turbo????of NoS????

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

turbo????of NoS????

Bericht door speedymike »

ik niet zo´n fan van turbo lees regelmatig colums over sc of turbo plaatsen.
Men beweert dat je je drukken moeten verlagen.Nou weet ik als tuner en monteur dat je met 9,1 bar en sc of turbo zeker met een een druk van 0,89 makkelijk kunt rijden.
breng je de druk terug naar 8 of res. 7bar kan deze lekker werken tot 1,56 bar res. 1,69 bar.1 probleem als je sc of turbo niet meer werkt, je auto zal niet lekker meer op gang komen en in het ergste geval niet wegkomen.
Met de jappies is het verhaal dat je de 6 cils hier zeker goed op kan laten lopen met een werkdruk van 0,46 met piek 0,56 of 0,61 bar.
En dan de verhoudingen 9,1 bar cil 0,45 bar sc of T +/- 50 pk winst 46% meer koppel.Werkt deze niet meer dan komt de auto altijd weg.
8 of 7 bar cil tot 1,2 bar dc of T vanaf +/- 75 pk winst 52% meer koppel.
Werkt deze niet meer dan heb je een leuk probleem.


NoS is voor de meeste wel bekend en respectievelijk goedkoop.
Voordeel je gebruikt het wanneer je het wilt gebruiken.Let wel op welk leverancier en systeem je neemt.Dit heeft te maken met de octane verhoger die er in de 1e vulling bij zit te maken.
Als je het "droge sys" neemt begin dan altijd met de kleinste sproeier en dan ga je verder,alleen zou ik nooit groter gaan dan de een maatje +/- 50pk.
Bij het "natte sys" geldt t zelfde let op de leverancier.
En begin ook met de kleinste sproeier.En ga je hoger met de sproeier dan zal men een rendementspomp moeten plaatsen je kan het ook opvangen met een HfpR (high Feull presure regulator).
Het max aantal pk´s is aan ieder auto verschillend van 50% tot bijna 175% motovermogen, van 20% koppel tot bijna 100% koppel.
"onze V6" krijgt met het "droge sys" tot max +/- 85 pk en +/- 40% koppel
en met "nat" vanaf +/- 30 pk tot +/- 150+ pk en vanaf 50% tot ruim 120% meer koppel.
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Bericht door RazorMX-3 »

Dus als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1.6 een turbo derop zetten met ongeveer 0.8 a 0.9 bar zonder dat je iets aan je blok hoeft te veranderen (Versterken, compressie verlagen).
Gebruikersavatar
MAD-MX-3
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jun 2004, 19:10
Locatie: Nijverdal

Bericht door MAD-MX-3 »

Ik zou persoonlijk gaan voor Nos, omdat die je motor maar even zwaarder belast.Turbo draait constant en belast je motor dus de hele tijd. Maar wat kost dat om zo'n Nos fles weer te vullen ?? En hoeveel sprintjes kun je trekken voor dat het op is ??(bij 1 fles)
My ride... My life
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

allemaal leuk en aardig....

maar een turbo gaat mijsn insziens nooit echt lekker werken op een v6
tenzij je zo gek bent een dubbele turbo e gebruiken
en dan ist nog de vraag of die voor de achterste cilinderbank gaat passen

dan nog iets...die v6 heeft al een vrij hoog specifiek vermogen van 75PK per liter dat is al best aardig
nu is het mijn vraag of het mechaniek er wel op berekend is die extra belasting als gevolg van die turbo op te vangen
want bij mijn weten bouwen die jappen op een heel berekende manier hun motoren
n.l. als je alles houd zoals het is qua prestaties en vermogen en netjes onderhoud krijg je een jap daarom niet kapot getrapt nu kan dat dus wel


en dan nos jah... wat mad-mx-3 zegt klopt wel je hebt een vrij korte belasting
ik zou het iig geen van beide doen...
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
MAD-MX-3
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jun 2004, 19:10
Locatie: Nijverdal

