2,3 Miller motor

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

2,3 Miller motor

Bericht door marcel v6 »

Kan iemand mij iets meer vertellen over deze Miller motor
Ik heb gehoort dat dit een zeer snel blok is maar ik kan er verder niks over vinden.
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Het blok is meer gemaakt op luxe dan op brute power. De essentie van de motor is heel anders, gebaseerd op een ander systeem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_cycle

Het is in ieder geval niets dat een standaard monteur "even" in je auto hangt.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

ik wou m er ook in hangen maar stap er toch maar vanaf

er rijd er 1 in NL rond maar die rijd nog niet eens goed heb ik me laten vertellen. En die is van een tuningbedrijf.

de motor is geen plug and play zoals een KLZE, blok past namelijk niet is veel hoger en er zit meer aan dus ruimte te kort. Aandrijfassen passen zeer waarschijnlijk niet, motorsteunen aanpassen. dit is t kleinste probleem.

Het grootste probleem is de electronica. Miller is alleen geleverd met automaat. Het is extreem moeilijk om de Miller Cycle te programmeren voor een schakelbak. Stand alone managment is er ook niet op gebouwd een miller cycle aan te sturen omdat het een erg vreemd systeem is. Dus erg veel programmeerwerk wat een prof nog erg veel moeite mee heeft.

Ik dacht dat t wel ging maar zie er toch maar vanaf, zal best wel lukken maar tegen welke prijs. :?
Driven by a sixpack
Raging Whabbit
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2007, 10:12
Locatie: Nieuwerkerk
Contacteer:

Re: 2,3 Miller motor

Bericht door Raging Whabbit »

De miller motor is niet zo heel bijzonder. Hij is eigenlijk helemaal niet zo zeldzaam hij is alleen verschrikkelijk duur omdat ze nog niet zo oud zijn. De eerste miller is verschenen in de xedos 9 van 98 als je geluk hebt kun je zo een blokje kopen voor een duizendje of 5-6000 je zou eigenlijk een xedos 9 moeten vinden met flink wat schade en iemand die er geen verstand van heeft.

het blok is als ik me niet vergis een 2250CC 6 cillinder met 215PK en 295NM. Dit zou idd feest zijn in een mx3 maar de meerprijs die de blokken kosten kan je ook een turbo op een klze zetten en dan ben je er al weer dik overheen.

en ja de miller is eigenlijk de opvolger van de 2.5L xerxus motor die je aantreft in de 626. van 1990 tot 1997.

Het is wel een easy sit motor voor in de mx3 je kabelboom blijft net als bij de klze blokken gelijk.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ben ik niet helemaal met je eens dat het zo makkelijk is.

Zoek maar eens voor de grap op mx-3.com op het forum. Er is gewoonweg geen beginnen aan. De hoek van het motorblok is totaal anders, je zou in chasisbalken moeten gaan snijden om het passend te krijgen. Kabelboom komt niet overeen laat staan dat je de compressor kwijt kan (incl piping etc)

Denk dat het ongelofelijk veel geld kost voor 15pk en 50nm meer dan een klze.
Oke, als je een mx3 hebt staan als hobby erbij en een miller toevallig tegenkomt en je hebt als hobby sleutelen kan het een leuke uitdaging zijn. Hoewel ik persoonlijk nog niet al die problemen op mijn nek zou halen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

inderdaad.

plus en ik quote mx-almere nog een x

Het blok is meer gemaakt op luxe dan op brute power. De essentie van de motor is heel anders, gebaseerd op een ander systeem.


ondanks het aantal PK's zal ie niet sneller zijn als ZE... ZE is echt gemaakt om bruut kracht te geven dankzij de nokkenas configuratie..

de Miller cycle engine is meer laid back, dus meer voor ''just cruising''

enhet is inderdaad geen 1 op 1 swap zoals met de ZE... er is nog geen mx3 die hem goed draaiend erin heeft.

ze zijn er wel mee bezig trouwens las ik laatst op de US forums, maar om hem goed te laten draaien moet nog het grootste probleem zijn
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

turbulence schreef:enhet is inderdaad geen 1 op 1 swap zoals met de ZE... er is nog geen mx3 die hem goed draaiend erin heeft.



niet correct, er rijd er 1 in a'dam, bij morriz tuning, heeft gemeten rond de 400 pk, blok komt bij de wit in almere vandaan, programma's hebben ze zelf ontwikkeld...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
JD GRAFFIX
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 mei 2005, 23:42
Locatie: Vianen
Contacteer:

Bericht door JD GRAFFIX »

iedereen praat over deze mx3, maar ik heb nooit een foto of een reportage, of een club melding of geen andereinformatie.....ben je zeker dat het bestaat? Curious
Lead, Follow or get the @!**% out of the way
Warning: Does not play well with others. (It seems others have a problem with losing)

SideSkirts on Back order :-(
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

