Dus bij deze het verhaal:
- Uiteraard beginnen we bij het wiel. De remschijf zit er in, dus tenzij je heel handig bent met kleine ruimtes, is het verstandig deze er af te halen.
- Zo. De remschijf. Ik weet niet zeker of jullie het allemaal even goed kunnen zien, maar deze is dus echt aan vervanging toe. Omdat remblokken doorgaans harder slijten dan remschijven, is het erg aannemelijk dat als je de schijven moet vervangen, de blokken ook aan vervanging toe zijn. Mijn blokken waren echter splinternieuw, dus die heb ik niet vervangen.
- Om de klauw los te halen, moet je twee lange bouten aan de achterkant van de naaf losdraaien. Dat kan gewoon met de ratel.
- Als je de klauw nou niet van de remleiding loshaalt, zit je straks niet dat je moet ontluchten. Dus leg de klauw even op de beschermkap, maar wel zo dat ie er niet bij het minste of geringste afvalt.
- Zie daar de kale schijf, en inderdaad, die zit nergens meer vast. Let op, bij de MX-3 uitvoeringen met remschijven rondom zit de achterste remschijf nu nog met twee schroeven vast. Die moet je er nog even uitdraaien.
In theorie kun je nu de schijf zo van de naaf trekken. In theorie, want bij mij zat die muur en muurvast. Zelfs wat klappen met het pursuasiondevice mochten niet baten. Dus, men neme een boutje M6 en een sleutel (ik had er geen met een 6-hoekige kop, vandaar de waterpomptang...) - ...en voilá, de remschijf "knapt" los. Waarschijnlijk was het nu verstandig geweest om de hele naaf even in het kopervet te zetten, maar dat heb ik helaas niet. Morgen even een potje halen, dan heb ik volgende keer misschien niet zoveel problemen om de schijf er af te krijgen. Enfin, de nieuwe schijf hangen we op de 4 bouten.
Let op: af-fabriek zit er waarschijnlijk een laagje anti-roest olie op de remschijven, maak ze voor installeren dus even goed schoon met wasbenzine! - En nu kan de remklauw er terug op, en het wiel ook. Om de remklauw terug te plaatsen kan het zijn dat je even de remblokken uit mekaar moet drukken. Dit kan een echte vent gewoon met z'n duimen. De klauw schuif je dan terug, en draai weer vast, en voilá, klaar! Denk er wel aan dat je in eerste instantie bijna geen remdruk hebt. Een paar keer pompen met het rempedaal verhelpt dit probleem.
- Uiteraard wel even de handjes wassen, want van remstof komen echtscheidingen.
- En dan.... ahhhh... verdiend!
Denk er bij de eerst volgende keren aan dat je nog niet meteen volle remkracht hebt, dus zorg dat je de eerste 100 á 200 kilometer niet te krachtig hoeft te remmen (dus goed afstandhouden en vooruitkijken!)
Succes!