How To: kuipstoelen plaatsen op de oude rails

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

How To: kuipstoelen plaatsen op de oude rails

Bericht door MarcX3 »

Mij werd/word geregeld gevraagd hoe ik mn Mazdaspeed kuipjes in mn mx geplaatst hebt.

Daarom dacht ik van ik maak een hele kleine HowTo zodat iedereen weet hoe ik t gedaan heb.

Ik heb expres de maten er niet bij gezet omdat ik er vanuit ga dat de kuipstoelen niet dezelfde maten hebben, en dat de rails op dezelfde afstand uit elkaar moeten blijven lijkt me niet meer dan logisch, anders passen ze niet meer terug he ;)

Ik heb de bestuurdersstoel als uitgangspunt genomen, bijrijdersstoel is hetzelfde alleen dan zit alles in spiegelbeeld

We beginnen met het uit de auto halen van de stoel:

Afbeelding

Daarna de stoel van de rails afhalen

1: Gordelhouder ook loshalen
2: de boutjes die je stoel met je rails verbinden loshalen, er zit loctite aan dus kan vast zitten
3: Stangetje die ervoor zorgt dat de kant die in t midden van je auto zit ver/ontgrendeld word, Laten zitten dus!

Afbeelding

Zo nu heb je als t goed is alleen de rails nog over.

Afbeelding

Zoals je ziet is de ene rail hoger dan de andere en kom je tot de conclusie dat je orginele stoel scheef op de grond staat. Maar je kuipstoel is recht dus je komt nu als je m zo zou monteren vrij scheef te zitten (misschien makkelijk als je hard door de bocht gaat maarja alleen rond rijden is ook niet leuk) Dus wat gaan we doen: we heffen het hoogteverschil op door middel van busjes aan de ene kant

4: De busjes, massief/dik ijzer gebruiken!! t gaat tenslotte om je veiligheid, de rails moeten zo dezelfde hoogte hebben.
5: op de andere rail moeten de gaten op dezelfde plek zitten als die waar je de busjes op plaatst Welke afstand komt dadelijk aan bod!!

Afbeelding

6: Met busjes alleen kom je er niet aangezien je kuipstoel andere maten heeft dan je orginele, dus wat gaan we doen? Juist, we nemen metalen strips (4 mm dik ongeveer en minimaal 15mm breed, weer vanwege de veiligheid, je zou maar losschieten van de rail bij een ongeluk) en nemen de maten van de kuipstoel over op de strips, alleen aftekenen en maten opnemen nog niet boren. Je gaat daarna kijken hoe je stoel/strips/busjes t beste op je orginele rails kunnen komen

Weet je nu waar je strips moeten komen op de rails dan kun je gaan boren. Zorg ervoor dat je langs t gat nog genoeg ijzer hebt zitten en de bouten voor de bussen moeten dikker zijn dan de orginele boutjes (ja die met de loctite eraan)

7: de eventuele gaten voor de kuipstoel

Afbeelding

zoals je ziet fungeert de strip als adapter

Ondertussen heb je al niet kunnen wachten met passen dus je kuipstoel zit al weer op de rails dus kun je gaan kijken of de rails nog op de orginele bevestigingspunten past

Is dat het geval en zit je recht en kan je stoel nog van voor naar achteren dan ben je klaar, hoef je alleen de strips en de bussen nog te verven eventueel.

Dit zijn de tekeningen van een 95 mx, alleen heb ik een 93 mx dus t kan zijn dat de rails verschillen!!! Van voor de facelift werkt deze manier alleen weet dus niet of de rails van na de facelift hetzelfde zijn
Driven by a sixpack
Gesloten