Overigens: de trucjes die er staan zijn voor de 323f BG, dus met mechanische kabel. die heeft als voordeel dat bv de snelheidsmeter een eigen nulpunt heeft. Dat is een voordeel, vanwege het terugzetten.
De MX-3 (iig de V6) heeft echter een electronische snelheidsregistratie, en het KAN DUS ZIJN dat die hetzelfde is opgebouwt als de 323f BA van na de facelift (voor de niet-kenners: de BG is het type met de klapkoplampen, de BA is het model daarna). Wat is daar het probleem? Dan moet je even weten hoe een snelheidmeter precies werkt.
De naald van een snelheidsmeter wordt met behulp van een veer tegengehouden. Als de auto niet rijdt, staat de teller daardoor op 0. Als de auto gaat rijden, wordt de naald tegen de spanning van de veer in gedraait. Bij een electronische registratie door spanningverschil (denk ik), bij mechanische weergave doordat een as heelsnel draait (de weerstand van de eerder genoemde veer zorgt er dan voor dat die as "slipt", zodat de naald niet net zo hard ronddraait als die as
Of je bovenstaand verhaaltje nu snapt of niet: de clou zit em in die veer. Die is namelijk nogal strak opgespannen. bij de mechanische registratie in bv de Mazda 2323f BG maakt dat niet uit: de as heeft een eigen stop, en kan dus niet verder terugdraaien dan die stop.
Bij de electronische registratie van de snelheid - iig bij de 323f BA - zit die stop er niet, maar wordt de naald, en dus de as, en dus de veer, tegengehouden door de naaldstop op de tellerplaat. Aangezien de MX-3 die naaldstop óók heeft, kan ik me zo voorstellen dat het daar hetzelfde werkt.
Haal je dus de naaldstop of de naald weg, dan zal de veer zich ontspannen, en zal de as een stuk of 6, 7 keer tegen de klok in terugdraaien. De naald terugzetten, wordt dan een hels karwei kan ik me zo voorstellen.
Maar volgens mij is de oplossing nabij: de naaldstop wordt volgens mij namelijk alleen effectief gebruikt als het contact uitstaat. Zodra de motor loopt, zal de wijzer minstens 0 km/u aangeven, of ie nu een naaldstop heeft of niet. Als dat het geval is, is er ook geen probleem, want dan is het een kwestie van motor starten en naald terugplaatsen.
Maar let op het woordje "als" in die vorige zin. Een simpele, en volgens mij niet zo risco volle manier om daar achter te komen, lijkt me de doorzichtige kap van je tellers afhalen, en alles terug aansluiten. Contact uit laten, en de naald over de naaldstop heen tillen. Valt ie dood, dan heeft ie een eigen stop, en is er niets aan het handje. Schiet als de sodemieter 360 graden tegen de klok in, dan heb je inderdaad te maken met het probleem dat ik probeer te schetsen. Start vervolgens de motor maar ga niet rijden. Als de naald daardoor inderdaad 360 graden terugdraait, en dus aan de verkeerde kant tegen de naaldstop tikt, dan werkt mijn methode voor het eiken van je snelheidsmeter.
bovendien kun je dan een foto maken van je dash waar je 300 km/u reed
Snappen jullie het nog? nee? Nou ja, op schrift kan ik het niet beter uitgelegd krijgen helaas...