI module installeren


de oplossing is dan vaak kostbaar, een nieuwe ontsteking kost vaak al rond de 250-500 euro ( afhankelijk waar je hem koopt)

ware het niet dat een HEI module gemiddeld rond de 60 euro kost ( bespaart je al gauw een paar 100 euro!!)

het voordeel van de hei module is dat deze ook voorkomend werkt; m.a.w; ook al is je ontsteking nog goed, met de HEI module kun je dan deze problemen al voorkomen omdat de HEI module niet gevoelig is voor warmte.


1 ) HEI Module info en installeren

Even ter info ''De HEI module is niet altijd een oplossing. indien de bobine bijvoorbeeld gaar is zal de HEI mod weinig tot geen succes geven. Wel is het mogelijk om de HEI te plaatsen ondanks dat je onsteking goed is, het kan namelijk de problemen voorkomen en ervoor zorgen dat je niet ineens stil komt te staan of voor dure reparaties moet opdraaien''

Een Hei module doet eigenlijks het zelfde als de ontstekingsregelunit echter is deze gewoon veel betrouwbaarder ( indien goed gemonteerd)

de HEI modules zijn vaak moeilijk te vinden, echter via bastian;

PB: http://www.mazdamx-3.nl/forum/privmsg.p ... =post&u=55

is het mogelijk om een goeie HEI module te krijgen welke werkt icm met de mx3 v6.

hieronder zie je een soortgelijke HEI module:


Afbeelding

Hieronder zie je een afbeelding van de pin layout van de 2 stekkers welke op de onsteking zitten:

Afbeelding

hieronder zie je een afbeelding van hoe de HEI module gemonteerd moet worden:

Afbeelding


BENODIGDHEDEN:



* 1 oogje
* 4 female stekkertjes
* soldeerbout
* soldeertin
* lengte krimkous of isolatietape


Het monteren van de bekabeling voor de HEI gaat als volgt.

* demonteer de 2 stekkers van de onsteking
* strip de zwarte buitenmantel eraf zodat je de draden ziet die naar de stekker toe lopen.


KLEINE STEKKER:

* neem de BLAUWE en de RODE kabel.
* soldeer vanaf deze 2 kabeltjes een nieuw stukje snoer om straks naar de HEI module te voeren
* eventueel afwerken met krimpkous of isolatietape



GROTE STEKKER:

* neem de oranje kabel.
* soldeer vanaf deze kabel 1 nieuw stukje snoer om straks naar de HEI module te voeren
* eventueel afwerken met krimpkous of isolatietape



Goed. nu hebben we dus 3 draden die naar de HEI module gevoerd moeten worden.

nu is het belangrijk wel goeie zaken te doen, en de boel niet verkeerd aan te sluiten want dan heb je er straks misschien weer een probleem bij.


BELANGRIJK:

het is noodzakelijk om de HEI module goed te aarden. indien dit niet gebeurd kan de unit te warm worden en kapot gaan.

Aangezien de achterkant van de module bestaat uit een metalen plaatje raad ik je aan een beugeltje/plaatje te maken waarop je de module monteerd.
dit plaatje maak je vervolgens goed vast aan een aardepunt onder de motorkap zodat niet alleen de hei module maar het hele beugeltje goed geaard is.
de HEI module heeft vaak ook een gat door de unit heen zitten. hier zou ik even een moer doorheen steken welke je dan aan de onderkant vastmaakt aan je zelfgemaakte montageplaat.

voor de rest is het dan simpel, sluit de juiste snoertjes aan op de 3 aansluitingen op de HEI, het 4e punt is weer een aardepunt welke doorgelust moet worden naar een centraal aardepunt onder de motorkap en naar de schroef die je door de unit heen hebt gedraaid.

ik hoop dat jullie wat hebben aan deze FAQ/HOW-TO, indien nodig kun je mij altijd via een PB berichten over foute informatie/toevoegingen/etc


EDITTED 23-1'07

werkwijze iets aangepast op aanraden van CRAZYARJAN, het is aan te raden alles te solderen ipv splitstekkertjes te gebruiken aangezien deze erg onderhevig zijn aan corrosie met als gevolg dat er geen goed contact meer is tussen de HEI en de onsteking (arjan bedankt voor de feedback!)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gesloten