Een MX-3 kopen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Een MX-3 kopen

Bericht door mx almere »

Hier een aantal tips wanneer je een MX-3 wilt gaan kopen.

Bedenk wat je precies wilt.
Wil je de 1.8, of de 1.6 (oude of nieuwe model), nieuwe of oude interieur? Welke opties moet ie hebben? Hoeveel geld heb je om uit te geven?

Kilometers en onderhoud.
Bekijk of de kilometerstand waarschijnlijk is. Heeft de auto NAP? Zo niet: als je veel slijtage ziet op bekleding en pedalen en er staat 60000 km op de teller is dit dus niet echt waarschijnlijk.
Als de motor er veel kilometers op heeft zitten is een compressietest een goed idee, dit geeft een goed beeld van de staat van de motor.
Hoe is het onderhoud geweest? Kan de verkoper dit aantonen? Hoeveel km's geleden is de distributieriem vervangen (deze gaan 60000 tot 100000 mee en het vervangen is een dure grap.

Bekijken voor de testrit:
Zorg dat de motor koud is als je bij de auto gaat kijken. Start de motor.
Start hij meteen? Nee, kan betekenen dat er een probleem met de ontsteking is.
Komt er niet erg veel rook uit de uitlaat?


Schade
Zoek naar slecht gerepareerde schade.Een simpele controle voor jezelf: kijk onder de motorkap of de bouten van de spatborden los zijn geweest. (af fabriek worden die meegespoten. is de lak eraf of beschadigd is het scherm er af geweest of vervangen) dit KAN duiden op voorschade.
Kijk in de kofferbak onder de bekleding waar het reservewiel zit of er vreemde las-naden zitten. zoek naar kleurverschillen op bumpers en metalen delen en kijk bij de motorkap en achterklep of de kier tussen scherm en klep aan de bovenkant en aan de onderkant even breed is. Roest is geen goed teken, MX-3's hebben niet de neiging om van nature te roesten, dus kan roest wel eens betekenen dat er schade is geweest.

Is de vorige eigenaar er zuinig op geweest?
Het interieur zegt veel over hoe zuinig de vorige eigenaar op de auto is geweest. Ziet alles er goed uit?
Kijk eens naar de banden. Is de slijtage "mooi" verdeeld over de band? Zit de slijtage vooral aan de binnenkant of de buitenkant dan kan de uitlijning verkeerd zijn. Zijn er rare patronen in... het kan wel eens zijn dat de vorige eigenaar de auto heeft afgeragd.

Tijdens de testrit;
Rijdt de auto zoals ie hoort te rijden? (vraag eens of je eens een rondje mag rijden in de auto van een van de mensen op dit forum als vergelijkingsmateriaal!) Werken alle electrische onderdelen? Denk vooral aan eventuele airco omdat dit erg duur is om te laten maken.
Blijft de auto mooi recht als je remt (zeker voor degenen met ABS!).

Misschien overbodig maar...LAAT DE RADIO UIT TIJDENS DE TESTRIT!!!

Let op rare bijgeluiden van de motor, hoor je de homokineten niet? Geen rare geluiden bij het remmen?

Na de testrit:
Maak de motorkap open en laat de auto stationair draaien. Klinkt hij zoals het hoort? Bekijk de motor eens goed. Zijn er geen aanwijzingen of de motor olie lekt?

Als je twijfelt of de motor goed loopt kan je vragen of de eigenaar een bougie eruit wilt draaien. Kijk dan eens goed naar de kleur hiervan. Hij hoort de kleur te hebben van koffie met een scheutje melk. Elke andere kleur wil zeggen dat de motor niet zo gelopen heeft als het hoort.

Waar je bij de mazda MX-3 speciaal op moet letten:
Ontsteking (met name V6)
Remmen
Koppeling

Bij twijfel:
Neem iemand mee die er verstand van heeft óf
Laat de ANWB een aankoopkeuring uitvoeren (dit kan het geld echt waard zijn)(http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/auto/kiezen-en-kopen/autokeuringen.nl.html) óf
Koop de auto niet.
Plaats reactie