Hulp bij start/rij probleem

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Hulp bij start/rij probleem

Bericht door MDC »

Het is mij vaak opgevallen dat er veel vragen zijn over start en rij problemen. Nu heb ik zelf dat probleem ook gehad en wat ik daaruit wijs ben geworden wil ik graag delen met de andere leden zodat ze niet onnodig veel geld moeten gaan uitgeven.

De eenvoudigste dingen om zelf ff te checken:

Schoonmaken v/d gasklep.

Het kan zijn dat er veel aanslag zit op de gasklep waardoor deze stroever gaat lopen en dus slechter gaat reageren. Dit kan tot gevolgen lijden dat de ECU dus geen goed mengsel kan bepalen waardoor die dus kan gaan pingelen. Dit is eenvoudig te verhelpen door de luchttoevoerbuis even af te koppelen van de behuizing deze schoon te maken met een doekje met reiniger.

Scheurtjes in de luchttoevoerbuis.

Het kan zijn dat de luchttoevoerbuis tussen de filter en de gasklep valse lucht aanzuigt. Dit kan een oorzaak zijn van ouderdom van de luchtbuis of dat hij in een beknelde positie heeft gezeten. Dit kun je eenvoudig controleren door de pijp uit je auto te halen en hem te buigen (voorzichtig). Nu zul je ook tussen de ringen veel beter kunnen kijken om te zien of er scheurtjes zitten. De kleinste haarscheurtjes kunnen als funest zijn.

Vacuüm slangen.

Eigenlijk een afgeleide van hier boven! Ook de vacuüm slangen kunnen door haarscheurtjes valse lucht aanzuigen. Controleer dit door ze uit de auto te halen en ze dan uit elkaar te trekken.

Olie pijl.

Bij een wat oudere auto is het belangrijk dat je je olie pijl op pijl houd. Het beestje is wat ouder en vraagt dus ook iets meer smering. Controleer dit eens in de maand zodat je weet wat je auto vraagt aan olie op den duur. Op deze manier houd je het verbruik van je olie in je blok in de gaten. Verbruikt hij veel olie dan is er waarschijnlijk iets goed mis en kun je het beste contact opnemen met je dealer want dan heb je ergens een lek.

Startmotor.

Je kunt op een eenvoudige manier controleren of je startmotor bijna naar z’n grutje is door de motor te starten en de motorkap open te gooien. Luister aandachtig naar het geluid van je motor....... (een rustig en constant geluid niets aan de hand)
Mocht je een kleine onenigheid horen in het brommen van je motor richting uitlaat (een soort plof geluidje) dan is er iets mis met de ontsteking. Haal de bougiekabels van de verdelerkap en maak met een schroevendraaier de kap los waar de bougiekabels aan vast zaten (plastic kapje). Als je in het kapje kijkt dan zie je enkele koper punten zitten (deze zorgen voor het geleiden van de stroomstoten voor de bougies). Als deze geoxideerd zijn dan is er vocht in de kap gekomen en is hij zeker aan vervanging toe. Mocht dit niet het geval zijn, kijk dan eerst even bij het kopje bougie/bougiekabels. (Na het vervangen van de starmotor kun je het zelfde kapje weer gebruiken maar vergeet dan niet de geoxideerde koperpunten even aanslag vrij te maken).

Bougie/Bougiekabels.

Het kan ook zijn dat de bougiekabels niet voldoende stroom doorlaten en dus kunnen de bougies een niet voldoende krachtige vonk leveren voor de ontbranding. Dit kan het gevolg zijn van veroudering of oxidatie op de koper punten. Stel dat dit niet het geval is dan kun je nog gaan kijken naar de bougies. Draai deze met een sleutel uit je motor en bekijk hem eens goed. Is hij zwart, geoxideerd, verouderd of kapot? In deze gevallen kunnen er specifieke dingen aan de hand zijn en het advies bij deze ontdekking is dan ook om toch een bezoek te brengen aan de dealer of dat je zelf nieuwe bougies inzet. (ik meende dat er ergens een topic stond waar een uitgebreide beschrijving stond van het aflezen van uw bougies)

Koelvloeistof.

Dit is een van de mindere dingen waar men aan denkt en omdat dit nagenoeg bij mijn auto de oplossing bleek te zijn wil ik jullie er niet van onthouden. Door omstandigheden kan het zijn dat het klepje van het reservoir voor de koelvloeistof niet goed is dicht gedaan en dat er naar verloop van tijd door regen en weer algen aanslag onder de rand komt. Dit kan in de koelvloeistof gaan zitten en gaat zich vormen tot een dikke bruine drab onder in het reservoir waardoor de aanzuigbuis die in het reservoir zit dit gaat aanzuigen en je systeem verstopt gaat zitten. Waardoor je motor te warm wordt en je ECU dan de motor stil legt.

