[How-to] ABS sensoren achter vervangen

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

[How-to] ABS sensoren achter vervangen

Bericht door SkippyMX3 »

Velen van ons hebben het wel eens gehoord of ervaren. ABS lampje gaat branden en storing blijkt te zitten in de achterste ABS sensoren.
je stuit op 2 problemen. Niet alleen zijn de sensoren gigantisch duur(ruim €400,- p.s.) ook kunnen de dealers er steeds minder makkelijk aankomen. Want onze sensoren zijn ook alleen voor onze MX-3 gemaakt.

Ik heb het probleem zelf ook gehad, ABS lampje brand en met die storing kwam mn MX niet door de apk, dus moest ik er wat op gaan verzinnen. Maar ik had geen zin om €400,- p.s. te betalen voor n' sensor.

Oplossing:

Via facebook kwam ik in contact met een Pool die een tijdje geleden met zijn oom aan het knutselen is geweest en die hebben 323bj sensoren gebruikt.
Wat is hiervan het voordeel?
1. Sensoren zijn een stuk goedkoper.
2. Makkelijker om aan te komen.

Ik heb geinformeerd bij de dealer en ik zou €80 per sensor moeten betalen.
Maar zo vrekkig als ik ben, was het me nog te duur en ben op ebay wezen kijken en kocht 2 sensoren voor: €32,-

Wat heb je nodig?
- Sensor 323 BJ(onderdeelnummers onderaan pagina)
- Sensor MX-3
- Soldeerbout + soldeertin
- Striptang/zijkniptang
- Krimpkousen
- 2 componentenkit
- Isolatietape

Wat je gaat doen is de 323 sensor pasmaken voor de MX-3. Je knipt de stekkers van de MX-3 sensor af.
20160831_204930.jpg
20160831_205003.jpg
Deze ga je op de 323 sensor zetten(dus van de 323 sensor knip je hem ook af).

Je stript de kabels van de 323 sensor en van de stekker van de MX-3 sensor. Dit soldeer je aan elkaar(vergeet niet een krimpkous er omheen te schuiven voor je ze aan elkaar soldeert). Krimpkous sealen met aansteker eventueel nog wat isolatietape er omheen en klaar. Vergeet niet de oude montagebeugeltjes van de oude sensoren over te zetten op de nieuwe. Anders kun je de bekabeling niet vast zetten aan je carrosserie.
20160831_205020.jpg
De sensor is nu wat bekabeling betreft klaar. Echter is er nog iets wat aangepast dient te worden. Want het montagebeugeltje zit er op een verkeerde hoek op. En de diameter van de MX-3 sensor is groter dan die van een 323BJ sensor.

Zoals ik al zei, het beugeltje(blauw) zit om een verkeerde hoek op de sensor(rood). Het beugeltje werd bij mij door een stukje kunststof op zn plek gehouden. Dit kunststof heb ik er afgebroken. Ik kon nu het beugeltje er afhalen. Nu kon ik de sensor er op de juiste manier door het gat van het fusee steken, passen boven de tandenkrans en op de goeie manier vastzetten. Dit beugeltje lijm ik vast met 2-componentenkit(groen). Nu is de sensor dus gewoon vast te schroeven doormiddel van het originele beugeltje (APK verplicht).
20160910_155853paint.jpg
Nu het beugeltje goed zit moet ik het verschil van de diameter nog oplossen. De diameter van de sensor van de 323(geel) is smaller dan het gat waar de sensor in moet komen te zitten(rood). Dit is bij mij een beetje teun de beun gedaan en hier wil ik eigenlijk nog eens een deugelijke oplossing voor zoeken.
Ik heb het rolletje isolatietape gebruikt en een paar keer om de sensor(geel) heen gewikkeld.
20160910_154751paint.jpg
Nu is de sensor dik genoeg om op zijn plek te blijven zitten. Ik druk de sensor er in, schroef hem vast. sluit hem aan en en en en en.......

ABS lampje is uit.


Ik heb me nu beperkt tot het aanpassen en aanbrengen van de sensor. Ik neem aan dat de mensen die dit zelf willen gaan proberen wel snappen dat je om er goed bij te komen en te kunnen zien wat je doet dat je wel je remsysteem even los moet schroeven. Ik heb de klauw in zn geheel met schijf en alles er af gehaald.

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. Ik heb bij mij alle 2 sensoren vervangen, links en rechts dus.

Origineel Mazda onderdeelnummers:
B25D-43-72YA
B25D-43-72YB
welke voor de 323 links of rechts bedoeld is weet ik echter even niet meer te achterhalen.

simpel sommetje:
Origineel dealer sensoren: €400 x2 = €800
Ebay 323 sensoren: €16 x2 = €32
Totaal bespaard: €768

Toch de moeite om even te knutselen op een zaterdag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Re: [How-to] ABS sensoren achter vervangen

Bericht door martinenijenhuis »

Een prachtige en zeer duidelijke how to!! :bier:
Hier kunnen mensen wat mee. :-):-) top.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Re: [How-to] ABS sensoren achter vervangen

Bericht door DJ_MIKE »

Net is even rustig door zitten lezen.
Top gedaan ronny dit gaat mensen een hoop geld schelen.
:duim1:
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: [How-to] ABS sensoren achter vervangen

Bericht door SkippyMX3 »

Dankje. Daar is die ook voor bedoelt!
Mochten er nog vragen zijn stel ze en ik zal t in de how-to verwerken.
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Plaats reactie