VRIS

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

VRIS

Bericht door mx almere »

VRIS systeem

Wat is het?


VRIS staat voor Variable Resonance Induction System.

Het is een variabel inlaatsysteem dat is gebruikt bij alle K serie (V6) motoren. Dat idee is niet nieuw, verschillende fabrikanten hebben een systeem ontwikkeld hiervoor en ze hebben allemaal verschillende namen. Veelal worden de cilinders voorzien van een lang en een kort inlaatkanaal, bij VRIS wordt het de lengte van de inlaatkanalen variabel door het openen of sluiten van kleppen. Bij lage toeren wordt het inlaatkanaal langer gemaakt, bij hoge toeren juist korter. Op deze manier wordt optimaal gebruik gemaakt van resonantie.


Hoe werkt het?
Afhankelijk van het toerental en de positie van het gaspedaal TPS (throttle position sensor) opent of sluit de ECU de VRIS kleppen volgens onderstaand schema.


RPM...........0-3250......3250-4250......4250-6250...........6250-7500
VRIS#1.....Closed.......Open...............Open....................Closed
VRIS#2.....Closed.......Closed.............Open....................Closed


Afbeelding

Bovenstaande gegevens moet je zien als een benadering, bij alle motoren van de K-serie liggen de VRIS punten iets anders. Wat performance betreft hebben sommige mensen het vermoeden dat het verschuiven van de VRIS punten (en met name het open laten van de kleppen op hoge toeren) de performance positief zou kunnen beïnvloeden. De punten zijn opgeslagen op de EPROM van je ECU, maar het moeilijkste is om te weten welke punten meer power geven dan de standaard instellingen. Hier zou een rollerbank aan te pas moeten komen.

De combinatie van drie dingen moet goed zijn voor de performance:
- Motor
- Inlaatspruitstuk
- ECU (en meer specifiek de instellingen op de EPROM)

Als je een van de drie vervangt is de kans groot dat de VRIS instellingen niet meer goed zijn. Als je bijvoorbeeld je inlaatspruitstuk vervangt door een uit de KF of KL serie* heb je een meer dan goede kans dat de VRIS instellingen niet meer kloppen.

*kanttekening: De inlaatspruitstukken uit de KL en KF serie kunnen meer lucht doorvoeren, maar sluiten iets minder lekker aan op de K8 motor dan het originele spruitstuk. Bovendien is de kans klein dat je motor zoveel extra lucht wil aanzuigen dat het originele spruitstuk een knelpunt wordt.

Schema's en foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor meer informatie:
http://www.geocities.com/mikey9t6/car_uvwxyz_vris.htm
Gesloten