Pijp tussen cat. en spruitstuk & cat zelf.

Sorry, dat het er zo knullig staat omschreven maar helaas kon ik op dit tijdstip niet meer op de naam komen van dat buigzame stukje metaal. Dit is een (van staaldraad geweven) flexibele buis die tussen de katalysator en spruitstuk komt. Door roest vorming kan het zijn dat de er gaten ontstaan in het staaldraad waardoor een verkeerde waarde wordt doorgegeven van de uitstoot van de uitlaatgassen door de lambda sonde. Om te kijken of dit het geval is zet je de auto gewoon even op de krik en start je de auto. Nu moet je een 2de persoon vragen of hij met zijn “voet of dergelijke” het eindstuk van de einddemper wil afdichten. Als het goed is dan slaat de motor af en als hij blijft lopen dan heb je een lek in je uitlaatsysteem(excl. Seat rijders). Nu je er onder ligt kun je dat goed nakijken door goed te luisteren of je het ergens hoort sissen bij die pijp of de Katalysator. Als dit het geval is dan moet je deze laten vervangen (APK verplicht).


Mocht er aanvulling of correcties zijn van jullie kant, dan hoop ik dat het hier wordt bij gepost. Op deze manier lijkt het mij een makkelijk overzicht voor leden/bezoekers die een dergelijk probleem hebben en niet onnodig op hoge kosten hoeven worden gejaagd. Bij Voorbaad Dank.

Met vriendelijke groet,

MDC
Afbeelding
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Up-date

Bericht door MDC »

Koelvloeistof systeem:

Verstopping in het systeem waardoor de motor niet meer gekoeld kan worden en dus oververhit raakt. Is te controleren aan de slangen (dikke) die van de radiator naar het motorblok lopen. Voel of deze heet zijn (je verbrand je niet hoor). Zijn ze dit niet en moeilijk in te knijpen na een ritje met de auto dan is je koelvloeistof systeem verstopt. Knijp en masseer de slang totdat die heet wordt en flexibel. Het kan zijn dat je in het motor compartiment een tikkend geluid hoort (een goed verstopping dus). Ga naar de dealer en laat je koelsysteem nakijken en/of doorspoelen.

Temp. sonde:

Het kan zijn dat je tempratuur sonde van het motorblok niet naar behoren functioneerd. (Kameraad had sonde kapot en een kortsluiting in de kabel) Dit is in het begin nog niet zo'n probleem maar dat wordt het na verloop van tijd helaas wel. De sonde geeft de boord comp. de informatie van de temp. in het motorblok en vraagt als het ware de comp. om meer lucht of minder lucht door te laten. De boord comp. van de MX-3 heeft een leer geheugen aan boord zodat deze na verloop van tijd standaard de waarden kent die de sondes vragen. Lichte afwijkingen zitten hem in de weersomstandigheden!

Uitleg in voorbeeld

In de winter heeft her leer geheugen geleerd om te starten bij een temp van -5 richting de zomer moet die gecorigeerd worden naar bijvoorbeeld 28 graden en dit is wat de sonde aan jou boord comp. verteld. Nu komt het dat jou sonde niet meer rigistreed en de boord comp. met de waardes van de winter de zomer in gaat omdat hij niet beter weet. Als het koud is buiten dan verbruikt je auto meer brandstof om de motor op gang te helpen en in de zomer is dit minder. Wat er nu eigenlijk aan de hand is is dat de motor zichzelf aan het verzuipen is. (Kijk ff of je veel roet aanslag hebt rond de uitlaat)
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Een verstopping in het koelvloeistofsysteem???
Ik moet de eerste auto die daar last van heeft nog tegen komen!!!

Dat een auto overhit raakt heeft eerder te maken met:

*Te weinig koelvloeistof,
*Thermostaat die stuk is,
*Waterpomp die stuk is,
*koppakking lek,
*Temp. sensor die stuk is waar door de ventilator niet aan gaat,
*Ventilator stuk,
*radiateur lek,(uiteindelijk punt 1)
*radiateurdop stuk, (dit had aggressor)

Meer weet ik zo even niet :mrgreen:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik zal er maar 1 aan toe voegen : dikke pijpje tussen de cilinder koppen
loopt tussen de thermostaat naar links richting distributie riem kast

dat kan ook roesten bij de o-ring , en dat kan gaan lekken
oke t klinkt idioot , maar k spreek dus uit ervaring :roll:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gesloten