witte tellerplaten

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

witte tellerplaten

Bericht door Marcel_mx3 »

denk je toch dat je niet genoeg tips hebt voor het maken van tellerplaten,
of wil je graag nog mooiere als dat ik heb...
kijk dan even op deze link !!

http://www.cockpitdesign.nl/
tantenonneke
New member
New member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2003, 22:14
Locatie: Paal - Beringen (Belgisch Limburg)

Bericht door tantenonneke »

zouden die witte wijzerplaten met (blauw) achtergrondverlichting op de een of andere manier zelf te maken zijn?
heeft iemand er ervaring mee?? (en anders ga ik zelf wat klooien als ik eenmaal (hopelijk) een mx-3 heb :D )

btw. leuke site
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Nou dat word moeilijk,
wat je wel kunt doen is de lampjes achter de wijzerplaten wit maken door het groene kapje er af te trekken hierdoor word je licht feller...

Ook kun je hier blauwe kapjes overheen doen, waar door de dashbordVERlichting inderdaad blauw word..

Maar het probleem is dat het plastic waar de letters en cijfers doorheen schijnen groen is dus het resultaat word nooit zo als in zon suffe golf...

en die platen zelf maken van plastic hmm dat lijkt me niet echt te doen

ps ik weet ze wel te koop voor 45Euro incl verzend kosten
ben je daarin geintresseerd moet je mailen naar aida.gp@wp.pl

Groeten Marcel
tantenonneke
New member
New member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2003, 22:14
Locatie: Paal - Beringen (Belgisch Limburg)

Bericht door tantenonneke »

heh... ik heb nog geen auto. :oops: dus ik zal wel eve wachten met die wijzerplaten... maar uiteindelijk komen ze er wel... ove rene half jaartje hopelijk. :D
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

ik ben vandaag ook wezen klussen met die achtergrond..ik hoefde niet mijn midden console los te halen..

maar nu heb ik dus een witte achtergrond, alleen de wijzers doen nu vaag

km-teller begint nu bij de 40 ofzo en gaat met schokken naar de 100 terwijl ik maar 50 rijd ofzo..

marcel.. heb jij de originele achtergrond er opzitten en dan de nieuwe achtergrond in fotopapier ofzo?

want ik heb de originele er nu ook nig inzitten.. ms dat het daardoor komt dat ie zo stroef loopt..

verder zijn de staafjes van de temperatuur en de benzinemeter afgebroken :evil: ... kan je hier gewoon losse staafjes voor halen???
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

skielder schreef:ik ben vandaag ook wezen klussen met die achtergrond..ik hoefde niet mijn midden console los te halen..

maar nu heb ik dus een witte achtergrond, alleen de wijzers doen nu vaag

km-teller begint nu bij de 40 ofzo en gaat met schokken naar de 100 terwijl ik maar 50 rijd ofzo..

marcel.. heb jij de originele achtergrond er opzitten en dan de nieuwe achtergrond in fotopapier ofzo?

want ik heb de originele er nu ook nig inzitten.. ms dat het daardoor komt dat ie zo stroef loopt..

verder zijn de staafjes van de temperatuur en de benzinemeter afgebroken :evil: ... kan je hier gewoon losse staafjes voor halen???


Dat is allemaal weer niet zo handig van je...
Maar goed ik hoop dat je van je tellers niet de wijzers er af hebt gehaald?
als je die er af haalt kan je ze alleen terug zetten door de meters te calibreren.., dus ik hoop dat je sneetjes in het papier hebt gemaakt waar je de wijzers door heen hebt gestoken.
voor die wijzertjes zal je even de mazda moeten bellen of meteen van die licht gevende naalden bestellen op ebay..

En als je wijzers alleen stroef lopen, loopt hij dus aan op het papier,
die heb ik met pritstift op de originele plaat geplakt..
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

die witte wijzer zit op zo;n zwart rondje, dat zwarte rondje moet op een metalen pennetje zeg maar.. die is dus afgebroken

verder, meters calibreren? (toerenteller klopt nu niet meer nee :( , stationair staat ie wel goed, maar als ie bij de 3000 toeren zou moeten staan, geeft ie nu 2500 aan..)

in jou tekstje stond dat jij het niet aandurfde om die wijzers er uit te trekken, dat heb ik dus wel gedaan..

achteraf gezien had ik het liever niet gedaan, maar dat is achteraf :)

ik heb nu alleen de nieuwe achtergrond erop zitten.. als ik nu van die blauwe ''condoompjes'' haal heb ik blauwe verlichting..

al met al een kutdag... :cry:
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Marcel_mx3 schreef:...Maar goed ik hoop dat je van je tellers niet de wijzers er af hebt gehaald? Als je die er af haalt kan je ze alleen terug zetten door de meters te calibreren...


Is dat zo?