Bericht door MAD-MX-3 »

Op de site van Jeroentje.nl staat nu een turbo kit voor de 1.6 aangeboden voor 3500 euro, het zelfde systeem zou met een paar veranderingen toch ook op een V6 werken ???
My ride... My life
Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

Bericht door speedymike »

MAD-MX-3 schreef:Ik zou persoonlijk gaan voor Nos, omdat die je motor maar even zwaarder belast.Turbo draait constant en belast je motor dus de hele tijd. Maar wat kost dat om zo'n Nos fles weer te vullen ?? En hoeveel sprintjes kun je trekken voor dat het op is ??(bij 1 fles)


Een fles vullen kost rond 40 euro.Je doet er ongeveer 50 sprints mee sommige minder sommige meer dit is afhankelijk van de sproeier en bezetting van de motor.En wat sprintjes betreft het relais werkt maar 12 sec vollast.en dan ben je ongeveer 1 liter kwijt.

ik ben nog bezig met een faq te schrijven hier over willen jullie meer weten dan je gerust vragen
Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

Bericht door speedymike »

RazorMX-3 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1.6 een turbo derop zetten met ongeveer 0.8 a 0.9 bar zonder dat je iets aan je blok hoeft te veranderen (Versterken, compressie verlagen).


he razor ik heb t uitgezocht hoe of wat maar bij totaal geen mod
WEL de bougies veranderen bosch iridium bv en geen titanium
kan je sc of turbo tot max 0.68 bar vollast laten werken
X-Centric
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 dec 2004, 11:50
Locatie: België

Bericht door X-Centric »

ik zou een nos kitje ook wel leuk vinden, niet dat ik constant lig te racen ofzo, maar af en toe kan dit wel leuk zijn.

ik heb nu een 150.000 km op men motor staan, het is een 1800 V6, wanneer moet ik hem ongeveer een kleine revisie geven, dus pistons, kleppen, zittingen, cilinderwand even nakijken, en eventueel ruimen, ...
zou dit iets schelen qua performantie ?
Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

Bericht door speedymike »

X-Centric schreef:ik zou een nos kitje ook wel leuk vinden, niet dat ik constant lig te racen ofzo, maar af en toe kan dit wel leuk zijn.

ik heb nu een 150.000 km op men motor staan, het is een 1800 V6, wanneer moet ik hem ongeveer een kleine revisie geven, dus pistons, kleppen, zittingen, cilinderwand even nakijken, en eventueel ruimen, ...
zou dit iets schelen qua performantie ?


wanneer revisie?????
laat eerst je auto nullen ===== meet alle drukken van je cilinders
bekijk de olie bekijk de bougies etc. vervang al je vloeistoffen en bougies deze het liefst in nieuwe bosch + serie ( 11+)
bekijk daarna alle drukken opnieuw zit er meer dan 1.5 bar verschil in moet je uitzoeken waar het in zit en aan de hand daarvan kan je bepalen of het motorblokje een totale revisie moet hebben meestal is dit wel goedkoper ten opzichte van een gedeelte ervan.
en de jappaners gaan meestal pas goed lopen na ruim een ton gereden te hebben met normale gebruik dat wil zeggen EERST goed WARM rijden
en DAN pas KNALLEN en goed af laten koelen net als bij een turbo of sc gedreven motor (ik hoor je denken) de olie met of zonder sc of turbo motor krijgt dan de kans om het hele systeem normaal en goed af te laten koelen....dus na het kanllen ff uitrijden min 5 km.
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Bericht door RazorMX-3 »

En hoeveel winst haal je deruit als je met een druk van 0.68 bar gaat rijden???. Ik heb het verhaal ook tegen mijn vader verteld maar die zegt dat het niet mogelijk is en dat je altijd je compressie moet verlagen. En is er op dit moment ook iets op de markt van turbo's wat je al op een 1.6 kan zetten (en dan bedoel ik niet die achterlijk dure van Jeroentje.nl).
Plaats reactie