stationair toerental op hol!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Hallo
probeer dit eens

na het zuiver maken van de gas klep schijnt dat hij daar heel gevoelig voor is en dan zijn instellingen op een of anderen manier kwijt is doe het volgende heeft bij geholpen maak alles weer zuiver dus ook de gas klep haal hem er wel uit dit om zo veel mogelijk troep uit het inlaat spuitstuk te laten als je de gasklep los hebt spuit dan eerst het slaggetje uit wat naar de kleppen deksel loop dit komt uit op het inlaat stuk spuit in de opening hier van ook genoeg ga dan met een dunnen schroevendraaier in het gat en haal er zo veel mogelijk uit

maak dan de gasklep zuiver goed zuiver ik heb zo gedaan ik heb de twee schroevjes los gedraait die in de midden zitten van de klep dan kun je het plaatje er zo uit halen maak dit goed zuiver ik heb het geboendt tot het blinkte met het in elkaar zetten let op de schuinen kant van het plaatje dit moet passen in de gasklep unit test dit eerst voor het vast te draaien (dit wegens beschadigingen) toen de rest zuiver gemaakt dus ook de afstel schroef van de stationeer (ben wel voor zichtig hier mee....)


p.s. draai nu de gasklep sensor in de midden als hij daar niet al op staat staat hij in de midden draai hem dan een heeeeel klein beetje naar jouw toe dit kun je straks nog wat bij regelen dit is nodig om dat je nu meer ruimte hebt in je gasklep doordat hij zuiver is...wordt vervolgt draai het onderste schroefje niet te strak je zult nog wat moeten bij stellen vandaar.


dan spuit het nog wat zuiver met carabuteur reiniger daar heb ik alles mee zuivergemaakt met een kwastje er bij....
zet het er weer op en sluit allen slangen weer aan.

zet nu de gas kabel er weer aan en stel deze ook af zo dat deze mooi strak staat niet te strak gewoon strak.

stel de onstekking af niet lopende draai de schroeven los en zet heb ongeveer in de midden draai hem dan naar je ongeveer 5 tot 8mm
en draai hem vast,dit kun je later nog wat bij stellen.

maak je bougie`s zuiver en de stel ze af 9 tot 10mm dan maak je de verdeel kapzuiver. ook de rotor met waterproef schuurpapier een paar keer licht er over..

reset de ECU unit zekering er uit van de binnen verlichting en trap de voetrem 30sec in....

dan start de auto kijk effe of er geen water lekt bij de gasklep zo niet kijk waar de stationeer op staat als die van mij koud is loopt hij effe 2000 toeren en zakt dan bijna meteen terug naar ongeveer 1800 toeren ....en dan naar ongeveer 1500 1600..als hij dit doet is het goed.. zo niet wel dan kom je aan het uit proberen helaas moet hij dan koud zijn dus wordt het een wacht karwijtje.
je zult hier ook het stationeer toerental moeten af stellen dus naar maten hij warmer wordt stel je dit bij tot hij ongeveer 500 600 zonder verlichting en airco en blazer. ga dan een stuk rijden en kijk wat hij doet rijd hij goed niks aan doen wacht tot hij weer koud is en kijk wat hij dan doet als hij weer koud is zie hier boven .

is het goed is het goed zo niet dan moet je met de gasklep sensor en het stationeer toeren tal blijven proberen tot dit goed is ja dat is niet makelijk maar het werkt bij mij wel heb dus ook geen last van haperingen als ik dus langzaam rij maar met een beetje geduldt kun je dus best verkomen.

p.s. de onsteking is voor het laaste maar zo als hij staat moet hij goed staan je kunt hem ook nog in de midden zetten en kijken wat hij dan doet maar let hier mee op kijk dan ook naar je bougie`s als ze wit worden worden ze te warm moet je dus de onsteking terug draaien..

ik zou willen zeggen doe het op je gemak en ooo voor ik het vergeet dit zul je een aantal keren moeten doen want de gasklep stelt zich er op in die gaat zich zetten zo als dat heet dus schrik niet als je een stuk hebt gereden dat je dan een lager toeren tal hebt
en nee ik heb geen appratuur gebruikt hier voor ook niet voor de onsteking het gehoor is waar ik het op heb gedaan,de bougie`s wel maak ze wel zuiver als je de onsteking verandert....


veel plezier zilverbird
die van mij loopt nu als 6 zonnetje`s :mrgreen:
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

hele mooie beschrijving kerel
lijkt me wel mooi voor in een faq 8)
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Tja goeie omschrijving wel. Alleen dat afstellen van de ontsteking is natuurlijk niet zoals het zou moten, ik heb hiervoor een profecionele stroboscooplamp voor aangeschaft. werkt toppie en nauwkeurig. ;) Voor diegene die het eens door mij wil laten afstellen of controleren, kan altijd. ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Ja die heb ik ook die lamp maar dan toch moest ik heb wat bij stellen maar klopt wat je zegt met de lamp gaat het een stuk sneller.....

en er staat in dat de bougies op 9 of 10mm moeten staan dit is niet goed dit moet zijn 10 11mm

en dit staat bij faq heb ik dit een keer neer gezet en het werkt perfect ook het zuiver maken van het gas klep huis
en er staat bij dat je deze moet af stellen wel dat kan hoeft niet eerst alles zuiver maken en ecu resetten,dan een week rijden ook al loopt hij niet lekker of als het toeren niet mooi blijft hangen..als het goed is stelt hij zich zelf bij zo niet dan zul je dit zelf moeten doen.

de toeren die ik heb op geschreven zijn maar indicatie dit is voor iedere auto toch wel verschillend denk maar aan openlucht filters en chiptuning en zo.
maar de basic is het zelfde.....
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

10 en 11 mm is ook niet goed. moet zijn 1.0 en 1.1 mm. ;) het is maar een detail maar groot verschil. :mrgreen:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

yep yep mijn foutje het puntje vergeten :mrgreen:
Snadert
New member
New member
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:43

Bericht door Snadert »

nou hij is weer helemaal zoals ie hoort!
waar t aan lag mag joost weten.. van de een op de andere dag liep ie gewoon weer lekker stationair.. heb hem met die hitte toen ook paar daagkes niet gebruikt dus misschien dat het inderdaad door de hitte kwam.. of als het toch door de aanzuigslang kwam zal ik het wel zien want t greenfiltertje staat al op de bestellijst! :bouncered:

in ieder geval bedankt voor jullie hulp! :bier:
drive, driving, driven, driften!
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

Snadert schreef:nou hij is weer helemaal zoals ie hoort!
waar t aan lag mag joost weten.. van de een op de andere dag liep ie gewoon weer lekker stationair.. heb hem met die hitte toen ook paar daagkes niet gebruikt dus misschien dat het inderdaad door de hitte kwam.. of als het toch door de aanzuigslang kwam zal ik het wel zien want t greenfiltertje staat al op de bestellijst! :bouncered:

in ieder geval bedankt voor jullie hulp! :bier:
Joost heeft er niks mee te maken hoor :mrgreen: Toppertje dat je mx-3 weer goed loopt :bier:
2,5L V6 KLZE Curved Neck.
Plaats reactie