Als ik er even van uit ga dat het bij de meeste auto's hetzelfde is (de beschrijving op de website van Cockpitdesign is dacht ik behoorlijkduidelijk, ook al maakt ie geen platen meer).

Je start de auto, en laat em lekker warm lopen. Een echte purist doet dit door een stukje te gaan rijden, want anders kan het slecht zijn voor de motor.

Als hij warm is beschrijf je precies waar de thermometer van het koelwater (dacht ik) staat, waar je toerenteller staat bij stationair toerental. je kijkt waar de benzine meter staat (ideaal is natuurlijk alssie bij een herkenbaar punt staat (helemaal aftanken, dan staat ie helemaal bovenaan -> handig, of leegrijden tot het lampje brand, dan de wijzer daar zetten waar ie staat als het lampje brand (ik vind het persoonlijk nl belangrijker dat ie goed aangeeft dat ie leeg is dan dat ie goed aangeeft dat ie vol is)).

De snelheidsmeter kan een tricky gevalletje zijn, en die is juist heel belangrijk. Bij de 323F BG heeft die een automatische stop, daar kan ik em dus ook heel simpel terugzetten. Als de wijzer een pinstop heeft, is dat al wat onwaarschijnlijker, en wordt het dus ook moeilijker.

Heeft ie wel een pinstop, til de naald dan voor zichtig over die pin stop heen, en kijk waar hij komt te hangen. En als je het contact aanstaat, waar ie dan naartoe springt.

Tip: maak een foto, dat zegt meer dan duizend woorden:

Afbeelding

Nu kun je de tellerklok uit mekaar halen. Geen idee hoe dat gaat bij een MX-3, zal vast niet veel afwijken van een 323F BG, leef je uit. Als je uiteindelijk maar de plastic kap er van af kunt halen. Daarna kun je heel eenvoudig met een vork de naalden voorzichtig loshalen. een beetje warm maken kan helpen als ze erg vast zitten, want het moet niet met brute kracht. Niet te warm stoken: dan smelten de naalden.

Na het verwijderen, de platen wisselen, en dan de naalden terugzetten op de plekken waar ze stonden. Dus weer even terug d'r in hangen, met alles aangesloten, MAAR ZONDER DE DOORZICHTIGE PLAAT ER OP TE KLIKKEN!!

vervolgens weer even warm laten lopen. Dat kun je nu wederom rijdend doen, maar hou er rekening mee dat je geen snelheidsmeter hebt!! De benzinemeter kun je juist beter doen als ie nog koud is, maar ik weet niet of die bij contact uit naar de nul zakt (bij mijn auto niet). Anders even contact aan, en benzinewijzer terugprikken.

Na het warm lopen, de auto stationair laten draaie en de toerenteller terug plaatsen. Nu heb je in ieder geval een indicatie van hoe hard je rijdt, few :D

Dan de thermometernaald er terug op, op ongeveer de plek waar die altijd stond als de motor eenmaal warm was.

En als laatste de snelheidmeternaald. Zonder pinstop: gewoon daar terugzetten waar ie staat als de auto stilstaat met draaiende motor. Mèt pinstop: kijken waar ie staat met contact aan, daar zetten, dan controleren waar ie naartoe gaat met contact uit. Eventueel zelf dmv een kort spijkertje door de achterkant zelf een nieuwe pinstop maken.

Vervolgens naar zo'n electronisch display rijden dat aangeeft hoe hard je rijdt (staan vaak bij de ingang van dorpskernen), en kijken of het klopt. Een afwijking van een paar kilometer is normaal, zolang je eigen km teller maar iets meer aangeeft als zo'n display. Controleer daarna ook of de toeren/snelheid verhouding klopt. Hou de temperatuurmeter in de gaten, die moet niet op blijven lopen, maar mag ook niet blijven hangen. En hou minstens een tank of twee in de gaten of de aangegeven hoeveelheid brandstof klopt (naald onderin = lampje aan en dat soort grappen)

Als alles klopt, het tellerhuis eventueel uitbouwen en er die doorzichtige kap op klikken. Dan weer netjes inbouwen, en dan heb je dit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Qinx op 09 feb 2004, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Oh ja, druk de naalden bij het plaatsen niet te stevig aan, als ze de platen raken kan het zijn dat ze daardoor blokeren. Ze moeten gewoon volledig vrij kunnen bewegen.
skielder
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 dec 2003, 18:15
Locatie: den helder

Bericht door skielder »

nu heb ik dus die achtergrond verniwue, en is er dus het 1 en ander verkeerd gegaan, nu is er dus wel de goeie info, wat ik dus allemaal nog niet wist..

maar nu loopt mijn km-teller dus zo;n 10 km.h voor

ga ik 60 op mijn teller ga ik ongeveer 50 km/h

hoe los ik dat op dan of moet je dat laten doen
Plaats reactie