Assistentie aankoop mx3

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

ozzy
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 aug 2006, 21:07
Locatie: Haarlem

Assistentie aankoop mx3

Bericht door ozzy »

Hola lezers,

allereerst mijn complimenten mbt deze site! Wat een geweldige hoeveelheid informatie!

Na vele jaren trouwe dienst is mijn 626 (91) met stevige 2.0 aan het eind van zijn latei genomen. Alhoewel ik met lede ogen het moment van afscheid tegemoet zie, verheug ik mij zeer op de aankoop van mijn eerste droomauto; de mx3 (die uiteraard later wordt opgevolgd door de rx7:).

Na wat speurwerk heb ik inmiddels een V6 1.8 uit 98 op het oog. Nu ben ik vanwege mijn werk korte tijd geleden verhuisd van het verre zuiden naar Haarlem. Daar mijn trouwe mazda dealer niet is meeverhuisd en ik zelf niet over de nodige technische kennis beschik, is de aankoop dus enigszins een gok voor ondergetekende. Uiteraard heb ik het forum al afgezocht naar aankooptips, en velen gevonden, waarvoor dank! Maar ook hoop ik via dit berichtje iemand met wat meer technische kennis te vinden en mij eventueel wil vergezellen tijdens de proefrit (volgende week) en de uiteindelijke prijsonderhandelingen (die er zeker gaan komen; het was liefde op het 1e gezicht....). Ik weet het; het is nogal wat gevraagd, maar wie niet waagt...

Uiteraard wil ik alle onkosten vergoeden en zat zelf te denken aan een kwart van het verschil vraagprijs/aanschafprijs (bij een vraagprijs van 8000 euri).

Allen veel rijplezier en wellicht tot horens

Jos
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hallo..

allereerst welkom bij de club...

je hebt in iedergeval een goeie keuze gemaakt, dat weet ik op zeker ;)

lees ook eens dit topic door:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=693

daar staan een boel handige tips over de aankoop van een mx3..

verder hoop ik dat iemand je kan/wil assisteren bij de aankoop..

succes met de aankoop, laat het ook hier even weten of het gelukt is!!
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Succes met je aankoop

Was er eigenlijk niet een topic waarin stond wat een aantal bekende kwaaltjes waren van de mx3??
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Welkom!!!

Waar staat de auto?
ozzy
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 aug 2006, 21:07
Locatie: Haarlem

Bericht door ozzy »

Thnx! Had de genoemde topics reeds bekeken. Weet inmiddels waar ik op moet letten, echter, ik kan slecht inschatten of de prijs die gevraagd wordt reeel is of niet.

Met 80.000 lijkt 8000 euri mij redelijk, voor een goede auto. Echter, tijdens een kleine inspectie van mijn kant zag ik al;

een uitlaat behoorlijk aangetast door roest
idem voor de remschijven
distributieriem nog niet vervangen
steenslag op motorkap (of is het moterkap, laat maar)

Allemaal niet zulke spectaculaire gebreken, echter wel weer een redelijk bedrag aan reparaties. Onder de motorkap zag alles er wel keurig uit, heb hem alleen nog niet horen lopen.

Aan de andere kant ben ik bang dat de koop al wel vast staat; liefde op het 1ste gezicht, zeg maar....

I'll u informed!

PS auto staat in een dorpje bij Haarlem, bennebroek
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

8000,- euro lijkt mij een redelijke prijs voor een mx3 uit `98 met 80.000 op de teller.wat je zegt van de motorkap is iets wat je altijd blijft zien,tenzij hij pas gespoten is.vergete niet dat de auto ook al 8 jaar oud is.distributie riem word ook meestel om de 90.000km gedaan dus logisch dat hij nog niet gedaan is.toch wel even belangrijk dat je hem hoort lopen en even een stuk erme rijd.probeer ook even tijdens het remmen je stuur los te laten,zodat je even zvoelt of de schijven niet krom zijn.
want de aanslag op schijven rem jeer zo vanaf,tenzij het echt roest is.

met de kleine hoeveelheid info die je heb gegeven lijkt het mij een prima auto.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ozzy schreef:Met 80.000 lijkt 8000 euri mij redelijk, voor een goede auto. Echter, tijdens een kleine inspectie van mijn kant zag ik al;

een uitlaat behoorlijk aangetast door roest
idem voor de remschijven
distributieriem nog niet vervangen
steenslag op motorkap (of is het moterkap, laat maar)


uitlaat kan altijd wat uiterlijke roest hebben, zolang het nog niet helemaal door is zal het nog niet veel uitmaken. en anders heb je direct wel mooi excuus om mooi sportdempertje eronder te doen..

roest op de schijven in niet groot probleem, zolang het maar niet overal op de voorkant van de schijf zelf zit.

distributieriem is wel dure aangelegenheid, dan zou ik er toch echt wel extra korting bij willen hebben, want over plm 20.000km moet ie toch echt vervangen worden.


Aan de andere kant ben ik bang dat de koop al wel vast staat; liefde op het 1ste gezicht, zeg maar....



tsja, het is net als met vrouwen, mocht het met eentje niet lukken, dan zoek je gewoon een ander, er zijn meer vissen in de zee.. ;)

zelfde als met deze mx, mocht je echt graag een mx willen, maar niet zeker weten dat deze de juiste is, zoek dan verder.. scheelt je een boel geld en ergernis later ( hmm, soms net zoals met vrouwen dus :mrgreen: )
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
NightQrawler
Pilot
Pilot
Berichten: 790
Lid geworden op: 21 jul 2003, 23:31

Bericht door NightQrawler »

je kan iig vragen of de garage de ditributieriem vervangt, gebeurt wel vaker dat een koper dit wil.

remschijven kun je eventueel laten afdraaien..is geloof ik 10eur per stuk.excl.demonteren natuurlijk.

maar zal waarschijnlijk aanslag zijn, staat de auto buiten?
als de mijne paar dagen in regen gestaan heeft, heb ik het ook.

zet de auto op de brug...bekijk o.a. de uitlaat.

mocht je um voor 8000 meenemen, zou ik vragen om
- distributieriem vervangen(mss spanrollen zal wel niet nodig zijn)
- oliefilter vervangen
- benzinefilter vervangen
- bougies
- olie verversen

zijn de banden nieuw?
zijn de remblokjes nog goed?
If you dont like it, Customize it!!!
Afbeelding
ozzy
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 aug 2006, 21:07
Locatie: Haarlem

Bericht door ozzy »

Thnx allen! Erg bruikbare en nuttige tips allemaal! Inmiddels heeft mijn baas (mn vriendin) zich aangemeld om mij te vergezellen tijdens de proefrit. Zero technische kennis, maar een keiharde onderhandelaar ;) .

Laat weten hoe het is afgelopen!
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

altijd handig zo`n handelaar :mrgreen:
Gesloten