JD GRAFFIX schreef:iedereen praat over deze mx3, maar ik heb nooit een foto of een reportage, of een club melding of geen andereinformatie.....ben je zeker dat het bestaat? Curious


Nou idd kon het niet beter zeggen

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

ff google

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_K_engine

Mazda K engine From Wikipedia, the free encyclopedia

Mazda K engine
Manufacturer Mazda
Production 1992–2002
Successor Mazda AJ engine
Class 60° DOHC V6
Engine 1.8 L (1845 cc)
2.0 L (1995 cc)
2.3 L
2.5 L (2497 cc)
Related Suzuki H engine
Similar Chrysler LH engine
GM 54° V6
Nissan VQ engine
Nissan VE engine
Toyota VZ engine

The Mazda K family is a 60° V6 automobile engine, ranging from a tiny 1.8 L for the Mazda MX-3 to 2.0, 2.3 (in the Mazda Millenia) to 2.5 (for the Mazda MX-6, Mazda 626, Mazda Millenia, early Mazda MPV, and Ford Probe). All are short stroke DOHC engines and were designed to be as compact as possible for short-hood front-wheel drive applications.

A Variable Resonance Induction System (VRIS) was used on the K8, KF, and KL, optimizing torque production over the entire rev band. The K8, KF, and KL engines all had a 7,000 rpm redline. The KJ-ZEM Miller cycle engine had a 6,000 rpm redline, but was only available mated with an automatic transmission.

The Mazda K series was co-developed with Suzuki, with Mazda reportedly handling the bulk of the design. The early 2.0 L Suzuki H20A and Mazda KF are similar in design, but the two engine families diverged after this. Suzuki focused on building ever-larger torque-producing engines for their SUV lineup, while Mazda focused on high technology and power output. The later Suzuki and Mazda engines do not share many components at all.

Contents [hide]
1 K8
2 KF
3 KJ-ZEM
4 KL
5 See also



[edit] K8
The 1.8 L (1845 cc) K8 is among the smallest production V6 engines ever; and also the first K-series engine to be used in a Mazda car (in the Mazda MX-3). It was a DOHC 4-valve design with VRIS and a 75 mm bore and 69.6 mm stroke. It produced 130 hp in US trim (sometimes referred to as "K8-DE"), and 135 hp in Japanese trim (the "K8-ZE") on introduction in 1991 and 144 hp (108 kW) and 115 ft.lbf (157 Nm) at its best.

Applications:

Mazda MX-3
Eunos 500
Autozam AZ3

[edit] KF
2.0 L KF - 1995 cc (78x69.6 mm) - The 2.0 L KF-ZE engine produced 160 hp (119 kW) and 132 ft.lbf (180 Nm). The Lantis variant produced 170 hp and 140 ft·lbf.
Applications:

1992-1993 Eunos 500, 160 hp 180 Nm
1993-2002 Eunos 800
1993-1999 Xedos 6
1993-2002 Xedos 9
1993-1996 Mazda Lantis

[edit] KJ-ZEM
The 2.3 L KJ-ZEM is one of Mazda's most technologically advanced engines. It employs the "Miller cycle" which uses a supercharger to decrease compression losses and increase power. It was used in the T-platform cars. The supercharger used is the twin-screw type with electronic boost control. Power output was 217 hp (162 kW) and 210 ft.lbf. The KJ-ZEM was on the Ward's 10 Best Engines list for 1995 through 1998.

Applications:

Mazda Millenia
Eunos 800
Mazda Xedos 9

[edit] KL
The 2.5 L (2497 cc) KL family uses an 84.5 mm bore and 74.2 mm stroke. It includes the Japan-only KL-ZE, which produced 199 hp (149 kW) and 165 ft.lbf (224 Nm). Another variant, the KL-DE (often incorrectly called the KL-03) was the worldwide version, with 164-170 hp in various applications.

Mazda introduced a key technology with these engines, known as the Variable Resonance Induction System (VRIS). A series of two butterfly valves coupled with electronically controlled actuators varied the volume and length of a resonant chamber attached to the intake manifold, producing 4 resonant frequencies. The valves actuate at particular engine frequencies (i.e. RPMs) to produce optimal torque/horsepower output at any given engine speed.

Applications:

KL-DE
1993-1997 Mazda MX-6 LS
1993-1997 Ford Probe GT
1993-2002 Mazda 626 ES, LX (after 1994)
1995-2002 Mazda Millenia L
KL-ZE
1997 Mazda Capella Wagon
1993+ Mazda MX-6 Mystere (Japan)
1993+ Mazda MS-8 (Japan)
1993+ Mazda Eunos 600/800 (Japan)

[edit] See also
uk-mx3.com - UK Mazda MX-3 Community.
Mazda engines
MX-West
[1]
[2]
[3] www.mx6.de German / Austrian Forum
Comparitive information on various K-Series engines
RYOBI (リョービ) Supplier of Die casting parts
Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_K_engine"
Plaats reactie