Oil Catch tank

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Oil Catch tank

Bericht door crazyarjan »

Even iets over de oil catch tank:

aangezien hier nog wel eens een vraag over kwam f voor de duidelijkheid,
Dit is een onderdeel dat gebruikt word bij een zogenaamde dry sump smering. Dit systeem wordt eigenlijk alleen gebruikt in de racerij, daar waar een laag zwaartepunt belangrijk is voor de wegligging van de auto.
Door het ontbreken van een carterpan (wet sump) kan de motor lager liggen. met zijn (vrij) hoge gewicht.

Het dry sump smeersysteem draagt eigenlijk niks bij aan het geleverde motorvermogen. Dus is het voor ons eigenlijk niet bruikbaar.
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

wat ik begrepen heb.

de tank kun je zetten tussen de leiding die loopt vanaf je carteroverdrukventiel naar je intake.

zoals ik lees op oa mx-3.com gebruiken velen dit om ervoor te zorgen dat er geen olie in je intake komt, en zo evt de boel gaat vervuilen.

als je die verhalen leest, dan is het niet extreem wat er uit komt, maar goed, alle kleine beetjes helpen toch :mrgreen:

EDIT:

Afbeelding

dit is ongeveer zelfde idee als een oilcatch tank, alleen dan in de vorm van een benzinefilter die hij gebruikt om de olie tegen te houden.

dit verteld ie er over:

ADVANTAGES
- NO oil will get from the PCV valve into the Intake Manifold, valve tops and cylinders.
- Maintaining the correct octane rating of your fuel without being degraded by engine oil (which doesn’t burn cleanly)
- Reduction of buring oil. Though the amount of oil that will go though the Intake Manifold (without the G2 Filter) and burn off is VERY SMALL


en er zijn sommigen die zeggen dat je zo je CO waarde iets lager kan krijgen omdat er geen kleine olie restjes mee verbrand worden. :?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Alexxl
New member
New member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jun 2005, 17:44

Bericht door Alexxl »

bij mijn mx3 loopt de olie die word aangezogen bij de carter/luchtinlaat via me powerfilter eruit ... wel goed idee om zoiets toe te passen dan. olie opvangen dus en af en toe bijvullen
Gesloten