1.8 V6 demontage

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Contacteer:

1.8 V6 demontage

Bericht door WhiteFinish »

Dit is een beschrijving met foto's hoe ik mijn oude 1.8 V6 blok heb gedemonteerd, suggesties zijn altijd welkom. Laat even weten wat je ervan vind en ook of iets misschien anders in elkaar zit dan dat ik dacht.

Voordat je aan zo'n project begint raad ik een aantal dingen aan:
ten eerste, zorg voor een goede werkruimte waar je de plaats hebt
* zorg voor muziek (kan je lekker werken)
* je moet proberen het juiste gereedschap te hebben want goed gereedschap is het halve werk. Met een normale doppenset kom je al heel ver. In de beschrijving staan eventuele extra stukken gereedschap die nodig zijn.
Heel erg handig en denk ook nodig is een grote stalen buis die je als verlengstuk kan gebruiken van je ratel. Dit is omdat een aantal moeren ongeloofelijk vast zitten !!

Dan het belangrijkste bij het hele project : Hou er de lol in !!

Het blok in de originele staat. Alleen de voorste klepdeksel zit er hier nu niet op.

Afbeelding

Een foto van de nokkenassen van dichtbij. Blok nog in elkaar

Afbeelding

Het gasklephuis. Niet vergeten aan de onderkant het slangetje weer terug te bevestigen.

Afbeelding

De zijkant van het gasklephuis. En de achterkant.

Afbeelding
Afbeelding

Het inlaatspruitstuk.. Hier kan je net niet de bitchbold zien zitten. Deze zit namelijk iets lager (op de foto) aan de achterkant van het blok. Deze is , wanneer de motor gemonteerd, moeilijk los te krijgen.

Afbeelding

Hierop zijn de nokkenassen goed te zien. Deze zitten allemaal met een soort beugeltjes vast. De voorste rij is vanaf het tandwiel naar rechts:: 4, 13, 10, 1 (groot) Boven van links naar rechts 14, 1, 3
Op de achterste nokkenassen zijn de beugels genummerd: onderste rij, vanaf het tandwiel: 5, 6, 7
Helemaal achterste rij : 1, 2, 3, 4

Afbeelding
Afbeelding

De sensor die hier bovenaan hangt moet ook weer goed terug gehangen worden. Onderaan is het geel omcirkelde het gat waar de pijlstok in komt. Het rondje wat omcirkeld is moet goed vastgedraaid worden met kleine schroefjes, als er een vastgedraaid wordt moeten de andere tegengehouden worden anders draaid het hele rondje mee.

Afbeelding

Hierop is te zien dat de oliepomp eraf is gehaald. Het gat in het blok is de plaats waar deze heeft gezeten met 3 bouten.
Ook zaten er twee slangetjes op de pomp. Het geel omcirkelde slangetje is die van de olie zelf, deze komt op het rechte pijpje, en de iets dunnere slang is van de koelvloeistof. Deze komt op het gebogen pijpje.

Afbeelding

In het geel omcirkelde gebied kan je de pingelsensor zien liggen. Dit is een aardige lastige sensor doordat deze bij de klze naar de andere kant ligt. Deze moet dus worden omgelegd en het is mogelijk om dat te doen zonder het inlaatspruitstuk eraf te halen. Bij de K08 ligt deze gewoon goed op zijn plaats.

Afbeelding

Het kleine gele cirkeltje geeft aan waar de pijlstok normaal zit. De krukaspoulie, deze is moeilijk eraf te krijgen aangezien deze in verbinding staat met de hele distributie en nokkenassen etc.

Afbeelding

Een gewone foto van de voorkant van het gasklephuis

Afbeelding

Een foto van de achterkant van het gasklephuis, het gele omcirkelde is de plaats waar het gemarkeerde slangetje op moet. Hier is al aardig wat aanslag te zien.

Afbeelding

Dit is het oliehuis met filter nog, nadat deze in de bak met olie was gevallen.
Het rood omcirkelde is de plaats waar het oliesensor lampje opzit. Deze sensor moet eruit gedraaid worden wanneer er een oliedrukmeter wordt geplaatst.
De geel omcirkelde delen zijn de twee delen waar de olieslang en de koelvloeistofslang op komen. Het rechte pijpje is van de olie en het gebogen van de koelvloeistof.

Afbeelding

Hier is de distributie goed te zien. Alles zit er hier nog op, de spanrol die omcirkeld is met geel was vrij lastig los te krijgen. Hiervoor is een imbussleutel 8 nodig, het makkelijkste is als je deze op een ratel kunt zetten. Het rood omcirkelde is een looprol (volgens mij) . Deze zitten er 2 op de distributie, de omcirkelde kreeg ik niet los omdat deze muurvast zat, wanneer ik eraan draaide gingen de nokkenassen meedraaien.

Afbeelding

De distributie van dichtbij. Het roodomcirkelde is de lastig los te krijgen spanrol. Het geel omcirkelde is waar de motorsteun op komt te zitten

Afbeelding

Een foto van de twee achterste nokkenassen. De nokkenassen zijn los te krijgen door sleutel 24 te gebruiken of er een griptang op vast te zetten.

Afbeelding

De achterste cilinderrij zonder nokkenassen. Het geel omcirkelde is een van de schroeven waarmee de kop erop zit, deze zijn zeer lastig aangezien je hiervoor een speciale twaalf punts dop nodig hebt.

Afbeelding

Een foto van de plaats waar de distributie heeft gezeten. Het roodomcirkelde is de plaats waar de waterpomp zit.

Afbeelding

Hierop zijn beide cilinderkoppen verwijderd. Het is hier goed te zien welke cilinders dat er gelijktijdig draaien. Bij alle foto’s heb ik de cilinders die gelijktijdig bewegen rood omcirkeld op het moment dat de zuigers boven zijn.
Dit wordt gedaan zodat het blok beter in evenwicht blijft tijdens het rijden. (correct me if i’ am wrong).

Dit is overgenomen van Martinenijenhuis. Het aandraaien van de kopbouten moet volgens een precieze volgorde gebeuren. Anders gaat de koppaking verkeerd zitten en kan je weer opnieuw beginnen. (dure hobby)

* kopbout volgorde per kop is: (uiteraard bij 1 beginnen)
*8 *4 *1 *5 *9
*7 *3 *2 *6 *10

Aanhaalmoment 17,2- 22 Nm + 90 graden
daarna nogmaals 90 graden in de eerder
aangegeven kopbout volgorde!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto is de voorste cilinderkop te zien. Het geel omcirkelde is de plaats waar de kleppen te zien zijn. Per cilinder zijn er 4 kleppen. De bovenste twee (op deze foto) zijn de kleppen van de inlaat, de onderste twee zijn de kleppen van de uitlaat. Bovenop deze kleppen zitten normaal de klepstoters. Deze worden door middel van de nokkenas omlaag geduwd en komen vanzelf weer omhoog. Deze klepstoters duwen dus op hun beurt weer de kleppen omlaag en omhoog. Doordat de nokkenassen verschillende rondingen hebben (wat blauw is omcirkeld op een voorgaande foto) worden de kleppen op de juiste manier getimed.

Afbeelding

Omdat het zeer moeilijk was om de krukaspoulie eraf te krijgen is er besloten om het blok om te draaien. Hierbij is de carterpan verwijderd waarin normaal alle olie zit opgeslagen. Deze carterpan zit vast aan de onderkant van het blok. Deze foto is genomen op het moment dat de carterpan was gedemonteerd. Deze zit vast met veel schroeven en een zeer goede pakking. Dit is natuurlijk ook belangrijk omdat anders alle olie zo uit je carter zou kunnen lopen.

Afbeelding

Op deze foto is het blok te zien zonder carterpan. Onder de carterpan zit de oliepomp, deze is geel omcirkeld. Een zeer belangrijk deel voor het goed functioneren van je blok. De rode cirkeltjes zijn de plaatsen waar alle kleine schroefjes gezeten hebben. Zoals te zien zitten deze heel dicht op elkaar en zijn het er een heleboel.

Afbeelding

Het blok ligt nu op zijn kop. Een mooie actie-foto hoe Ron bezig is met het losschroeven van de oliepomp. De geel omcirkelde schroeven zijn schroeven die het onderblok met het middenblok (cilinders) vasthouden. Dit zijn ook zeer lastige schroeven waarvoor ook weer een speciale dop nodig is, namelijk een twaalfpuntige dop 10.

Afbeelding

Dit is een foto van het blok zonder zuigers. De zuigers hebben allen een code erop gegraveerd staan.
Achterste rij 4B 4A 4A
L L L
4 4 5

Voorste rij 4A 4B 4A
R R R
4 4 4

De onderste cijfers staan op de drijfstangen, het is mij onduidelijk waarom er op 1 een 5 staat en de rest een 4

Afbeelding

Hierop zijn twee zuigers te zien. Zoals te zien is, zijn ze zuiger aardig aangeslagen. Deze is dan ook niet meer in de beste staat. De gele pijlen wijzen naar de plekken waar de kleppen op de zuiger komen. Voor elke zuiger 4 kleppen, 2 inlaat en 2 uitlaat.

Afbeelding
Afbeelding

Hier zijn alle 6 de zuigers met drijfstangen te zien. De drijfstangen zitten vast aan de krukas waardoor de zuigers op de juiste manier draaien. Op de krukas zitten kleine gaatjes waardoor de drijfstangen op de juiste manier gemonteerd kunnen worden. Op de zuiger zelf zitten de zuigerveren, deze zorgen voor een goede afsluiting van de zuiger in de cilinder en de zogenaamde olie zuigerveren zorgen ervoor dat de olie die langs de cilinderwand loopt weer teruggeduwd wordt richting het carter.
De drijfstangen zitten op de krukas vast en kunnen maar op een manier hierop gemonteerd worden. Het ronde gedeelte van de drijfstangen zitten kleine metalen schaaltjes in, deze hebben een kleine groef ( het rood omcirkelde) waardoor deze ook maar op een manier erin passen.
De geel omcirkelde puntjes zijn ook weer uniek waardoor de andere helft er maar op 1 manier op past. De rood omcirkelde zuiger laat van dichtbij nog eens goed de verschillende zuigerveren zien.
Het rode pijltje laat zien dat mijn eigen drijfstang niet meer al te best is aangezien er een stukje uit was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door WhiteFinish op 16 okt 2005, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door mx almere »

Leuk om te zien! :bier:
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Zeker weten... ! heel erg leuk projectje !!
scary
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door scary »

goed bezig :bier: :bier: maar hoe rijd je kl-ze nou??
Nightrider
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door Nightrider »

Heel intressant project. 8)
cristof19
Pilot
Pilot

Bericht door cristof19 »

dit is altijd luek om te zien natuurlijk.
i live my life for a mx-3
Ron Mx-3
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door Ron Mx-3 »

Ook om mee te maken! :clown:
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door martinenijenhuis »

Erg leuk om te zien :bier: :bier: :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

scary schreef:goed bezig :bier: :bier: maar hoe rijd je kl-ze nou??

Kl-ze rijd geweldig :D......helaas moet ik wel nog altijd een paar kleine foutjes wegwerken. Dat is hopelijk volgende week opgelost
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie