98 of 95

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

je ecu past zich toch aan de brandstof aan?

De lambda sensoren zullen een iets andere waarde aangeven bij een andere brandstof en daardoor zal je ecu de lucht en de brandstof aanpassen tot de waarde bereikt is die ingesteld is in de ecu
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

RON staat voor Research Octane Number en geeft middels een getal de klopvastheid van de brandstof aan. Hoe hoger hoe meer klopvast of wel de gevoeligheid voor zelfontsteking. In Nederland wordt zoals bekend het meest gereden met RON95 brandstof. Voor het Nederlandse verkeer en standaard auto's goed genoeg. Maar ga je hogere eisen stellen aan de ontsteking en daarmee de klopvastheid van de brandstof is RON98 een beter keuze. Juist deze hogere kwaliteit stelt een chiptuner in staat de ontsteking te vervroegen zonder kans te lopen op pingelen. Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding. Op meerdere plaatsen in de verbrandingsruimte ontstaan tegelijk of vlak na elkaar ontstekingen. De verschillende drukgolven komen met elkaar in botsing en dit veroorzaakt een knikkerachtige geluid.

Er zijn een aantal omstandigheden waarbij motoren extra pingelgevoelig zijn. Doorgaans als de omgevingstemperaturen in de verbrandingsruimte hoger zijn. Dat betekent zowel een extra hoge motortemperatuur als een verhoogde inlaatluchttemperatuur. Maar bijvoorbeeld ook koolafzetting in de verbrandingsruimte (gloeiende delen). Compressie verhoging geeft ook een extra risico op pingelen. Wanneer de verbrandingsruimte bewerkt wordt of andere zuigers gemonteerd worden kan er ook eerder pingelen optreden omdat de wervelingen in de verbrandingruimte anders worden. Maar daar krijgt men pas "last" van als men echt gaat tunen.


was het ook niet zo dat een KLZE een ''hetere'' motor was??? heb daar ooit eens iets over gehoord volgens mij... dan zou dus dat hogere rongehalte wel weer tengoede komen aan de kwaliteit van de verbranding
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Kwam hier (http://www.platformschonevoertuigen.nl/default.aspx?cid=41 nog een leuk stukje op RON en LPG tegen :mrgreen:

Autogas - ook wel Automotive LPG (Liquefied Petroleum Gas) genoemd - wordt volgens strenge productspecificaties geproduceerd in olieraffinaderijen. De tijd dat autogas een afvalproduct was ligt ver achter ons. Het is nog wel zo dat autogas vrijkomt bij de winning van aardolie en gas, maar vervolgens wordt ook dit gas volgens dezelfde productspecificaties geïmporteerd.


Autogas, dat loodvrij is, heeft ten opzichte van benzine een hoger octaangetal. Dit bedraagt meer dan 100 RON, terwijl superbenzine een octaangetal van circa 98 RON heeft en Euro loodvrij 95 RON. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Er is, in tegenstelling tot andere brandstoffen, geen enkele toevoeging nodig om de hoge kwaliteit te waarborgen


Moderne autogasinstallaties, met name de G3-installaties, hebben een elektronisch brandstofmanagementsysteem dat geïntegreerd samenwerkt met het motormanagementsysteem. Dit betekent onder andere dat de elektronica van de motor de toevoer van brandstof naar de cilinders continu optimaliseert. Tevens worden via de lambda-sonde steeds de uitlaatgassen gemeten om te controleren of de verbranding optimaal (dus: zo schoon mogelijk) verloopt. Een auto voorzien van een moderne G3-gasinstallatie start altijd op benzine, maar schakelt op het juiste moment, al na enkele minuten, vanzelf over op autogas. In feite merkt u hier als bestuurder niets van. Het af en toe kort op benzine lopen voorkomt het uitdrogen van de benzineleidingen


ja ik weet het, GAS IS OM OP TE KOKEN, NIET OP MEE TE RIJDEN, :mrgreen:
Maar vond het toch een nuttige aanvulling, gezien de hoge klopvastigheid van LPG is een LPG motor dus ook geschikt voor tuning. Toch maar doorsparen voor die turbo-kit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

MarcX3 schreef:je ecu past zich toch aan de brandstof aan?

De lambda sensoren zullen een iets andere waarde aangeven bij een andere brandstof en daardoor zal je ecu de lucht en de brandstof aanpassen tot de waarde bereikt is die ingesteld is in de ecu


idd. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je ook echt alleen maar 98 tankt en duurt best lang voor de ECU zich volledig aangepast heeft. Het is dus niet zo dat als je overstapt van 95 naar 98, dat je dat ook gelijk voelt.
Plaats reactie