Probleem met ophanging schakelpook en de oplossing

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Probleem met ophanging schakelpook en de oplossing

Bericht door mx almere »

Onze MX-3tjes (en andere mazda's en fords uit die periode) hebben een constructie bij ophanging van de schakelpook die vroeg of laat tot problemen leidt.

Het probleem is als volgt:

Afbeelding

Het linker gedeelte wat je ziet zit met een paar bouten vast in de onderplaat, je schakelpook hangt daar met rubber in. Na verloop van tijd droogt het rubber uit en breekt. Je kan dat zien in de rode cirkel.
Het probleem dat je krijgt is dat de schakelpook een centimeter of 10-15 omlaag valt totdat de stang (rechtsonder op de foto) op de uitlaat blijft hangen. Je kan ermee rijden, maar het schakelt erg **** en er komt veel geluid en warmte je auto binnen.

Ik heb dit probleem ook gehad (nog wel vlak voordat ik naar de Kothen meet in duitsland ging) en heb dit opgelost door een ander rubber. Maar dit is een tijdelijke oplossing, want de rubbers houden het gewoon uiteindelijk niet.

Nu heeft in de US iemand een oplossing ervoor bedacht, namelijk dit beugeltje:

Afbeelding

Hier is het geinstalleerd:

Afbeelding

Nadeel: Je krijgt mogelijk iets meer trillingen op je schakelpook.

Het installeren is het boren van een gat door de bodemplaat en dan de beugel met bout en moer vastzetten.

Als het goed is wordt er vanuit mx-3.com een groupbuy opgestart waar de beugeltjes verkocht worden voor 28 dollar. Ik ga er ook een bestellen, en wil eventueel ook wel voor anderen mee bestellen zodat we kunnen besparen op verzendkosten. Wie heeft er interesse?
Laatst gewijzigd door mx almere op 11 aug 2006, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

nou ik zal nog wel is een foto van mijne maken :mrgreen: is opgelost met ijzerdraad.rijd er nu alweer 6 maanden mee en werkt perfect :lol: en gene trillingen niks en geloof me dat hij echt 100% vast zit.dus niks lassen,buigen betalen. zal er vanaaf ene foto van maken.
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Beschrijving van het installeren van een nieuw rubber:

Als je m zelf gaat vervangen:

Als eerste: Haal eerst de stang eronderuit en ga DAARNA een nieuwe halen (waarschijnlijk moet die besteld worden) want het kan zijn dat je meer onderdelen moet bestellen, had ik ook tapeind had ik af moeten zagen en t rubber aan de versnellingsbak is zeer slecht komt door olie. Want wat je koopt is de kale stang met t rubber en de bevestigingsplaat van de pook, tis maar dat je t ff weet ;)

In t interieur is simpel wijst zich vanzelf, kappen eraf schakelknop eraf en daarna de hoes met kap over de pook heen halen. Dan t rubber kapje eraf halen daarna t veertje (met een schroevendraaier ff wippen), dan een wit ringetje en dan kun je de pook er zo uittrekken (na het boutje aan de onderkant aan de schakelstang eruit gehaald te hebben).

Eronder moet je ff weten ze schrijven namelijk voor om de voorpijp en de dwarsligger er onderuit te halen. Maar de kans dat je de voorpijp er heel onderuit krijg is niet groot en die kost dik 500 euro dus dat wil je niet proberen, en de dwarsligger (of hoe je t noemen wilt) zal denk ik wel spanning op staan.
je haalt eerst de 2 uitlaatrubbers los na de kat die voor de kat kunnen blijven zitten daarna sleutel je de kat los aan de motorzijde (bij de rubbers die daar zitten)en laat je m zakken op de grond. Daarna haal je de stang verder los en kun je m er zo onderheen halen. Erop zetten is in omgekeerde volgorde en bij de draaipunten bij de pook (kogelgewricht en de schakelstang) ff vet aan doen.

Succes

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft. en fotos kon ik niet maken dus moet maar zonder
Driven by a sixpack
Gesloten