Temperatuursensor?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ap1983
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2006, 17:14

Temperatuursensor?

Bericht door ap1983 »

Mijn koelvan van mijn radiateur is rechtstreeks aangesloten op het kastje met zekeringen onder de motorkap. Zodra ik het contact omdraai springt mijn van aan. Dit was al toen ik de auto kocht. Dit is op zich niet zo'n ramp in de zomer (dan komt de motor toch wel snel op temperatuur) maar in de winter duurt het lang voordat deze echt goed op termperatuur is.

Wat kan ik hiervoor aanschaffen dat de van aanslaat zodra de motor op temperatuur is en kan ik dat er zelf tussen zetten?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Kijk eens een stekkertje na bij je blok.

Als je met je gezicht naar de achterkant van de auto kijkt, dus over de hele auto heen Vanuit de motorkap.

Moet je dan kijken bij je blok aan de linkerkant. Hier zit een drukdop van je koelsysteem. Aan de zijkant van deze dop zit een groene stekker. Als je deze lostrekt moet de radiateur altijd aanspringen omdat ie dan in zijn noodprogramma gaat (van Xedos geleert :) ) ... Misschien zit deze stekker wel gewoon los waardoor ie altijd aangaat.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

inderdaad. niks aan toe te voegen. ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
ap1983
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2006, 17:14

Bericht door ap1983 »

WhiteFinish schreef:Kijk eens een stekkertje na bij je blok.

Als je met je gezicht naar de achterkant van de auto kijkt, dus over de hele auto heen Vanuit de motorkap.

Moet je dan kijken bij je blok aan de linkerkant. Hier zit een drukdop van je koelsysteem. Aan de zijkant van deze dop zit een groene stekker. Als je deze lostrekt moet de radiateur altijd aanspringen omdat ie dan in zijn noodprogramma gaat (van Xedos geleert :) ) ... Misschien zit deze stekker wel gewoon los waardoor ie altijd aangaat.


Ik zal der eens naar kijken vanmiddag maar ik denk niet dat dit het is, omdat de stroomkabel van de ven rechtstreeks is aangesloten op de zekeringenkastje onder de motorkap. Hierdoor krijgt ie volgens mij standaard stroom zodra het contact omgedraait wordt en sprijgt de van dus altijd aan.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je fan wordt pas aangezet zodra je koelvloeistof een bepaalde temperatuur bereikt heeft.

Deze wordt gemeten op dat punt van het blok (wat ik eerder beschreef). Op dit moment wordt de stroom geschakeld vanuit je computer ;)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie